Verborgen Gebreken na aankoop motor particulier

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: Verborgen Gebreken na aankoop motor particulier

#16 , 22 feb 2019 08:25

Wat ik eerder verzocht is dit: die persoon heeft als beroep of bijberoep gehad. Het verhandelen van geaccidenteerde moto’s.

Hij doet dat nog regelmatig, en is dus mijns inziens handelaar. Kan hij op die basis niet aangepakt worden?
Of bij zwart werkt of niet, het blijft toch handel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 feb 2019 08:35

Zo zijn er veel hé op de rommelmarkten, verdoken handelaars !

Als deze geen btw nummer en niet in geschreven is in de KVK (Nederland) is dit geen handelaar, maar een hobbyist, zoals er hier ook zovelen zijn, occasionele verkoop.
Maar het is zwartwerk probeer dit maar te bewijzen in Nederland ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#18 , 22 feb 2019 13:14

Denlowie, daar ben ik het niet helemaal mee eens. De rechtbank kwalificeert regelmatig ‘particulieren’ als ‘ondernemingen’ (handelaars bestaan niet meer). Dan ze geen BTW-nummer hebben is dan niet relevant in die zaak. Uiteraard zal de fiscus dan ook wel eens passeren. Deze principes zijn Europees, dus in NL hetzelfde.

Mogelijks is dit een vorm van bedrog of dwaling, maar dat is nationaal Nederlands recht. Geen idee hoe zij dat zien.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#19 , 22 feb 2019 13:18

Ik heb ook niet direct een idee, maar het kan wellicht geen kwaad om de verkoper van TS eens terloops te laten verstaan dat je overweegt om in overleg te gaan met de Nederlandse fiscus.
Wedden dat hij al heel wat toeschietelijker wordt ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 22 feb 2019 15:42


Mogelijks is dit een vorm van bedrog of dwaling, maar dat is nationaal Nederlands recht. Geen idee hoe zij dat zien.
In Nederland zijn die diensten geheel anders dan in Belgie.

Daar is de belastingen ook bevoegd voor BTW, arbeidswetgeving, kadaster en nog een paar van die zaken.

Men kan altijd eens zien in het KvK of deze persoon als zelfstandige ingeschreven is of ingeschreven geweest is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 feb 2019 09:21

Deze had een nummer bij de KvK, maar heeft deze vorig jaar afgesloten. Heeft nog een stuk of 6 a 7 motors te koop aangeboden staan op marktplaats. Van tussen de 4000 en 10000 euro. Vraag het aankoopbewijs van die motors en dan kijk je naar zijn vraagprijs. Kan er een schatting van wi st gemaakt wordzn? Aangegeven zal het niet zijn. Ook de motors die "in orde" zijn (stuk of 4) zijn plots verwijderd en staan er nog 2 op met natuurlijk nu alle gebreken bij beschreven. Het orginelz zoekertje van hem van mijn aankoop heb ik ook terug gevonden. Er staan bij... in absolute nieuwstaat... lijkt me niet zo gezien zijn historiek. Enkel het gevaar is als deze een expert krijgt en bepaald na de herstellingen is deze dit bedrag waart. Wat ik betwijfel zn vokgens mij is de motor nog steeds niet oke dan vang ik mss bot, maar dan blijft de niey vermelde historiek niet juist...

bosprocureur
Berichten: 6853

#22 , 23 feb 2019 10:21

Iemand op het forum zal wel kunnen helpen, maar op een of andere manier kan de inhoud van vroegere datum van internet gerecupereerd worden. Denk ik.

Zij er al bereidwillige hackers wakker? Gewone nerds kunnen natuurlijk ook helpen. :D

Terug naar “Gebrekkige Producten”