overlijden bij scheiding van goederen

bijou
Topic Starter

overlijden bij scheiding van goederen

#1 , 09 nov 2010 17:28

Wij zijn reeds 15j gehuwd met scheiding van goederen en hebben ondertussen 2 kinderen (minderjarig)
enkele bedenkingen :
- bij de bank heb ik steeds verplicht moeten meetekenen voor een lening...omzeilt dit ons huwelijkscontract en kan de bank mij alsnog financieel aansprakelijk stellen ?
- de verplichte schuldsaldoverzekering : wie wordt begunstigd in geval van overlijden van de eigenaar van de lening ? de naakte eigenaars ? (in ons geval de kinderen)
- de kinderen zullen bij overlijden de eigendom rechtstreeks erven en bijgevolg successie moeten betalen...wat indien er niet voldoende liquide middelen zijn om deze te betalen ? moet er iets verkocht worden ? Ik mag/kan niets verkopen aangezien ik geen eigenaar ben ? Kunnen zij het huis (waarvan ik vruchtgebruiker ben) dan verkopen om succesie te betalen ?
- kunnen de kinderen, bij meerderjarigheid, hun deel van de eigendom opeisen in geld ? (waarbij de langstlevende vruchtgebruiker dan het eigendom moet verkopen of een lening aangaan ?)
- Aan wie wordt de levensverzekering uitbetaald bij scheiding van goederen ?
-wat wordt geadviseerd om, zonder het huwelijkscontract te veranderen, de langstlevende volledig te begunstigen en alles te laten erven ?

ps het is absoluut niet de bedoeling de kinderen te onterven, maar wel ervoor te zorgen dat de langstlevende de roerende en onroerende goederen kan beheren naar eigen goeddunken.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 nov 2010 17:45

Veel vragen...poging om één en ander te verduidelijken:

- bij de bank heb ik steeds verplicht moeten meetekenen voor een lening...omzeilt dit ons huwelijkscontract en kan de bank mij alsnog financieel aansprakelijk stellen ? Als u mee hebt getekend bent u mede-verantwoordelijk tov de bank voor de terugbetaling ervan
- de verplichte schuldsaldoverzekering : wie wordt begunstigd in geval van overlijden van de eigenaar van de lening ? de naakte eigenaars ? (in ons geval de kinderen): in dat geval erven de kinderen een "schuldenvrij" huis en worden de successierechten ook daarop berekend
- de kinderen zullen bij overlijden de eigendom rechtstreeks erven en bijgevolg successie moeten betalen...wat indien er niet voldoende liquide middelen zijn om deze te betalen ? moet er iets verkocht worden ? Ik mag/kan niets verkopen aangezien ik geen eigenaar ben ? Kunnen zij het huis (waarvan ik vruchtgebruiker ben) dan verkopen om succesie te betalen ? Als u noch de kinderen de successierechten kunnen betalen (zitten er ook geen gelden in de erfenis die daarvoor kunnen dienen?) dan zie ik geen andere manier dan de woning te verkopen.
- kunnen de kinderen, bij meerderjarigheid, hun deel van de eigendom opeisen in geld ? (waarbij de langstlevende vruchtgebruiker dan het eigendom moet verkopen of een lening aangaan ?): Neen, niet zonder uw toestemming.
- Aan wie wordt de levensverzekering uitbetaald bij scheiding van goederen ? Aan de begunstigde van het kontrakt.
-wat wordt geadviseerd om, zonder het huwelijkscontract te veranderen, de langstlevende volledig te begunstigen en alles te laten erven ? Slechte oplossing omdat er dan 2 maal erfenisrechten moeten betaald worden op hetzelfde.

ps het is absoluut niet de bedoeling de kinderen te onterven, maar wel ervoor te zorgen dat de langstlevende de roerende en onroerende goederen kan beheren naar eigen goeddunken: de langstlevende krijgt sowieso het vruchtgebruik van alles, zowel van onroerende als onroerende goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bijou
Topic Starter

#3 , 09 nov 2010 18:45

bedankt voor het snelle antwoord !

ik ben volledig mee met het verhaal van de dubbele succesie, maar dat betekent ook dat ik 'verplicht' ben om in het huis te blijven wonen (wat nu eigendom is van mijn man)...ik kan het huis niet verkopen en dan met dat geld eventueel iets anders kopen zonder de toestemming van mijn kinderen aangezien zij dan de eigenaars worden (of hen uitbetalen) Hetzelfde geldt voor de gezinswagen die nu van de firma is en de firma is mijn man...
wat zou dan wel een goede oplossing zijn ?

ps wat de levensverzekering betreft : dit heeft dan niets met het huwelijkscontract te maken ?? want ik kan eigenlijk geen financieel aanspraak maken door de scheiding van goederen.

