Fouten notaris inzake erfenis grootmoeder

killerboy
Topic Starter

Fouten notaris inzake erfenis grootmoeder

#1 , 23 dec 2010 00:39

Graag even info of raad.

Op 1 maart 2004 overleed mijn grootmoeder. Mijn grootvader in 1983. Samen beschikten ze over een bouwgrond. Er waren 11 kinderen waaronder mijn moeder die overleden is in 1979.

Notaris X word na overlijden van grootmoeder in 2004 belast met de aangifte van nalatenschap en verdere afhandeling (oa bouwgrond enz…)

In 2005 merk ik plots dat deze bouwgrond te koop aangeboden word door een vastgoedmakelaar. Neem dus contact op met Notaris X en deze deelt mij mede dat het geen rol speelt wie de bouwgrond verkoopt. De vereffening en verdeling gebeurd door hem.

Er word een koper gevonden , maar dan blijkt plots dat 1 van mijn nonkels schulden had en dat een vrederechter eerst toestemming moest geven tot verkoop uit de hand. Omdat dit lang aansleepte haakte koper af. Uiteindelijk gaf vrederechter in 2006 toestemming tot verkoop uit de hand.

In 2007 nieuwe koper en wat blijkt nadien , bouwgrond kan dus niet verkocht worden door makelaar omdat er beslag op gelegd was wegens een bouwmisdrijf van een andere nonkel.
Dit gebeurde op datum van 2/12/2002 door het Min. Vlaamse gemeenschap. Als wettelijke erfgenaam ben ik hier nooit van in kennis gesteld.

Uiteindelijk word de bouwgrond dan eind 2008 toch verkocht door notaris X .

Ook bij de rest van de vereffening loopt het grondig mis bij deze notaris. Zo had hij nooit enige opvragingen gedaan bij banken waar mijn grootmoeder rekeningen had. En bij de samenstelling van de inventaris baseert hij zich enkel op info die hij duidelijk van 1 van de familieleden kreeg.

Eind 2008 word door enkele familieleden tijdens de inventaris gevraagd om de historiek op te vragen van de gekende rekeningen van mijn grootmoeder. Het betrof 3 rekeningen van oa KBC , DEXIA en CENTEA . Eind 2009 krijgen we enkel die van KBC overhandigd en hieruit blijkt al duidelijk dat er zaken niet kloppen. Van 1998 tot 2002 bleef die rekening onaangeroerd met een saldo van ongeveer 12500 € om dan plots in 2002 op 2 maand tijd leeggeplunderd te worden tot een paar 100 €. Dit gebeurde via online homebanking. Mijn grootmoeder was toen 90 jaar en denk niet dat ze ooit in haar leven een PC zag.

Op andere rekeningen heb ik dus geen zicht omdat notaris X duidelijk zijn werk niet wil doen.
Zo deelde hij me oa mede dat hij geen detective was. Heb dus inmiddels een advocaat gecontacteerd die al in februari 2010 een schrijven richtte aan notaris X met alle opmerkingen en het verzoek om de antwoorden op deze opmerkingen in een proces verbaal van zwarigheden te noteren. Tot op heden zoals verwacht heeft Notaris X nog steeds niks laten weten en is er nog steeds onverdeeldheid. 14 dagen geleden heeft mijn advocaat dan nieuw schrijven gericht , maar ook hier verwacht ik geen reactie.

Mijn vragen :

Kan een notaris zomaar op eigen houtje beslissen om gevraagde zaken in de inventaris oa opvraging historiek bij 3 banken niet of gedeeltelijk uit te voeren?

Is het niet de taak van een notaris om gegevens bij banken op te vragen en na te gaan of bv bouwgrond vrij van beslag is?

Kan deze bouwgrond ondanks het feit dat notaris belast is met vereffening verdeling zomaar op 1 zijdig verzoek van een familielid te koop aangeboden worden via een makelaar?

