Onze vader is oktober vorig jaar overleden, we zijn met drie kinderen uit een vorige relatie.
Vader is ongeveer negen jaar geleden gescheiden van moeder,hadden samen een huis gebouwd op grond gekregen van grootouders langs vaderskant ,waarbij hij voor onze moeder via een notaris geregeld een stuk bouwgrond moest verkopen en waarvan die gelden volledig naar moeder gingen. Vader is hertrouwd met een Tjsechische vrouw 7 jaar geleden, ze woonden nog altijd in de eigendom van vader van uit het huwelijk met moeder.Ondertussen zijn ze een huis beginnen bouwen in Tjsechiê wat wel niet volledig af zou zijn ( dit weten we niet met zekerheid ) Vader heeft een hand geschreven testament waarvan we enkel het volgende hebben :
ik kom op al mijn vorige testamenten en( .... niet leesbaar ) wilsbeschikkingen; Ik vermaak het grootst beschikbaar deel van mijn nalatenschap aan mijn echtgenoot.
Voor het huis in Tjsechiê zijn er gelden van vaders rekening overgemaakt naar ginder ( hiervan hebben we ook facturen enkel van haar gekregen dus we weten niet of ze volledig zijn en ook veel in haar taal opgemaakt ) ook kort voor zijn overlijden zijn er gelden overgemaakt en verdwenen zoals zijn pensioensparen die een paar dagen ervoor uitbetaald is, ook na het overlijden gebeurde dit ( hier kwam ze met een uitleg af dat ze nog dringende facturen ginder moest betalen , wel geen bewijzen )
Met de beide notarissen bij heeft ze wel gezegd dat ze de kinderen voor het huis in Tjsechië wil uitbetalen en het huis in België wil verkopen.
Nu hebben we vernomen van haar notaris dat ze recht heeft op het vruchtgebruik maw 63% voor het huis in België en geeft ze ons een aalmoes voor het andere huis.( hier kunnen we zeker het viervoudige aan betalingen die naar ginder gebeurt zijn weerleggen ) Ze wil enkel met de verkoop van het huis hier doorgaan als we een akkoord hebben over uit huis in het buitenland. Ook staat in de aangifte van nalatenschap: de inboedel ( zeker al minder waarvoor het verzekerd was) de helft der gemeenschap en het huis hier niet , ook het huis in Tsechië wordt hier niet vermeld
We hebben nu ook kennis gekregen dat er in de aangifte van nalatenschap " het verloop van gelden ontvangen door de vader uit de drie verkopen van grootmoeder onvoldoende verklaard werd in de oorspronkelijke aangifte", waar er dan een verschil is, hebben we hier ook recht op ?
het is een ganse kwestie maar kan er iemand ons aub hierin een beetje wegwijs maken en waar hebben we recht op of wat raad ge ons aan ?