Een overledene die vruchtgebruik krijgt? Dat is nieuw. Dat vruchtgebruik zou dus eeuwigdurend zijn want aan het statuut van overledene gaat nooit een einde komen. Trouwens wat moet die overledene met dat vruchtgebruik aanvangen (tenzij er ooit een heropstanding van de doden komt) ? Uiteraard zou dit niet aan successierechten onderhevig zijn want een dode zou die niet meer kunnen betalen. Ik begrijp uw verwarring, ik denk dan ook dat de de vermelde vraag een grap is.Hartelijk dank
Ik kom net op een andere site volgende info te lezen :
Heeft de gelijkschakeling van schenkingsrechten met een legaat tot gevolg dat - wanneer twee of meer personen samen roerende goederen schenken met voorbehoud van vruchtgebruik t.v.v. de langstlevende - de overledene successierechten verschuldigd is op deze verkrijging bij het bekomen van het vruchtgebruik?
Nee. Wanneer twee of meer personen samen goederen schenken met voorbehoud van vruchtgebruik ten bate van de langstlevende, wordt er aangenomen dat de overledene het vruchtgebruik bekomt, tenzij de partijen daaromtrent uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. De verkrijging van het vruchtgebruik die in dit geval bij het overlijden van een van de schenkers plaatsvindt, is als afhankelijke bepaling niet aan het evenredig recht onderworpen. Dit geldt zowel voor schenkingen van onroerende goederen als voor schenkingen van roerende goederen
Dit brengt mij in verwarring omdat ik ( allicht ten onrechte) vind dat deze tekst ook van toepassing is. Waar heb ik het fout?
Bedankt
De tekst rammelt op alle vlakken. Niet alleen worden de doden verwisseld met de levenden maar ook worden successierechten door elkaar gehaald met (evenredige) schenkingsrechten.Neen, de vraag is geen grap en de site is het belastingportaal Vlaanderen, deel FAQ ( toch niet zomaar een 'grap'-site, denk ik) : http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... p?id=293#2" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik vond de term 'overledene' ook vreemd en denk dat men 'overlevende' bedoelde, maar ik wou de tekst exact weergeven.
Ik blijf dus met mijn verwarring zitten. Waar zit het verschil met het eerste antwoord dat ik van Wanton kreeg?
Neen , fideïcommis is iets heel anders dan vruchtgebruik. Men moet het wel vermelden op de aangifte dat het er niet is , maar het komt tegenwoordig praktisch niet meer voor. Men kan het vergelijken met een bepaald bezwaar of voorwaarde die er ligt op een bepaald goed in de nalatenschap.Noemt men deze overgang van vruchtgebruik ook fideicommis?