Kan de notaris nadien omdat de verkoop via makelaar niet doorging een inventaris opstellen
En volgende kosten ten onze laste leggen :
1/3 ereloon voor niet doorgegane akte € 508,34
vaste kosten 625 €
Opmaken van een overeenkomst tussen 2de koper bij makelaar en erfgenamen : 250 €
(dit was gewoon een getypt A4 waarin notaris niet eens vermeld werd , en betrof een schadevergoeding van 6000 € wegens gemaakte kosten indien koper het goed niet kon terugkopen aan de prijs die overeengekomen was met makelaar en nooit ondertekend werd door mij)
Schadevergoeding aan koper omdat hij de grond niet kon kopen aan die prijs : 6000 €

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 dec 2010 10:20

“Art.1207.Indien een van de medeëigenaars weigert in te stemmen met de verdeling, of indien geschillen rijzen, hetzij over de wijze van verdeling, hetzij over de wijze om de verdeling te beëindigen, geschiedt de verdeling gerechtelijk. In dat geval wendt de meest gerede partij zich tot de rechtbank van eerste aanleg.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Uit ‘het verzoek om de antwoorden op deze opmerkingen in een proces verbaal van zwarigheden te noteren’ leid ik af dat uw notaris belast is met de GERECHTELIJKE verdeling van de nalatenschap.

De normale bewaartermijn van stukken bij bancaire instellingen bedraagt 10 jaar. Het opzoekingswerk wordt in de meeste gevallen getarifeerd bij de banken. Dit tarief is verschillend van instelling tot instelling. Zie verder:
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html#" onclick="window.open(this.href);return false; > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De erfgenamen kunnen de notaris hiermee belasten en diens weigering doen vermelden in het proces verbaal van zwarigheden,zodat de rechter hierover kan beslissen.

“Art.127.De hypotheekbewaarders zijn gehouden getuigschriften af te geven, waarbij worden vastgesteld de overgangen en de toekenningen van zakelijke rechten, alsook de huurcontracten, toegestaan door alle personen, aangewezen in de schriftelijke vorderingen welke hun te dien einde worden gedaan. Zij zijn eveneens gehouden aan ieder die erom verzoekt, afschrift te geven van de bestaande inschrijvingen of overschrijvingen, ofwel getuigschriften waarbij wordt vastgesteld dat er geen bestaan...”(16 december 1851 Hypotheekwet).

De notaris is niet verplicht dit bij elke verkoop/verdeling van onroerend goed te vragen. Uit de omstandigheden waarin die verkoop/verdeling tot stand komt kan echter blijken dat de voorzichtigheid dit gebiedt. De erfgenamen kunnen de notaris ook hiermee belasten

“Art.1211..Bij haar uitspraak over de vordering beveelt de rechtbank de verkoop van de goederen die niet gevoeglijk kunnen worden verdeeld. De verkoop van de onroerende goederen geschiedt op de wijze die gebruikelijk is inzake gewone OPENBARE verkoping van onroerende goederen en overeenkomstig artikel 1193, tweede tot zevende lid; hij geschiedt in voorkomend geval overeenkomstig de artikelen 1186 tot 1192 en artikel 1193, achtste lid...”(Ger.W.).

Onderzoek wat de uitspraak over de vordering daarover besliste.

De honoraria van de notarissen zijn getarifeerd door 16 DECEMBER 1950. - Tarief van de honoraria der notarissen Door fouten veroorzaakte kosten zijn in principe voor wie de fouten maakte.

“Art.1209.De rechtbank beslist over alle geschillen die bij haar aanhangig worden gemaakt, met dien verstande evenwel dat zij de oplossing kan uitstellen tot het vonnis van homologatie is gewezen...”(Ger.W.).

‘alle geschillen ‘ omvat ook de geschillen betreffende het stilzitten van de aangewezen notaris,wiens vervanging kan gevorderd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”