garantie friteuse

pietlammens
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

garantie friteuse

#1 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 13:11)

Ik kocht een Fritel Friteuse online op 1/12/18 en wou het gisteren voor de eerste keer gebruiken.
Daar ik van de smaak van ossewit hou heb ik de procedure gevolgd zoals beschreven in de handleiding.
Ik heb 2 liter in een pot laten smelten en dan in de friteuse gedaan. De elementen waren maar net bedekt, ben dus zaterdag nog een pak ossewit gaan bijhalen, ook in een pot laten smelten en bijgegoten tot net onder de MAX.
Toen ik dan het toestel wou aanzetten gebeurde er niets. Ook de resetknop haalde niets uit.
De pas gesmolten olie heb ik dan terug in een pot gegoten, maar uiteraard degene die er enkele dagen voordien ingegoten was, was gestold, en bleef zo, daar het toestel niet werkte.
Ben er toen terug mee naar de verkoper geweest en daar zei men mij eerst dat ze een toestel gevuld met vet niet wouden terugnemen. Hoe kan ik een friteuse gebruiken zonder er eerst vet in te doen, vooral omdat in de handleiding stond dat de warmte elementen niet zonder inhoud mochten gebruikt worden.
Na lang aandringen wou men het toestel toch terugnemen, maar men zei dat men mijn geen ander toestel konden geven daar ze het naar Fritel moesten opsturen voor onderzoek. Hoezo ? Het heeft nooit gewerkt en binnen de 14 dagen na aankoop wordt er toch ven uit gegaan dat het een constructiefout is. Zei dit ook tegen de verkoper maar ze zeiden me dat het toestel gebruikt is. Neen : het toestel is niet gebruikt, heeft nooit gewerkt, het enige dat ik gedaan heb is volgens de handleiding er vet in gedaan.
Men zei me ook dat dit 3 a 4 weken kon duren. Hoe ? met de feestdagen in het vooruitzicht. Had net een grote friteuse gekocht omdat ik gasten heb, en me dat handiger leek. Nu heb ik geen meer.
De verkoper blijft zich achter Fritel verschuilen. Maar ik heb bij hen gekocht, niet bij Fritel.
Aan de telefoon zei een medewerker dat het toestel terug opgestuurd zou worden, aan de balie zei men me dat ik het zou moeten afhalen, en dus weer mijn benzine verspillen.
Wat zijn mijn rechten hier ? Het toestel is nooit gebruikt, nog geen 14 dagen geleden gekocht, en hoe kan men de werking van een friteuse testen zonder er vet in te doen ?

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Niet direct geholpen op het forum? Kijk even op Jureca.be voor snel en betaalbaar juridisch advies. of bel gratis onze helpdesk (09/32.00.065) voor een eerste antwoord op uw vraag.
Gebruiker21
Berichten: 10818
Juridisch actief: Nee

#2 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 14:25)

Hoewel het zeer klantonvriendelijk is van de keten waar u de friteuse gekocht hebt, hebben zij wel het recht om u een herstelling van het toestel aan te bieden binnen een redelijke termijn. Garantierecht betekent niet dat u bij een defect toestel automatisch een vervanging krijgt. Als de verkoper het toestel herstelt of laat herstellen en werkend aan u terugbezorgd, hebben ze voldaan aan hun gerantieplicht.

Of 3 a 4 weken een redelijke termijn is, daar valt over te discussiëren, natuurlijk. Maar enkele weken is niet meteen een uitzondering. Toevallig is op dit moment een handheld spelcomputer van mijn zoontje ook binnen voor herstelling (via een grote supermarktketen hier in België) en dit is ondertussen ook al 4 weken binnen, dus een uitzondering is dit niet.

Het feit dat u de friteuse kocht voor de feestdagen kan goed zijn, maar verandert weinig aan de verplichtingen van de verkoper. Dus zoals gezegd: de service van de keten is niet echt wat het moet zijn, als je het mij vraagt, maar puur juridisch gezien kan je weinig beginnen, zolang men u uiteindelijk een werkende friteuze terugbezorgt. Enkel de termijn waarin de herstelling gebeurd, zou je kunnen bediscussiëren, maar ik vrees dat je daar weinig kans maakt.

'k Heb trouwens zelf ook slechte ervaringen met de keten waarover je schrijft. Gelukkig nooit iets gekocht, net omdat de verkoper een onwaarschijnlijk klantonvriendelijke indruk maakte...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Deborah T
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 14:32)

Kan ook nog een veiligheid opzitten. Meeste van die toestellen schakel je niet aan met een aan/uit knop.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 3502

#4 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 14:33)

Kan ook nog een veiligheid opzitten. Meeste van die toestellen schakel je niet aan met een aan/uit knop.

Maar dàt zouden ze bij de receptie toch ook kunnen zeggen/testen hebben, denk ik zo.

adizal
Berichten: 490
Locatie: Antwerpen

#5 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 14:58)

Heb ik recht op een herstelling of een vervanging?



