erfdeel van overleden zus, aankoop woning

c3ber
Topic Starter

erfdeel van overleden zus, aankoop woning

#1 , 03 okt 2010 09:24

Mijn zus is overleden. Het huis waarin zij woonde was eigendom van mijn ouders. Deze woonst is in 2006 "verkocht" aan haar en haar echtgenoot. Zij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract. Een klein deel van de woonst is gefinancierd met een lening, het grootste deel van de woonst is geschonken door mijn ouders die beide nog leven.
Mijn vraag is: Gaat dit erfdeel gewoon over op de echtgenoot? Of kan dit deel teruggevraagd worden door mijn ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 okt 2010 10:58

Het huis is ofwel verkocht ( voor een lage prijs) of geschonken.
Als het huis verkocht is , zit het in de gemeenschap en wordt het nu eigendom van de echtgenoot.
Als het geschonken is , is het eigen van uw zus. De echtgenoot heeft het vruchtgebruik , maar het komt in blote eigendom aan de ouders ( elk 1/4 ) en aan U , voor de helft.

Bij verkoop aan lage prijs kan u to. uw ouders rekenschap vragen. Zij hebben een goed via verdoken schenking uit hun vermogen doen verdwijnen , waardoor U een nadeel treft. Ooit kan u compensatie verwachten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

c3ber
Topic Starter

#3 , 04 okt 2010 19:43

Kan u de term "blote eigendom" kort uitleggen? Ik weet niet wat deze term betekend. Dank

Reclame

wanton

#4 , 04 okt 2010 20:15

Na een erfenis is de eigendom van een woning dikwijls verdeeld : volle eigendom , blote eigendom , vruchtgebruik.
Volle eigendom : de eigenaar kan ten volle beschikken over het goed. De opbrengsten innen , eventueel het verkopen. Hij kan er alles mee doen.
Blote eigendom : dit is de eigendom , zonder meer. Niet alleen beslissen , niet gebruiken.
Vruchtgebruik : het dagelijkse gebruik van het goed. Bewonen , de opbrengsten ontvangen.
De volle eigendom is blote eigendom plus vruchtgebruik. Blote eigenaar staat in voor de grote kosten : nieuwe ramen. De vruchtgebruiker wordt verondersteld het goed te bewaren en te onderhouden : nieuwe ruiten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 05 okt 2010 10:10

Ik ga ervan uit dat uw zus kinderloos stierf en geen testament naliet.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).

‘het grootste deel van de woonst is geschonken door mijn ouders die beide nog leven.’ houdt in dat dit deel(=het geschonken geld) behoort tot het eigen vermogen van uw overleden zus,mits het bestaan daarvan bewezen wordt.

“Art.745bis.Wanneer de overledene andere erfgerechtigden(dan afstammelingen) achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen...”(B.W.).

De blote eigendom van diens eigen vermogen wordt dan geërfd door ouders,broers en zussen,als volgt:
“Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.”(B.W.).

“Art.8...Worden eveneens geacht als legaat te zijn verkregen,de sommen...die een persoon geroepen was kosteloos te ontvangen binnen drie jaar vóór het overlijden van de overledene...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

c3ber
Topic Starter

#6 , 05 okt 2010 21:00

Dank voor de klare uitleg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”