ik citeer: "...wat ik zeer verontrustend vind is dat u niet gewoon even laat registreren bij de gemeente en de notaris (inboedelbeschrijving) dat u wettelijk samenwoont. DAt KOST niks..."
Waar leest u dat ik poneer dat men door "...niet te trouwen moedwillig voor een proplematische situatie kiest...".

Nee hoor: m'n boodschap is: wettelijk samenwonen of trouwen. Als men enkel feitelijk samenwoont is er inderdeed niets geregeld.
en uw syntese klopt niet, als je het doet zoals je samenvat is er nog steeds niets geregeld:
: "....Moeten we dus enkel naar het gemeentehuis voor de wettelijke samenwoning, en (eventueel) naar een notaris om een testament op te stellen..."
bij wettelijke samenwoning is enkel registratie op het gemeentehuis niet voldoende!
Men moet ook de bezittingen laten inventariseren (boedelbeschrijving) bij notariele akte anders kan nooit nieman bewijzen wat van wie was
dus notaris niet "eventueel" voor testamenten, maar imperatief voor de notariele registratie van de wettelijke samenwoning....