Opeisen erfdeel kind

Blackberry
Topic Starter

Opeisen erfdeel kind

#1 , 03 nov 2010 17:27

Hallo,
Situatie : Vader overleden februarie 2010. Moeder nog in leven 70j, twee kinderen (meerderjarig). Erfenis : huis vruchtgebruik moeder en beide kinderen 1/3 blote eigendom.
Er is ook een bedrag aan geld in de aangifte opgenomen. Nu wil de dochter haar wettelijk voorbehouden deel (1/2 van de helft van het kapitaal) op een geblokkeerde rekening laten vastzetten op haar naam met de intrest (vruchtgebruik) voor de moeder. Moeder natuurlijk niet akkoord...
Welke zijn de wettelijke stappen die de dochter moet ondernemen om dat deel op een rekening te zetten. Wetende dat de dochter absoluut geen contact meer wil met de moeder en ook wetende dat als we niets doen ze alles zal kwijt zijn. (de huisbank van moeder had het al over aangetekende brieven die we naar mekaar moeten sturen..., enz)
Graag een stap voor stap handleiding die wettelijk is.
Hartelijk dank.
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 nov 2010 17:53

Was er een wilsbeschikking van vader?
Zoniet hebben de kinderen elk niet 1/3 maar slechts 1/4 in blote eigendom.
Bij het hypotkeekkantoor wordt dat automatisch zo geregistreerd. U moet verder niets doen.

Wat het geld betreft moet u als mede-erfgenaam weigeren te tekenen voor het deblokkeren van de tegoeden bij de bank. Dan kunnen die alvast niet verdwijnen. En als het dan na herhaalde pogingen onmogelijk blijkt om overeen te komen dan rest er nog de Rechtbank.
Laatst gewijzigd door roharro op 03 nov 2010 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 03 nov 2010 19:50

Uit de uitleg van steller maak ik op dat het huis van vader alleen was en dat in een huwelijkscontract moeder het grootst mogelijk deel kreeg toegewezen. Moeder zal dus ook 1/3 in eigendom hebben naast de blote eigendom van de kinderen , elk 1/3.

De blokkering van de gelden , zoals de zuster wil , is niets anders dat de toepassing van de wet. Zonder verdere bepalingen erven de kinderen de blote eigendom van de roerende goederen die in de nalatenschap aanwezig zijn. Om dat te realiseren worden de gelden geblokkeerd op naam van de erfgenaam , met uitkering van de intresten aan de moeder-vruchtgebruiker. Indien er een notaris betrokken is in deze nalatenschap , kan en moet die hierbij een bemiddelende rol spelen om de verdeling zo te laten verlopen.

Ik begrijp die zuster. Indien zij nu haar deel niet krijgt toegewezen zou het kunnen dat zij , bij overlijden van moeder , successierechten betaalt op haar eigen geld. Best is dat deze procedure wordt toegepast voor beide kinderen. Ze hebben de wet aan hun kant.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Blackberry
Topic Starter

#4 , 04 nov 2010 16:44

Dank voor de tips.
Ik moet corrigeren : Het huis was van beiden, dus 1/4 blote eigendom per kind.
De beide kinderen hebben reeds getekend om de gelden vrij te maken en dat is via notaris reeds gebeurd (maart 2010) en ze zijn dus in het bezit van de moeder.
Die een wekelijkse "money-drain" organiseerd....
Blijft nu de vraag : hoe moet de dochter dit aanpakken ? Waar moet ze naartoe en welke stappen moet ze ondernemen ?
Want de erfenis is afgehandeld en de succesierechten zijn reeds betaald.
Notaris? Bank? Rechtbank?
(Moeder wil niet vrijwillig het 1/4 op een aparte rekening zetten.)
Bij voorbaat.
Groeten

roharro

#5 , 04 nov 2010 20:19

Rechtbank vrees ik.

