Wij zijn reeds 15j gehuwd met scheiding van goederen en hebben ondertussen 2 kinderen (minderjarig)
enkele bedenkingen :
- bij de bank heb ik steeds verplicht moeten meetekenen voor een lening...omzeilt dit ons huwelijkscontract en kan de bank mij alsnog financieel aansprakelijk stellen ?
- de verplichte schuldsaldoverzekering : wie wordt begunstigd in geval van overlijden van de eigenaar van de lening ? de naakte eigenaars ? (in ons geval de kinderen)
- de kinderen zullen bij overlijden de eigendom rechtstreeks erven en bijgevolg successie moeten betalen...wat indien er niet voldoende liquide middelen zijn om deze te betalen ? moet er iets verkocht worden ? Ik mag/kan niets verkopen aangezien ik geen eigenaar ben ? Kunnen zij het huis (waarvan ik vruchtgebruiker ben) dan verkopen om succesie te betalen ?
- kunnen de kinderen, bij meerderjarigheid, hun deel van de eigendom opeisen in geld ? (waarbij de langstlevende vruchtgebruiker dan het eigendom moet verkopen of een lening aangaan ?)
- Aan wie wordt de levensverzekering uitbetaald bij scheiding van goederen ?
-wat wordt geadviseerd om, zonder het huwelijkscontract te veranderen, de langstlevende volledig te begunstigen en alles te laten erven ?
ps het is absoluut niet de bedoeling de kinderen te onterven, maar wel ervoor te zorgen dat de langstlevende de roerende en onroerende goederen kan beheren naar eigen goeddunken.
mvg