Vader overleden, moeilijke familie situatie

jurfor
Topic Starter

Vader overleden, moeilijke familie situatie

#1 , 14 dec 2010 13:48

Situatie:
* Vader is deze nacht overleden.
* 3 kinderen uit eerste huwelijk (waaronder mezelf).
* Vader is hertrouwd met iemand die zelf ook een kind heeft.
* Ik heb zo goed als geen contact met de rest van de familie, inc broer/zus.
* Stiefmoeder woont in huis van vader. (Maar ik heb geen idee, of ze mede eigenaar is van het huis...)

Hoe verloopt de erfenis verder? Klinkt miscchien hard, maar ik wil gewoon dat de erfenis procedure eerlijk verloopt. Op welke zaken moet ik zeker letten? Stiefmoeder mag gerust in het huis blijven wonen, mijn vader was gelukkig met haar en tussen ons zijn er ook niet echt problemen, had er gewoon weinig contact mee.

Wie heeft er recht op wat?

Bij wie zou ik ten rade kunnen gaan om dit uit te zoeken? Een notaris? (Ervan uitgaande dat ik zo weinig mogelijk met de familie wil praten over vanalles en nog wat).

Bedankt voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2010 15:18

Van wie is het huis? dat kan van uw vader EN moeder zijn geweest en bij overlijden moeder is dan al de helft naar de erfgenamen (de drie kinderen) gegaan. ((Los van testamentair beschikbaar gedeelte wat hier 1/4 zou zijn of een kindsdeel)
Is uw vader met stiefmoeder gehuwd al of niet met huwelijkscontract ook weer met testament..
Overlevende partner clausule
Uw stiefmoeder kan vruchtgebruik hebben op de onroerende goederen en ook de intrest op het kapitaal waarvan de drie kinderen de eigenaar zijn.
In elk geval zal u best een notaris onder de arm nemen want u zal samen met de andere erfgenamen een aangifte moeten doen binnen de x (4) maand.
Zoek hier op erfenis en testament en je zal dadelijk zien wie veel over onderwerpen afweer.

jurfor
Topic Starter

#3 , 14 dec 2010 16:09

Ik vermoed dat het huis van mijn vader is/was.. hij heeft mijn moeder uitgekocht bij een scheiding, lang geleden.
Ik dacht dat ze getrouwd waren, maar ben er niet zeker van... geen idee of er een contract was. Wie kan dit uitzoeken zonder het aan de 'stiefmoeder' of iemand anders van de famile te vragen?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 dec 2010 17:22

Bij het hypotheekkantoor van de regio waar het huis zich bevindt kunt u navragen wie de eigenaar is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 15 dec 2010 19:29

Belangrijke vraag is idd welke relatieband er was tussen uw vader en die vrouw , waar hij mee samenwoont.
In alle geval , als er geen testament is , zijn het de kinderen van uw vader die van hem erven. De vrouw erft het vruchtgebruik , bij wettelijke samenwoning: van de gezinswoning; bij huwelijk : van alles wat in vaders nalatenschap zit. Het kind van die vrouw komt momenteel niet in aanmerking voor een deel van de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jurfor
Topic Starter

#6 , 15 dec 2010 22:44

Ondertussen weet ik dat mijn vader getrouwd was met die vrouw en dat haar kind ook geadopteerd is, dus het heeft dezelfde achternaam als de 3 kinderen. De vrouw krijgt dus het vruchtgebruik van de woning, maar heeft ze ook recht op de helft van de blote eigendom (indien de woning enkel van de vader was)? Of wordt de blote eigendom van het huis gedeeld door 4 (de 3 kinderen en het geadopteerde kind)?

Ik zal eerst afwachten wat er zal gebeuren bij de notaris.. ik vermoed dat die mij automatisch zal contacteren? Enig idee hoe lang dit duurt?

Bedankt voor de raad!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2010 23:05

U kan een eigen notaris raadplegen om uw belangen te behartigen en dan weet je al wie voor wat in aanmerking komt.

wanton

#8 , 15 dec 2010 23:24

De echtgenote zal het vruchtgebruik bekomen op de ganse nalatenschap , maar geen (blote) eigendom van het huis. Alleen bij testament kan zij 1/4 bekomen. Gezien de kinderen niet 'gemeenschappelijk' zijn , kan de clausule 'langst leeft ,al heeft' hier niet toegepast worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#9 , 16 dec 2010 09:56

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot vaders EIGEN vermogen ,dat hij hertrouwde onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en zonder testament na te laten. Laat dit echter door een notaris onderzoeken.

Indien er ernstig gevaar bestaat voor het wegmaken van roerende goederen dan kan u toepassing maken van :
“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel NIET vereist wanneer het gaat om goederen van een nalatenschap...en de boedelbeschrijving gevorderd is van een notaris door een erfgenaam...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

‘de gehele nalatenschap’ omvat ook vaders eigen huis. Stiefmoeder blijft in volle eigendom eigenaar van haar helft van het gemeenschappelijk vermogen.

Vaders kinderen erven elk een gelijk deel van zijn nalatenschap in blote eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”