sameke

#6 , 07 nov 2010 21:17

mijn moeder is hertrouwd en deze man ligt op sterven ze hebben samen een huis als eigendom langs onze kant van de moeder zijn wij met 4 en langs de andere kant is er maar 1kind nu is mijn moeder er al mee bezig het huis te gaan verkopen als haar man sterft zijn dochter wil haar deel al hebben en op hoeveel heeft zij dan recht en kunnen wij met zn 4 ook al een deel opeisen van de verkoop van het huis geschat op een 200.000 eu

roharro

#7 , 07 nov 2010 21:22

Indien de man sterft erft zijn kind de helft van het huis in blote eigendom. Uw moeder verkrijgt het vruchtgebruik van die helft.
Uiteraard behoudt ze gewoon haar helft van het huis in volle eigendom. Als ze het huis verkoopt moet ze aan het kind van haar man de tegenwaarde van de blote eigedom van de helft van het huis uitbetalen.
Jullie (kinderen van de vrouw) kunnen niets opeisen aangezien jullie nog niets geerfd hebben.

Blackberry
Topic Starter

#8 , 15 nov 2010 16:41

Rechtbank vrees ik.
En hoe moet zij dat dan inleiden ? Welke zijn de redenen die zij kan inroepen ? En wat is de kans op slagen ?

mvg

wanton

#9 , 15 nov 2010 18:52

De langstlevende partner , die het vruchtgebruik heeft , kan steeds de omzetting en verdeling vragen. Indien zij dus de verkoop van het huis wil doen , gewoon naar de notaris gaan. Daarentegen , een kind - blote eigenaar heeft niet het recht om haar deel op te eisen, daar kan moeder zich tegen verzetten.
Wanneer nu effectief de verkoop zou doorgaan , ontvangt dat kind van de man in lange niet 100.000 €. De waarde van het vruchtgebruik , afhankelijk van de leeftijd van moeder , dient daarvan afgetrokken te woren. Dergelijke procedure is meestal nadelig voor de kinderen-blote eigenaars. Dus , moeder is niet verplicht in te gaan op de vraag het deel van dat kind uit te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#10 , 15 nov 2010 20:28

@ Blackberry

Tussen de regels door lees ik dat de notaris geen aparte rekening heeft geopend, waarop de gelden van de kinderen zolang moeder nog leeft worden vastgezet, maar waarvan moeder nog levenslang de intresten kan optrekken. De notaris heeft dus aan zijn plicht verzaakt.

Ik ben van hetzelfde oordeel als Wanton:
- indien de gelden niet op naam komen te staan van de kinderen-erfgenamen (intrest jaarlijks uit te keren aan moeder zolang ze nog leeft), zullen de kinderen bij overlijden nog eens keer SSR moeten betalen op hun erfenis.
- ik ga nog een stapje verder dan Wanton: aangezien de relatie moeder-dochter niet positief is, vreest de dochter ervoor dat het geld, komende uit de nalatenschap van haar vader en waarop ze recht heeft, er NIET meer zal zijn bij het overlijden van haar moeder. M.a.w. moeder zal dan alles opgesoupeerd hebben.

Wat kan de dochter doen?
1. "Goed voorbereid" naar een advocaat toestappen. Trouwens wie zegt dat moeder zo eerlijk was om al de gelden aan te geven?
2. Om de kostprijs van de advocaat een beetje te drukken, kan ze beter met haar broer/zuster ten strijde trekken.
3. De advocaat luistert naar het hele verhaal en stelt een dagvaarding tot vereffening-verdeling op.
4. Alle partijen (eisende en werende partij) ontvangen deze dagvaarding.
5. De Rechtbank van Eerste Aanleg stelt naar aanleding van deze dagvaarding een gerechtelijke notaris aan.
6. De discussie over de vereffening-verdeling wordt bij deze gerechelijke notaris(sen) verder gevoerd. Men tracht hier nog tot een akkoord te komen.
7. Indien de gerechtelijke notaris geen akkoord kan bereiken tussen de eisende en werende partij, dan maakt hij deze vereffening-verdeling volledig aanhanging bij de rechtbank van Eerste Aanleg. De rechter zal dan deze vereffening-verdeling verder afhandelen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”