Verborgen Gebreken na aankoop motor particulier

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verborgen Gebreken na aankoop motor particulier

#1 , 20 feb 2019 08:48

Goeiedag, vorig jaar 03/12/2018 ga ik een motor bezichtigen in NL en deze zag er piekfijn uit. Nog geen 2 jaar oud 7000km.
De verkoper verzekerde mij dat de motor in perfecte staat is en hij enkel door het omvallen iets heeft dienen te vervangen, en deze daar na bij de garage bij mij om de hoek is voor binnen geweest. Hijzelf had de motor ingevoerd uit FR omdat dit belastingsvoordeliger zou en het aanbod groter ( wie ben ik dit alles te weten ). Testrit niet mogelijk door het verschrikkelijke slechte weer en spreek met de verkoper af, de week erna terug te komen en betaling te doen na testrit. De week erna op de een zondag blesseer ik mij tijdens de voetbalmatch, spierscheur! De dag erna stond er op de planning de motor aan te kopen. Ik spreek af dat mijn broer dan de testrit dan voor mij zou doen, maar die weigerde op de laatste moment dus door al mijn frustratie en omdat het met de verkoper allemaal vertrouw aanvoeld vraag ik of hij de motor bij mij in BE wil afleveren met alle nodige papieren voor te kunnen invoeren. Alles via berichten heb ik nog als bewijs dat hij deze bij mij afleverd en ik vraag nog via bericht dat ik in goed vertrouwen alles koop dat alles wel oke zou zijn. Hij leverd deze, verzekerd nogmaal een pracht van een motor te zijn. Een mand later zijn mijn krukken weg en ik voer de motor in en vraag de nummerplaat aan 11/01/2019. IK doe mijn eerste rit naar het werk, toch wennen dit model denk ik. In de loop der dagen rij ik naar de motorverdeler bij mij om de hoek waar de motor zou binnen geweest tezijn en de verandwoordelijke wijst mij erop dat de motor daar helemaal niet is voor binnen geweest, maar voor electronica problemen en dat de kader niet meer in de haak staat. Als vervolg contacteer ik de verkoper en verteld mij dat dit klopt, hij heeft op de richtbank gestaan, maar enkel ter nazicht dat dit verplicht was ter controle, hij stuurt mij de factuur van het richten van de motor. Ik blijf het zaakje niet vertrouwen an ga door de papieren. Op het aankoop bewijs van hem en de verkoper uit frankrijk staat een adres en ik kleine letters ACC motor. Ik controleer via google street view het adres, is dat van geaccidenteerde motor's, mijn frank valt... acc … accident. Nu blijkt de motor een frontale botsing hebben gehad en is de kader gescheurd geweest, terug gelast, gericht, de voorvork is geraak, de electronica klopt niet meer. Naar mijn weten dacht ik potverdorie ik zit er mee door het opgestelde contract in de staat dat deze zich bevind heb ik het aangekocht. Maak ik enige kans dat ik zou winnen door de verkoop te ontbinden? Gaat dit lang duren? Of wegen de juridische kosten niet op tegen … het gaat toch over een bedrag van 10000euro. Want als hij zegt: ik heb dit wel vermeld en ik zeg van niet is het oord tegen woord maar je gaat toch nooit 10000euro uitgeven aan een motor met dit verleden? Zelfs de dealer wilt de motor niet binnen pakken dat ik daar een nieuwe koop.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 feb 2019 09:14

Zegt de schriftelijke overeenkomst iets over het toepasselijk recht?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2019 09:43

Alle gegevens van de verkoper en koper. Dat hij het voertuig bij mij in BE leverd en dat ik de koper het voertuig koop in de staat die ik erken.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2019 11:02

Ja dan zit je met de gebakken peren !

Dus deze motor is in goede staat geleverd volgens u overeenkomst, daar je de staat van de motor erkend
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 21 feb 2019 11:05

Tenzij....

Wat staat er in de aankondiging van de verkoper ?

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2019 16:09

Ja ik erken de motor als goed werken, daarom dat het toch ook om verborgen gebreken gaat die de verkoper mij niet vermeld heeft. De motor blijkt van frankrijk te komen waar hij een perte totale was. Ik ben geen professionele mechanieker en als leek dit zeker niet te zien alsnog te weten. dus met de gebakke peren ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2019 16:22

Het probleem is dat de consument die je de motor geeft verkocht een Nederlander is.
Een motor die uit Frankrijk komt naar Nederland en beland in België.

