vraagje rond erfenis en bewindvoering

LesleyM
Topic Starter

vraagje rond erfenis en bewindvoering

#1 , 30 sep 2010 10:31

hallo

ik heb een vraagje. ik ben bewindvoerder van mijn vader.
bij erfenis die hij zou krijgen of zaken die hij moet tekenen bij notaris, kan hij dat doen of moet ik dat doen als bewindvoerder? is zijn handtekening nog geldig als wettelijke persoon ?

groeten
Lesley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 30 sep 2010 10:42

Als u de voorlopig bewindvoerder bent van uw vader betekent dit voor hem dat hij gedeeltelijk handelingsonbekwaam is(Zelf en zelfstandig titularis kunnen zijn van rechten en plichten).
U vertegenwoordigd dus uw vader in alle rechtshandelingen mbt zijn vermogen.

Aangezien een erfenis in beginsel vermogen overdraagt moet u als bewindvoerder uw vader vertegenwoordigen.
Let wel, u heeft een bijzondere machtiging nodig van de vrederechter om een schenking of legaat te aanvaarden.

Rechtshandelingen verricht door uw vader - die betrekking hebben op zijn vermogen- zijn van rechtswege nietig. Het volstaat dat de nietigheid wordt ingeroepen opdat de rechter deze moet uitspreken.

LesleyM
Topic Starter

#3 , 30 sep 2010 11:14

dus als hij bij de notaris voor een erfenis moet tekenen ofzo dan moet ik dat eigenlijk doen? maar eerst goedkeuring voor hebben?

Reclame

Tmespreu

#4 , 30 sep 2010 11:28

Inderdaad, een bijzondere machtiging van de vrederechter is dus nodig voor o.a.:

- schenking of legaat;
- roerende en/of onroerende goederen vervreemden;
- leningen en hypotheken aan te gaan;
- etc.

LesleyM
Topic Starter

#5 , 30 sep 2010 12:17

bedankt!

Tmespreu

#6 , 30 sep 2010 12:25

Graag gedaan!

Creatief

#7 , 30 sep 2010 21:33

Ik hoop dat u een duidelijk onderscheid maakt tussen "bewindvoerder" en volmachthebber. Een voorlopig bewindvoerder wordt aangesteld door de vrederechter, maar neemt niet weg dat de vrederechter uw bewindvoering aanvaardt.

Uw vader zijn naam en jouw naam moeten dus vermeld worden in het Belgisch Staatsblad. Het BS maakt melding van deze bewindvoering en bij deze kan uw vader geen enkel document meer ondertekenen.

Indien u als bewindvoerder moet optreden om een erfenis in ontvangst te nemen in naam van uw vader, dan kan je dat enkel maar doen onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Het vredegerecht zal u daartoe ook verplichten.

Tmespreu

#8 , 30 sep 2010 21:43

Inderdaad, mijn antwoorden zijn gebaseerd op het beschermingsstatuut 'voorlopig bewind' stricto sensu..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”