Reclame

roharro

#4 , 09 nov 2010 19:06

Indien uw echtgenoot een levensverzekering afsluit met u als enige begunstigde dan bent u ook de enige die het verzekerde kapitaal zal krijgen bij zijn overlijden. Dat staat volledig los van het huwelijkscontract.
Zoals ik reeds schreef erft u door de toepassing van de erfopvolging zoals voorzien door de wet alles in vruchtgebruik wat aan uw man toebehoorde. M.a.w. alle inkomsten voortvloeiend uit zijn bezittingen.

bijou
Topic Starter

#5 , 09 nov 2010 19:50

ja, ik begrijp het, maar wij zoeken eigenlijk een manier om ervoor te zorgen dat ik niet afhankelijk ben van de kinderen indien mijn man iets overkomt...
Zoals in het voorbeeld hierboven reeds aangegeven : als ik in het huis niet wil blijven wonen zonder mijn man, kan ik niet over het geld beheren om iets anders te kopen, toch ?
Zo ook bv met de auto, deze kan ik niet verkopen om er een kleinere te kopen, want die is dan van de kinderen...
Ik ben dan wel voogd van de kinderen en kan hun (geërfde) eigendommen beheren maar wel onder het toezicht van de vrederechter...en dat willen zowel mijn man als ikzelf niet.

Is er een manier (clausule, testament,...) om hiervoor te zorgen dat de eigendommen op naam komen van de langstlevende.
Het huwelijkscontract willen we zo behouden omdat we een zaak hebben en ons ook willen veilig stellen bij een eventuele scheiding (die hypothetisch is)

roharro

#6 , 09 nov 2010 20:18

Uw man kan u voor maximum 1/3 van zijn bezittingen erfgenaam (in volle eigendom) maken via testament. En vice-versa.
Kinderen kan men niet volledig onterven.

wanton

#7 , 09 nov 2010 20:39

-wat wordt geadviseerd om, zonder het huwelijkscontract te veranderen, de langstlevende volledig te begunstigen en alles te laten erven ?
Een koppel met kinderen kan slechts aan de langstlevende partner doen toekomen alle goederen die tot het gemeenschappelijk vermogen behoren. Nu , in het stelsel van scheiding van goederen is er geen gemeenschap. Zij kunnen dus slechts het niet-reservatair deel , in dit geval 1/3 van de goederen , via testament aan de LLE vererven.

Indien jullie dus van de mogelijkheid 'langst leeft ,al heeft' willen gebruik maken , is een wijziging van het huwelijksstelsel nodig met inbreng van alle goederen door beide partners in de gemeenschap.
Dit systeem is dan weer niet aan te raden wegens de hoge kostprijs aan totale successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#8 , 11 nov 2010 08:59

Art.1422.Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft...kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :...3° met bedrieglijke benadeling van de rechten van de eiser...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Alhoewel deze bepaling behoort tot het wettelijk stelsel laten de banken veelal voorzichtigheidshalve de echtgenoot van de ontlener mede ondertekenen. Dit houdt dan niet in dat deze echtgenoot mede-schuldenaar of borg wordt. Onderzoek echter zorgvuldig wat u mede ondertekende.

De begunstigden van de schuldsaldoverzekering bij overlijden van de schuldenaar zijn deze die erin aangewezen zijn. Onderzoek zorgvuldig die verzekeringspolis.

Blijft er een schuldsaldo dan behoort dit tot de nalatenschap van de schuldenaar die de erfgenamen zo nodig kunnen verwerpen. De schuldeisers kunnen het hele vermogen aanspreken van wie niet verwerpt.

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.”(B.W.).

De levensverzekering wordt uitbetaald aan de in de polis vermelde begunstigde,ook bij scheiding van goederen. Onderzoek zorgvuldig die verzekeringspolis.

Ook bij huwelijk met scheiding van goederen is een beding van aanwas mogelijk. Bespreek dit met uw notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”