tak 21 na overlijden

bramgent
Topic Starter

tak 21 na overlijden

#1 , 30 nov 2010 15:50

kan er mij iemand vertellen of het normaal is dat bij overlijden de begunstigde van een tak21 levensverzekering ongeveer 60% dient te betalen als afkoop van de "gespaarde" som? De verzekeraar zegt dat alhoewel de persoon 21 november overleden is dat er pas in mei hierover kan beslist worden. Er wordt sterk aangedrongen dat de verzekering gewoon overgenomen wordt. Ik heb hier helemaal geen goed gevoel bij en kan wel wat advies gebruiken, ik heb helemaal geen ervaring met erfenisrecht.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 dec 2010 15:46

Het is altijd best dat een levensverzekering de voorziene looptijd uitdoet , maar een kost van 60 % als afkoop is veel. Is dit niet het tarief van de successierechten dat u bedoelt : als het van een tante/nonkel komt kan dit!
Zelfs als het een verzekering is zonder vervaldag , is een minimum van 8 jaar wegens fiscale redenen aanbevolen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bramgent
Topic Starter

#3 , 02 dec 2010 14:36

het is niet van een tante maar van een ouder. EN het is een verzekering die reeds 10 jaar loopt. Weet er niemand een website met de nodige info hierover?

Reclame

Creatief

#4 , 02 dec 2010 15:14

Gaat het om een echte levensverzekering, gedekt door een overlijdenspremie of een zogezegde levenslange beleggingsverzekening?
Bij een levenlange belegginsverzekering (tak 21 of 23) kan ik wel aannemen dat je slechts 60 % ontvangt aangezien die belegginsverzekeringen sterk zijn gedaald door zwakke beursresultaten.

Je mag me via pb de naam van de verzekering doorgeven. Ik zal het trachten voor je op te zoeken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 dec 2010 18:29

Als de verzekerde sterft bekomt de begunstigde het verzekerde kapitaal. Hier komt geen "afkoopsom" aan te pas.
Dus mijn vraag is: Wat bedoelt u eigenlijk met afkoopsom?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”