nalatenschap

ninanadine
Topic Starter

nalatenschap

#1 , 16 sep 2010 10:28

Ik ben erfgenaam in een nalatenschap waarbij een minderjarige betrokken is.
Een notaris deed de aangifte in juli 2010. Wanneer ongeveer mogen wij de verdeling en afhandeling van de nalatenschap verwachten?
met dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 16 sep 2010 13:23

De minderjarige wordt door de wet beschermd. Werd er ook een boedelbeschrijving opgemaakt?
De verdeling kan pas gebeuren wanneer de successierechten en alle onkosten zijn betaald, zowel die van de notaris als andere.
Dat duurt ongeveer een paar maanden.

ninanadine
Topic Starter

#3 , 17 sep 2010 10:19

De notaris heeft een boedelbeschrijving gemaakt en en werd een voorschot gestort op de successie via de rekening van de erflater.
Het onroerend goed is geschat; is dit een realistische schatting of moeten we het opnieuw laten schatten?
Ik zou namelijk het gedeelte van mijn zoon overkopen om enige eigenaar te worden. We dachten het 2x te laten schatten en dan het gemiddelde ervan te nemen? Is dit gratis?
In september 2011 zal hij meerderjarig zijn, in ieder geval tot dan gaan we wachten; anders wordt mijn ex-echtgenoot ( zijn vader) er bij betrokken en die wil dat niet. Wat is het beste i.v.m. de belastingen ? Geldt dit als een gewone verkoop?
Loopt de periode waarbinnen men aangifte van een verkoop aan een hoger bedrag moet doen vanaf het overlijden of vanaf de afsluiting van de nalatenschap of vanaf zijn meerderjarigheid?
Bedankt voor uw antwoord,
Mvg,

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”