Auto kapot particulier blijkt handelaar

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Auto kapot particulier blijkt handelaar

#16 , 06 feb 2019 11:28

Ik blijf er bij wanneer je zelf geen technische kennis heeft van autotechniek, en je koopt een tweedehands die redelijk prijzig is, dat je naar een diagnosecenter gaat zoals de VAB er heeft om een totale cheqeup te doen.

Carpas allemaal goed en wel voor de km staan, maar technisch stelt het niks voor.

Autokeuring is in Belgie enkel een veiligheidscontrole, als je een kapotte koppakking heeft of een verbrande klep, dan kan je wagen perfect door de keuring zonder één opmerking..

En zeggen hij is blanco gekeurd en heeft een carpas dit heeft niks met het mekaniek van de wagen te maken, zelfs met een kapotte dynamo word hij gekeurd..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 feb 2019 11:29

Omdat hij dit op sms heeft toe gegeven
Wel gaat met deze sms naar de rechtbank !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#18 , 06 feb 2019 11:39

Omdat hij dit op sms heeft toe gegeven
Wel gaat met deze sms naar de rechtbank !!
Alles op zijn tijd, eerst proberen via ingebrekestelling.

Het woord "Fiscus" is ook altijd interessant om te laten vallen bij een bespreking over de verkoop in het zwart.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 feb 2019 11:45


Het woord "Fiscus" is ook altijd interessant om te laten vallen bij een bespreking over de verkoop in het zwart.
Denk je dat het woord fiscus veel indruk maakt op tweedehands autoverkopers ??

Heb er verleden maand een paar bezocht in , Brussel, Charleroi en omstreken, ik geloof niet dat ze wakker liggen van de fiscus, net als de horeca, die geen bonnetje geeft voor het nieuwjaar etentje van een kantoor van de belastingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de_koen
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 feb 2019 01:37

De verkoper is op 1/2 ingeschreven in de KBO
u koopt de wagen op 29/1
Op dat moment was hij dus nog niet ingeschreven als handelaar, en dus handelend als particulier...

Voor garantie tussen particulieren zal u moeten aantonen dat de verkoper wist van een verborgen gebrek, zijnde de nakende kortsluiting.

LeenW
Berichten: 12813

#21 , 11 feb 2019 10:11

De verkoper is op 1/2 ingeschreven in de KBO
u koopt de wagen op 29/1
Op dat moment was hij dus nog niet ingeschreven als handelaar, en dus handelend als particulier...

Voor garantie tussen particulieren zal u moeten aantonen dat de verkoper wist van een verborgen gebrek, zijnde de nakende kortsluiting.
Niet mee akkoord, het is niet omdat je nog niet formeel geregistreerd bent als handelaar dat je er geen bent. Zeker als we van drie dagen verschil spreken zal dit gezien worden als deel van de beroepsactiviteit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 11 feb 2019 10:15


Zeker als we van drie dagen verschil spreken zal dit gezien worden als deel van de beroepsactiviteit.
Dit zal toch de rechter zijn die dit zal uitmaken.

Logisch heb je gelijk, maar datums zijn er om gerespecteerd te worden, waar ligt anders de grens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#23 , 11 feb 2019 10:20


Zeker als we van drie dagen verschil spreken zal dit gezien worden als deel van de beroepsactiviteit.
Dit zal toch de rechter zijn die dit zal uitmaken.

Logisch heb je gelijk, maar datums zijn er om gerespecteerd te worden, waar ligt anders de grens.
Rechtbank zal kijken naar de werkelijke startdatum, niet degene die pro forma wordt aangegeven.

Stel, morgen open ik officieel een winkel, maar aangezien mijn handelsgoederen toch al geleverd zijn begin ik vandaag al te verkopen. Dan handel ik toch ook niet als particulier enkel en alleen omdat ik op een formulier heb geschreven dat ik morgen pas begin als handelaar?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 11 feb 2019 10:44

Normaal zorg je eerst voor je ondernemingsnummer en dan pas koop je u goederen aan.
Want je heeft je onderneming nummer nodig voor de facturatie, en zeker doe je dit als je materialen moet kopen zoals een bakkersoven enz..
Ik weet ook dat daar zeer veel tegen gezondigd word zonder vervolg.
Als het een pientere handelaar is, zal er toch wel een probleem stellen, en in de tweedehandswagens zitten er zeer geslepen vossen bij., ze zouden een fiat 500 verkopen voor een sportwagen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SnIpY
Berichten: 49

#25 , 11 feb 2019 11:26

Want je heeft je onderneming nummer nodig voor de facturatie, en zeker doe je dit als je materialen moet kopen zoals een bakkersoven enz..

Helemaal niet...

Je kan perfect goederen aankopen met een 'BTW Nummer in Aanvraag' of 'Vennootschap in oprichting'. Hoe kan je anders je handelsactiviteit van dag 1 starten, als je bakkersoven of laptop er nog niet is? je moet dan uiteraard achteraf wel de facturen laten aanpassen.

Hier is het natuurlijk in de omgekeerde richting en is er zelfs geen factuur...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 11 feb 2019 11:50


Helemaal niet...

Je kan perfect goederen aankopen met een 'BTW Nummer in Aanvraag' of 'Vennootschap in oprichting'. Hoe kan je anders je handelsactiviteit van dag 1 starten, als je bakkersoven of laptop er nog niet is? je moet dan uiteraard achteraf wel de facturen laten aanpassen.

Hier is het natuurlijk in de omgekeerde richting en is er zelfs geen factuur...
Art. 60. Tenzij anders is overeengekomen, zijn zij die in naam van een vennootschap in oprichting en vooraleer deze rechtspersoonlijkheid heeft verkregen, in enigerlei hoedanigheid een verbintenis hebben aangegaan, persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk, behalve wanneer de vennootschap binnen twee jaar na het ontstaan van de verbintenis het in artikel 68 bedoelde uittreksel heeft neergelegd en zij bovendien die verbintenis binnen twee maanden na voormelde neerlegging heeft overgenomen. In dit laatste geval, wordt de verbintenis geacht van het begin af door de vennootschap te zijn aangegaan.

Deze verkoper heeft geen verbintenis aangegaan in hoofde van zijn nieuwe zaak als zelfstandige garage
Hij heeft de verbintenis aangegaan persoonlijk of in naam van de vorige eigenaar van de wagen.

Ik ken veel gevallen waar men eerst de oprichting doet en dan alles regelen, en meeste vennootschappen kan men oprichten binnen de week, zelfs buitenlandse op een paar uur zoals een LTD - UK op minder dan 4 uur.

Als je s'morgens om 8:30uur met je documenten aan de griffie van de ondernemingsrechtbank staat dan ken je onmiddellijk ter plaatse je ondernemings-nummer kennen, en kan je onmiddellijk je BTW nummer laten activeren

Al deze poespas van in oprichting is eigenlijk voor niks nodig.
En bij een één man zaak kan het nog sneller.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Gebrekkige Producten”