Huis volle eigendom

Mel
Topic Starter

Huis volle eigendom

#1 , 29 nov 2010 11:26

Hallo iedereeen!

Ik zit met een prangende vraag.
X en Y zijn getrouwd, zonder huwelijkscontract. X en Y wonen samen in een huis.
Z hebben ook 2 kinderen die alreeds het huis uit zijn.

Als X kom te overlijden had Y graag eigenares geworden van dit huis (niet enkel vruchtgebruik)

Kan dit? en hoe regelt X - Y dit het beste? huwelijkscontract, testament,...?

Met vriendelijke groet!

Edit: Ik = x en y
Laatst gewijzigd door Mel op 29 nov 2010 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 nov 2010 12:21

Ben je nu gehuwd of niet?

In onderstaand topic zeg je "dat trouwen voor je geen oplossing was!"

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 42#p106542" onclick="window.open(this.href);return false;

Mel
Topic Starter

#3 , 29 nov 2010 12:38

haha, ik begrijp de verwarring.
Ik stel deze vraag in naam van kenissen. gemakkelijkheidshalve uit het "ik-perspectief"
Ik heb de vraag anders geformuleerd.
Bedankt.

Reclame

wanton

#4 , 29 nov 2010 16:26

Vroeger werd zo iets geregeld , via (wijziging van) een huwelijkscontract met de formule ' langst leeft ,al heeft'. Alle gemeenschappelijke goederen werden , na overlijden van één partner , volle eigendom van de overlevende partner (LLE). Tegenwoordig gebruikt men een keuzebeding. In een huwelijkscontract wordt de LLE de mogelijkheid gegeven te kiezen tussen een aantal manieren van erven van de gemeenschappelijke goederen. Voorbeeld : volle eigendom OG en Vruchtgebruik RG; VG van OG en volle eigendom RG ; volle eigendom gezinswoning , VG op al de rest; er zijn heel wat verschillende mogelijkheden. De LLE kan ten gepaste tijde dan kiezen , volgens zijn behoeften van dat moment , leeftijd, gezondheid, relatie met de kinderen.
Als men het zou doen voor een vermindering van de successierechten , is het een slecht idee. De gezinswoning is vrij van SSR voor de LLE , maar dat betaalt men dubbel en dik terug bij het overlijden van de tweede ouder.
Men kan dus , via huwelijkscontract , de LLE de volle eigendom van de woning doen toekomen , echter niet via testament. Om allerlei redenen - niet het minst de SSR - is het evenwel niet aan te raden indien er kinderen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mel
Topic Starter

#5 , 29 nov 2010 17:53

Heel erg bedankt voor deze verheldering!
Het was zeer leerrijk en zo weten mijn vrienden ook waar ze al dan niet aan beginnen.

Dank, met vriendelijke groet!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”