Ik denk dat je best een goede advocaat zal nodig hebben, om dit al voor de rechtbank te krijgen, wie is bevoegd?
Nederland of Belgie ?
Als het zover mocht geraken zal er zeker een deskundige aangesteld worden, die u eerst zal moeten betalen, een paar duizend euro's.
En de afloop ?
Ik denk dat weinigen je een goede afloop zullen verzekeren .

Best met de verkoper onderhandelen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2019 19:40

de verkoop is in belgie betaald en afgerond na hij deze bij mij leverde. Dus ik veronderstel dat de bevoegheid in BE ligt. Voor zover ik opzoek moet het aan " punten voldoen: De gebreken moeten aanwezig zijn tijdens de verkoop, het moeten verborgen gebreken zijn en hij meld ze niet aan mij. Dus veronderstel ik dat het toch in mijn voordeel gaat zijn en de verkoop ontbonden kan worden. Stel dat ik deze motor koop voor 2000euro kan je zeggen: dit had je voor deze prijs toch kunnen verwachten, dan moet het toch ook in de andere richting gaan dat als je deze 10000euro betaald je mag verwachten dat dit geen perte totale ingevroerd uit FR zou zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2019 19:47

: De gebreken moeten aanwezig zijn tijdens de verkoop, het moeten verborgen gebreken zijn en hij meld ze niet aan mij. Dus veronderstel ik dat het toch in mijn voordeel gaat zijn en de verkoop ontbonden kan worden.
Dit hoop ik voor u !
Als dit rechtbank word is dit geen vrederechter, de som is te hoog dus eerste aanleg.

En ge zijt dan gestart voor vele maanden, en niemand weet de uitslag hiervan, een rechtszaak is moeilijk te voorspellen, de advocaten van de twee partijen denken altijd dat ze gaan winnen, maar helaas meestal verliest wel één partij..
Het is niet omdat je gelijk heeft dat je ook gelijk krijgt van een rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 feb 2019 23:12

Zowel de Belgische als de Nederlandse rechtbanken zijn bevoegd (art 4 en art 7 Brussel1bisVO).

Het probleem is dat Nederlands recht toegepast dient te worden (art 4, a, ten eerste Rome1VO).

Best de vraag eens stellen op een Nederlands juridisch forum, daar ik het Nederlandse recht inzake koop niet ken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.


bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 22 feb 2019 07:33

Is uw verkoper wel echt een consument in deze zaak?

Als hij een duidelijk geaccidenteerde motor koopt in Frankrijk, als Nederlander, en die verder te koop aanbiedt, doet hij regelmatig zoiets? Kan u dat terugvinden?

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 feb 2019 07:48

Zijn bijverdienste is in FR geaccidenteerde motors aan te kopen, op de lappen ( heeft in bijberoep ** -motors gehad ) en daarna terug te koop aan te bieden. Heeft nog meerdere moto's te koop aangeboden staan. Natuurlijk heeft hij alles al gewijzigd in zijn tekst dat alle gebreken vermeld staan .. Heb de site van zoekertje gecontacteerd of ze een historiek hebben zodat ik kan aantonen dat dit in zijn zoekertje over mijn aangekochte motor niets vermeld van stond, maar wegens privacy mogen ze mij dit niet meedelen. Alsook in de verkoopsovereenkomst staat toch niets vermeld van de motor zijn historiek..? Ik vermeen ook ergens gelezen te hebben: Geaccidenteerde motor van FR naar NL invoeren, keuring bij RDW of RWD. Moet dit nog verder uitvloeien.

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 feb 2019 08:07

Voorwaarden aan uw voertuig
De RDW kijkt bij een ingevoerd voertuig uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van het voertuig. Maar als het voertuig overduidelijk een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid, kan de RDW besluiten om het af te geven kentekenbewijs onmiddellijk ongeldig te verklaren.

De RDW zet bijvoorbeeld voertuigen met schade op de foto en u moet het voertuig na herstel opnieuw laten keuren. Voor meer informatie zie het artikel Nederlands kenteken aanvragen voor voertuig uit EU of EVA met schade.
De keurmeester controleert of het voertuig gestolen is. Dit doet hij aan de hand van de identiteit van het voertuig en de diverse informatiesystemen.

Dit heb ik ook gevonden

Decoo Eric
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 feb 2019 08:09

Stel nu dat hij die aankoopt in FR, naar huis rijd, oplapt, en wanneer deze net zoals voor mij er volledig in orde "uitziet" is dit dan omzeilen omdat deze eigenlijk geen papieren meer had? Of heeft hij de keuring niet laten doen?

Terug naar “Gebrekkige Producten”