Erfdeel voor mij of vaders nieuwe partner?

sidiergo2
Topic Starter

Erfdeel voor mij of vaders nieuwe partner?

#1 , 02 nov 2010 11:51

Situatie:

Moeder is enkele jaren geleden gestorven. Toen dit gebeurde, heb ik met mijn vader bij de notaris het vruchtgebruik van het huis gaan overnemen (het deel van mijn moeder).

Nu echter gaat mijn vader hertrouwen en vraag ik mij af of dit vruchtgebruik vervalt? Gaat dit vruchtgebruik waarvoor ik heb getekend bij de notaris, nu naar mijn vader zijn nieuwe vrouw?

Een bijkomende vraag is: Stel mijn vader sterft en hij is getrouwd met een huwelijkscontract met zijn nieuwe vriendin en hij heeft geen testament nagelaten. Hoe zit het dan met de verdeling van de roerende en onroerende goederen? Maak ik aanspraak op de helft?

Graag jullie uitleg
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 nov 2010 15:11

het huwelijkscontract van uw vader met zijn nieuwe echtgenote kan al geen contract zijn van gemeenschap. Al hetgeen hij had van voor dit huwelijk blijft van hem. Zijn vrouw kan wel het vruchtgebruik bekomen op zijn tegoeden maar de blote eigendom is en wordt van U. Nu heeft uw vader het VG op de woning , maar die gaat niet automatisch over op zijn vrouw. Al naargelang uw deel in de eigendom word jij volle eigenaar. Indien uw vader nog gedeeltelijk eigenaar is , erft zij wel het VG van zijn helft in de woning. Maar die toestand moet jij niet zo laten bestaan.

Zonder testament of bepaling van verdeling in het contract , erf jij alles wat uw vader had voor dit huwelijk en behoud jij wat je reeds erfde van je moeder. Indien je vader in zijn contract of een testament bepaalde dat zijn vrouw zo veel mogelijk uit zijn nalatenschap krijgt , ontvang je maar de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#3 , 02 nov 2010 16:05

Waarom kan dit geen contract zijn van gemeenschap?
Het is nu zo dat ik het deel VG heb van mijn moeder, en mijn vader een deel VG heeft. Stel hij sterft wordt zijn deel VG dan overgeheven aan zijn nieuwe vrouw? Wanneer dit zo is kan zij dan eventueel overgaan tot verkoop huis zonder mijn toestemming?
Het is ook zo dat ik de nalatenschap van mijn moeder heb doorgeheven aan mijn vader waardoor hij dit ten volle mag beheren. Maar wanneer hij moest sterven en er bestaat maar 1 bankrekening is dit dan allemaal voor zijn nieuwe vrouw of is dit 50/50?

Mvg

Reclame

wanton

#4 , 02 nov 2010 19:02

Wat U vertelt over de eigendomsverhouding van de woning versta ik niet. Normaal erf jij bij het overlijden van je moeder haar deel van de gemeenschappelijke woning in blote eigendom. Vader behoudt zijn deel in volle eigendom en bekomt het vruchtgebruik van het deel van moeder. Daardoor kan hij blijven wonen. Wat er daarna ook gebeurt , bij het overlijden van vader wordt jij volle eigenaar van die helft. Wat er met de rest ook bepaald is , er kan met die woning niets gebeuren zonder uw medeweten en uw akkoord. Indien die woning van vader alleen was , heb jij niets geërfd van die woning. Bij vaders overlijden moet jij altijd minstens de helft bekomen.
Vader kan wel een huwelijkscontract maken , maar al hetgeen hij had voor dit huwelijk blijft van hem alleen. Als zijn reservatair erfgenaam heb jij minstens recht op de helft van zijn nalatenschap. Die andere helft kan hij U ontnemen via testament of huwelijkscontract. Als hij meer wegschenkt kan en moet U zich daartegen verzetten.
Indien hij geen bepalingen heeft voorzien erf jij allles van vader in blote eigendom en zijn vrouw bekomt het VG. Van de woning is dat normaal maar voor de halve woning. Zijn vrouw is dan ook niet verzekerd van het gratis recht op wonen.
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#5 , 02 nov 2010 20:17

Wat u zei ik citeer "Normaal erf jij bij het overlijden van je moeder haar deel van de gemeenschappelijke woning in blote eigendom. Vader behoudt zijn deel in volle eigendom en bekomt het vruchtgebruik van het deel van moeder". Dit is van toepassing geweest. Ik snap echter niet wat u bedoeld met dat de woning van mijn vader alleen zou zijn? Hoe kan dit zo zijn als ik het deel van mijn moeder het geërfd?

Ik heb over dit voorval al eens gepraat met mijn vader en het is zo dat moest hem iets overkomen, het de bedoeling is dat zijn vrouw in het huis blijft wonen tot ze sterft. Ik vind dit persoonlijk geen probleem, maar kan ik dan niet opeisen om in het huis te wonen?

U vertelde dat ik bij eventueel overlijden van vader aanspraak maak op de helft van zijn nalatenschap. Is dit dan op alle financiële middelen? De helft van alle spaarboekjes van zowel voor het huwelijk als de spaarboekjes die zijn ontstaan tijdens het huwelijk? En hoe kom ik te weten welke financiële middelen er waren voor het huwelijk, want ik heb daar eigenlijk geen idee van.

