Mijn echtgenote heeft de blote eigendom van de helft van een huis. Deze blote eigendom werd bijna 4 jaar geleden geschonken aan haar door haar tante T. De tante T is enkele dagen geleden overleden. Daardoor verwerft mijn vrouw de volledige eigendom over de helft van het huis. De vader van mijn vrouw heeft het vruchtgebruik over de andere helft van het huis. Er was een huurcontract tussen de vader en tante T, waarbij hij aan tante T 8000 fr/maand moest, en dit geschreven huurcontract was altijddurend. Met het overlijden van tante T vervalt het huurcontract.
Enkele maanden geleden heeft de vader nog een offerte gevraagd voor de plaatsing van nieuwe vensters. Normaal kwam Tante T voor de helft tussen in de kosten. De offerte die binnenkwam staat op de naam van de vader. Tante heeft de offerte niet voor akkoord getekend en er is nog geen factuur getekend. Mijn echtgenote beheerde de gelden van tante T. Met het overlijden van tante T vervalt haar volmacht en worden haar rekeningen geblokkeerd. 2 dagen na het overlijden van tante T maakt de vader een afspraak met een notaris en vraagt ons mee. Hij vraagt aan de notaris of de bank nog vlug die helft van de kosten van de vensters zou willen betalen aan hem. De notaris antwoordt natuurlijk dat dat niet kan, dat het enkel de begrafeniskosten zijn die nog kunnen betaald worden door de bank. De notaris stelt voor dat de kosten afgetrokken worden van de erfenis.. Mijn vrouw en haar zus zijn erfgenamen, dus als de kosten 6000 euro zijn betekent dat zij uit de erfenis van tante T elk 1500 euro moeten betalen. Er is echter geen bewijs dat tante T haar goedkeuring gaf over de plaatsing van de ramen.
De vader komt nu ook af met een gedeelte van het dak waar het dakvenster zou moeten vervangen worden. Aangezien mijn echtgenote de volle eigendom heeft van de helft van het huis zal zij voor de helft in alle kosten moeten bijdragen? In hoeverre is dat een plicht. Stel dat wij niet wensen te betalen of dat wij dat niet kunnen. De overlijdensakte is nog niet bij de notaris, we weten nog niet of tante T roerende goederen nalaat, dus het kan al even goed zijn dat wij dat uit onze eigen zak zullen moeten betalen… Misschien heeft tante T wel schulden … Moet mijn vrouw dan de erfenis aanvaarden onder voorbehoud van batig saldo?
Wij willen het in die zin op een akkoord gooien met de vader dat hij ons geen huurgeld moet betalen voor de helft van het huis en dat hij als tegenprestatie de volledige kosten van het onderhoud en herstel van het huis draagt. Ik denk dat dat een mooie cadeau is, aangezien wij de huur voor de helft van het huis, gezien de ligging ervan, en de staat ervan, op 20000 oude BEF / maand schatten en niet 8000 BEF. Moeten wij nu per sé dit vastleggen in een huurcontract of kunnen we dit ook later doen?
Als wij nu geen huurcontract met hem afsluiten, kunnen wij daar op terugkomen later, als hij bijvoorbeeld met buitensporige kosten komt aandraven, of als wij niet (meer) kunnen/willen betalen, of loopt het huurcontact dat hij nu met tante T had stilzwijgend door als mijn vrouw als nieuwe eigenaar binnen de X tijd geen nieuw contract met hem afsluit? Indien wij de kosten die vader ons wil doen betalen te hoog vinden, kunnen wij eisen dat het huis verkocht wordt?