Tweedehands aankoop iMac

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Tweedehands aankoop iMac

#16 , 31 jan 2019 16:20

Geef eens een link naar dat arrest. Want voor zover ik weet moet een prviépersoon geen gerantie geven op een private verkoop. Ik vermoed dan ook dat bij dit arrest waar je naar verwijst de verkoop niet door een privé persoon was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#17 , 31 jan 2019 21:07

Geef eens een link naar dat arrest. Want voor zover ik weet moet een prviépersoon geen gerantie geven op een private verkoop. Ik vermoed dan ook dat bij dit arrest waar je naar verwijst de verkoop niet door een privé persoon was...
Ik was even te snel met denlowie zijn bericht: ik las dat een groenteverkoper zijn iMac aan een privépersoon verkocht. Niet dat hij zijn private iMac verkocht, terwijl hij op de koop toe groenteverkoper is.
Mijn ja was dus op: als je als groenteverkoper een iMac hebt voor de zaak, en je verkoopt deze tweedehands, moet je hierop garantie geven (als je deze aan een particulier verkoopt).

Ik haal het hier vandaan (een bron die normaliter betrouwbaar is):
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 91/related
Citaat:
Bij verkoop aan een particulier? In dat geval riskeert u inderdaad dat de Wet consumentenkoop van toepassing is. Het Hof van Cassatie oordeelde immers dat die wet geldt voor iedere verkoper die op een professionele manier verkoopt (Cass., 21.01.2010) . Het feit dat u normaal gezien andere zaken verkoopt en geen auto’s, speelt daarbij dus eigenlijk geen rol. U bent dus principieel verplicht om bij de verkoop van de auto van uw zaak, een garantie te geven aan de koper.
Cassatie van 21/01/2010 dus.

Ook al gaat het artikel over wagens, dit geciteerd stukje zegt mijns inziens voldoende.
Ik dacht dit trouwens ook al eens eerder op JF gelezen te hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 feb 2019 10:14

Ah, OK. Da's inderdaad een iets andere sitiatue dan hier, natuurlijk. Als de TS kan BEWIJZEN dat het de zaak was die de iMac verkocht aan hem (een factuur dat de iMac "ooit" door de zaak gekocht werd, is daarbij zeker niet voldoende als bewijs, want die computer kan ondertussen al lang uit de zaak gehaald zijn!), kan hij gerantie eisen. Als het al zo is dat die iMac door de zaak verkocht werd, moet deze verkoop ook in de boekhouding van de zaak staan. Geen idee of een (vrede)rechter dit op deze manier zou kunnen laten controleren?

Maar zonder dat bewijs, blijft het gewoon een particuliere verkoop en kan er geen beroep gedaan worden op gerantie. TS zou enkel kunnen proberen claimen dat het hier om een verborgen gebrek ging. Maar aangezien hij het toestel aan het werk gezien heeft bij de verkoper en het daarop gekocht heeft, is op zich een begin van bewijs dat het toestel op moment van aflevering wel werkte. Het kan bijvoorbeeld door schokken in de wagen tijdens het naar huis rijden, defect geraakt zijn, om maar iets te zeggen...

Persoonlijk koop ik af en toe wel eens iets op 2e handssites, maar als ik een nieuwe laptop, computer, tablet, of iets dergelijks nodig heb, is er geen haar op mijn hoofd dat overweegt om dit tweedehands te doen. De kans op problemen is veel te groot, en dan sta je daar, zonder garantie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 feb 2019 10:26

Natuurlijk met een één man zaak kan dit een probleem zijn!

Alles wat van de zaak is , is ook privé

Alles wat privé is, is ook van de zaak

En dit is het probleem voor dit arrest van cassatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 feb 2019 10:45

TS kan het BTW nummer eens opzoeken en kijken welke rechtsvorm dit is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”