Mvg

roharro

#6 , 02 nov 2010 20:28

@sidiergo2: "...dat ik bij eventueel overlijden van vader aanspraak maak op de helft van zijn nalatenschap. Is dit dan op alle financiële middelen? De helft van alle spaarboekjes van zowel voor het huwelijk als de spaarboekjes die zijn ontstaan tijdens het huwelijk?"

-Indien uw vader geen wilsbeschikking opstelt dan gelden de wettelijke regels van erfopvolging:
U erft in blote eigendom alles wat van uw vader persoonlijk is plus de helft van de gemeenschappelijke bezittingen van hem en zijn echtgenote.
- Uw vader kan maximum de helft van zijn bezittingen via wilsbeschikking aan zijn echtgenote nalaten: in dat geval erft u in blote eigendom de helft van uw vader zijn persoonlijke bezittingen en 1/4 van de gemeenschappelijke bezittingen (1/4 omdat slechts de helft van het gemeenschappelijk bezit van uw vader is).

Deze regels gelden zowel voor de onroerende als voor de roerende bestanddelen van de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sidiergo2
Topic Starter

#7 , 02 nov 2010 22:30

Eerste deel van mijn vraag denk ik correct begrepen te hebben.

Wat ik uit mijn vraag concludeer is dat wanneer mijn vader zou overlijden en hij maakte geen testament opmaakte. Erf ik alle persoonlijke bezittingen van mijn vader (zowel onroerende als roerende goederen) en de helft van de gemeenschappelijke goederen (zowel onroerende als roerende goederen). Klopt dit?

Nu echter mijn tweede vraag, over de woning.

Ik heb over dit voorval al eens gepraat met mijn vader en het is zo dat moest hem iets overkomen, het de bedoeling is dat zijn vrouw in het huis blijft wonen tot ze sterft. Ik vind dit persoonlijk geen probleem, maar kan ik dan niet opeisen om in het huis te wonen, wanneer ik later eventueel in financiële geldnood zou zitten? Echter wanneer dit niet zou kunnen en zijn vrouw sterft ook. Erf ik dan alleen de volledige woonst gaat haar deel dan ook uiteindelijk naar mij?

roharro

#8 , 02 nov 2010 22:47

Als de overlevende echtgenote het vruchtgebruik heeft van de gezinswoning moet u wachten tot haar overlijden vooraleer u de woning kunt betrekken.
Een precaire financiële situatie uwerzijds kan daar niets aan veranderen.
Als de vrouw enkel het vruchtgebruik verkreeg wordt u vanaf haar overlijden de enige volle eigenaar van de woning.

wanton

#9 , 03 nov 2010 00:43

Zoals U verder uitlegt , bezit uw vader in het huis de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik. Wanneer hij overlijdt komt het vruchtgebruik van moeders helft bij uw blote eigendom. Zijn vrouw bekomt slechts het vruchtgebruik van het deel dat vader in volle eigendom heeft, maw. het vruchtgebruik van een halve woning. Indien zijn vrouw daar wenst te blijven wonen en U bent daar mee akkoord , heeft u toch recht op de helft van een normale huur.
Na haar overlijden word jij wel de enige eigenaar in volle eigendom.
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#10 , 03 nov 2010 12:30

Bedankt voor de grondige uitleg. Wat ik uit mijn vragen concludeer is;

1. Dat wanneer mijn vader zou overlijden en hij maakte geen testament opmaakte. Erf ik alle persoonlijke bezittingen van mijn vader (zowel onroerende als roerende goederen) en de helft van de gemeenschappelijke goederen (zowel onroerende als roerende goederen). Zijn er hier uitzonderingen op?
2. Wat betreft de woonst, zijn vrouw zoiezo in het huis mag blijven wonen tot de dag van haar overlijden. Zijn er echter ook uitzonderingen waardoor mij het huis zou kunnen ontzegd worden?

Mvg

roharro

#11 , 03 nov 2010 12:39

vraag 1: geen uitzonderingen (maar u erft ze in eerste instantie in blote eigendom met vruchtgebuik voor echtgenote -als die nog leeft)
vraag 2: de vrouw zal slechts vruchtgebruik van de helft van de woning hebben (ze is u dus in principe een halve huur schuldig)

Om u het huis te ontzeggen moet er en geldig testament zijn waarvan de inhoud het Belgisch erfenisrecht respecteert.
De helft die u reeds bezit als blote eigenaar kan u nooit meer worden afgenomen.

Als uw vader een testament opstelt kan hij daarin maximum de helft van zijn bezittingen aan iemand anders dan u (zijn enig kind) geven. M.a.w. de vrouw kan maximum voor één vierde eigenaar van het huis worden.

j.demoor

#12 , 04 nov 2010 10:23

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract,zonder testament na te laten,dat hun hele vermogen gemeenschappelijk was en u enig kind bent.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij moeders overlijden behield vader de helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik op moeders helft,terwijl u daarop de blote eigendom erfde. Vaders tweede huwelijk verandert hieraan niets.

“Art.617.Vruchtgebruik eindigt:Door de dood van de vruchtgebruiker...“(B.W.).
Bij vaders dood wordt u van rechtswege volle eigenaar van wat u als blote eigendom van moeder erfde. Hierdoor valt vaders vruchtgebruik daarop buiten zijn nalatenschap.

Bij vaders overlijden is voornoemd art.745bis ook van toepassing op diens nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”