Wat bij overlijden.

prado
Topic Starter

Wat bij overlijden.

#1 , 16 dec 2010 11:33

Situatie.
Vrouw woont in haar huis.(2 kinderen getrouwd)
Haar vriend woont er al bijna 30 jaar bij .
Wat is de juistte regeling als de vrouw komt te overlijden?Mag (moet) de man er blijven wonen.....
Zo ja,moet hij dan huur betalen,en wat met de onkosten aan het huis?
Mogen de kinderen het huis verkopen?

Iemand die me raad kan geven!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 16 dec 2010 13:03

Het is nodig dat u de relatie tussen man en vrouw specifieert...
Gehuwd (welk stelsel? Huwelijkscontract?...)
Wettelijk samenwonend?
Feitelijk samenwonend?

prado
Topic Starter

#3 , 16 dec 2010 13:34

Feitelijk samenwonend.
Haar vriend is gescheiden .(1 kind , getrouwd)

Reclame

Tmespreu

#4 , 17 dec 2010 10:42

De man is heeft 'in rechte' op niets aanspraak, waarvan hij niet kan bewijzen dat het zijn eigendom is.
De wet kent iets als erfrecht voor de langstlevende feitelijk samenwonende niet.

Als de vrouw aldus intestaat komt te overlijden gaat het huis naar haar kinderen. De man krijgt niets.

prado
Topic Starter

#5 , 17 dec 2010 16:25

Bedankt voor de info.

Hij gaat er van uit dat hij mag blijven wonen na haar dood.
Omdat hij er dan (waarschijlijk )meer dan 30 jaar woond.

Tmespreu

#6 , 19 dec 2010 12:18

Er zijn manieren waarop de man aanspraak zou kunnen maken na de dood van de vrouw.. (hetzij in vruchtgebruik)

prado
Topic Starter

#7 , 19 dec 2010 16:25

En die zijn!
Als je het niet erg vind.
Kwestie van op de hoogte te zijn.

Tmespreu

#8 , 20 dec 2010 10:28

Deze materie is geen specialiteit van mij dus kan ik helaas niet tot in alle details treden;

- 1e optie is een testament waarin de persoon beschikt en u de woning toekent.
Er moet in dit geval wel rekening gehouden worden met de reservataire erfgenamen (de kinderen)
In beginsel kan de 'vrouw' maar vrij beschikken over de helft van haar goederen.
Als het huis dus meer waard is dan wat er 'overschiet' is er een onevenwicht en kunnen de kinderen de inkorting vragen. (lees een soort opleg uit uw hoofde)

- 2de optie is wettelijk gaan samenwonen.
Samen op 1 adres gedomicilieerd zijn + op de gemeente een verklaring van wettelijk samenwonen afleggen.
Na de dood van uw partner krijgt u het levenslang vruchtgebruik van de gezinswoning + huisraad. (Maw u mag er blijven wonen, het huis is wel van de kinderen).
Het is echter wel géén reservatair recht en er kan dus door uw partner van afgeweken worden bij testament.
Dit recht vervalt ook zodra het wettelijk samenwonen beeindigd wordt.

- 3de optie trouwen.
De meest zekere optie is het huwelijk aangaan met uw partner. Indien u wenst is meer uitleg voorhanden.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat deze uitleg enkel de basis bevat.
Er zijn waarschijnlijk nog mogelijkheden waarvan ik momenteel niet op de hoogte ben.

Tenslotte maak ik ook een voorbehoud op mogelijke lacunes die zich in bovenstaande tekst kunnen bevinden.
Laatst gewijzigd door Tmespreu op 20 dec 2010 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#9 , 20 dec 2010 10:45

en als de man dan vruchtgebruik heeft (zie bovenstaande mogelijkheden van tmespreu) , zal hij het onderhoud en herstellingskosten aan het huis moeten betalen. alleen structureel "dragende" herstellingswerken moeten door de naakte eigenaars vergoed worden. Ik geloof dat de vruchtgebruiker ook alle belastingen en onroerende voorheffing op het huis voor zijn rekening moet nemen.

wanton

#10 , 20 dec 2010 15:31

- 2de optie is wettelijk gaan samenwonen.
Samen op 1 adres gedomicilieerd zijn + op de gemeente een verklaring van wettelijk samenwonen afleggen.
Na de dood van uw partner krijgt u het levenslang vruchtgebruik van de gezinswoning + huisraad. (Maw u mag er blijven wonen, het huis is wel van de kinderen).
Het is echter wel géén reservatair recht en er kan dus door uw partner van afgeweken worden bij testament.
Dit recht vervalt ook zodra het wettelijk samenwonen beeindigd wordt.
Ik volg Tmespreu bij deze optie. Bij overlijden van de vrouw , die eigenaar is van de woning , erven haar 2 kinderen de blote eigendom terwijl de man het vruchtgebruik bekomt. Dit is het levenslang recht op het huis te bewonen. Hij mag eventueel de huur innen. Hij staat in voor de dagelijkse kosten van onderhoud , idd ook de onroerende voorheffing , verzekering , belastingen. Dit vruchtgebruik kan hem niet afgenomen worden na het overlijden van de vrouw. De vrouw kan wel , via testament , hem dit recht idd.afnemen.
De andere goederen in de erfenis van de vrouw gaan in totaliteit naar de 2 kinderen , daar komt de man niet tussen.
Bij wettelijk samenwonen is er een vorm van scheiding van goederen. En de kinderen van de vrouw erven later niet van de man.

Dus , die man en die vrouw gaan best samen naar het gemeentehuis en tekenen een verklaring van wettelijk samenwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”