Dit word een redelijk lang verhaal maar ik ben hopeloos op zoek naar een beetje hulp en raad omtrent dit onderwerp.
Mijn moeder is op 2 juni 2010 overleden. Zij was 8 jaar samen met mijn stiefvader, waarvan 7jaar getrouwd. Zij zijn getrouwd met algehele gemaanschap van goederen.
Op haar sterfbed had ze het voortdurend over haar testament en dat al haar juwelen en boeken en andere persoonlijke bezittingen voor mij gingen zijn. Nu komt haar sterfdag en begrafenis. Na dit alles niks meer gehoord van mijn stiefpa, buiten het feit dat hij na 1,5 maand al een nieuwe relatie heeft en blijkbaar is verhuisd naar antwerpen. Nu zijn we oktober en er is nog altijd niks van papieren boven water gekomen, ik heb zelf een andere notaris genomen die mijn belangen verdedigt, het enige wat al boven water is gekomen is dat er GEEN testament is. Maar dat in het huwelijks contract is beschreven dat alles naar stiefpa gaat. Ondertussen heeft mijn notaris een 3e aangetekende brief verstuurd naar de notaris van stiefpa om om de papieren te vragen en nog altijd niks gezien. Zaakje is zo al 4 maand bezig...
Nu op aanraden van mijn notaris een mailtje gestuurd naar stiefpa met de vraag om de persoonlijke bezittingen van mama onderling te regelen, en als antwoord gehad dat ik slim genoeg was om te beseffen dat ik niks ging krijgen, en dat als ik iets wou ik maar naar aankoopbewijzen moet zoeken. Hij gunt mij nog geen foto.
Nu mij vragen naar jullie toe:
-Mama haar urne staat bij hem thuis, nu aangezien hij altijd in antwerpen zit betekent dat dat wij mama niet kunnen bezoeken. Ik heb toen (stom als ik was) een blad getekend bij de begrafenisondernemer dat hij de urne bij hem thuis mocht zetten omdat dat de laatste wens was van mama. Kan ik dat nog terug intrekken en de urne bij mij houden???
-Kan ik stappen ondernemen om aan haar boeken, kledij, schoenen, handtassen, foto's en juwelen te komen???
-Kan ik iets doen aan het feit dat er gefoefeld word van aan zijn kant (opeens toch geen testament, leugens ivm schulden op een eigendom,enz.)???
-Heb ik in het algemeen een kans om een eventuele rechtzaak hieromtrent te winnen of is het onbegonnen werk om hiermee naar een advocaat te stappen???
Iig bedankt om het hele relaas te lezen en bij voorbaat bedankt voor eventuele goede raad.
Melody