Vertoont het product een gebrek, dan hebt u recht op een herstelling of een vervanging. Is een herstelling mogelijk zonder al te grote kosten en kan dit gebeuren binnen een redelijke termijn, dan kunt u niet zomaar vragen om een vervanging. U hebt wel recht op een vervanging door een gelijkwaardig product als het niet hersteld kan worden (vb. goed uit productie, geen wisselstukken meer,…) of de herstelling niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kan worden.

Wat een redelijke herstellingstermijn is hangt af van de aard van het goed en de gebruiken in de sector. Een herstelling van uw wagen neemt doorgaans minder dan een week in beslag. Gaat het om een herstelling van uw smartphone door een gespecialiseerd reparatiecentrum erkend door de fabrikant, dan zou dit wel eens 3 weken of meer kunnen duren.

De verkoper moet er wel voor zorgen dat de consument geen al te grote hinder ondervindt. De garantietermijn wordt ook verlengd met de tijd dat het toestel in herstelling was. Hebt u bv. uw gsm door een herstelling onder garantie meer dan 6 weken moeten missen, dan wordt de garantie met 6 weken verlengd.

De wet voorziet ook in de mogelijkheid om een schadevergoeding te vorderen als bv. de verkoper nalaat om zijn garantieverplichtingen zonder ernstige overlast voor de consument uit te voeren.

Ook directe gevolgschade komt in aanmerking. Zo moet bij een defect onder garantie aan een diepvriezer niet alleen de herstelling zelf maar ook de verloren gegane inhoud vergoed worden door de verkoper.
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

pietlammens
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 15:41)

Ik heb 10 dagen geleden een nieuw toestel gekocht, nooit gebruikt, moet ik dan tevreden zijn met een hersteld toestel ?
En ze hebben het in de winkel ook getest en een reset gedaan, maar dat hielp niet.

Gebruiker21
Berichten: 10818
Juridisch actief: Nee

#7 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 15:49)

Ik heb 10 dagen geleden een nieuw toestel gekocht, nooit gebruikt, moet ik dan tevreden zijn met een hersteld toestel ?
Je moet niet tevreden zijn met "een" hersteld toestel, maar wel met "uw" hersteld toestel. Men moet dus jouw toestel, maar dan hersteld, terugbezorgen. Men mag niet zomaar "een" toestel (zelfde merk, zelfde type) dat bijvoorbeeld "refurbished" of hersteld is, in de plaats geven.

Dus de verkoper heeft twee mogelijkheden:
1. Men vervangt uw defecte toestel door een nieuw.
2. Men herstelt uw defecte toestel binnen een redelijke termijn.

U zou natuurlijk liefst 1. hebben, maar de keuze ligt bij de verkoper. U kan niet eisen dat de verkoper 1. doet, als zij 2. wensen te doen. Jammer, maar zo zit de garantiewetging nu éénmaal in elkaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 16778
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 15:51)

Ben toevallig ook klant in diezelfde winkel en daar hebben ze me al 2 x een nieuw toestel gegeven na een een probleem
1e x - Een kleine laptop, waar na bijna 1 jaar en druk gebruik, de letters op het klavier onleesbaar werden. Ze hebben het binnengenomen voor onderzoek, en na 14 dagen mocht ik een nieuws toestel gaan afhalen. De programma's en andere inhoud die erop stonden hadden ze op een disc gezet, en kon ze zodoende zelf terugzetten, en was niets kwijt.
2e x - een waterkoker, reeds bijna 22 maanden in gebruik. Een plastiekdeeltje aan het deksel kwam los bij warmte. Aan het toestel zelf mankeerde niets . Ook hier werd het toestel zonder enige discutie onmiddellijk vervangen.
Natuurlijk niet slim om even te checken, voor de friteuse te vullen met vet, of de stroomtoevoer wel werkt. Even kort aanzetten, en voelen of de kuip warm wordt, kan zeker geen kwaad voor het toestel.

Heb dus zeker geen klagen over die winkel.

denlowie
Berichten: 12318
Juridisch actief: Nee

#9 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 15:57)

Je test zo een toestel met water !

Ik reinig dit ook steeds met water en aanzetten een minuut en het water kookt, zet af en je toestel is in een wip gereinigd.
Bij dit type toestel kan de elektrodes apart er uit gehaald worden.

Mijn ervaring en die is zeer groot op dit gebied, gebruik je zo een toestel het best met olie, met vast vet, ben je veel beter af met een toestel waar de elektroden niet zichtbaar zijn, maar die zijn helaas veel duurder .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10818
Juridisch actief: Nee

#10 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:01)

Tja, allemaal goede raad / vijgen na pasen, natuurlijk. Maar ik denk dat de vraag van de TS wel beantwoord is. Heeft ze recht op een nieuw toestel? Neen, als de verkoper het eerste binnen een redelijke termijn kan (laten) herstellen. Wat is een redelijke termijn? Da's voor discussie vatbaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 12318
Juridisch actief: Nee

#11 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:08)

Tja, allemaal goede raad / vijgen na pasen, natuurlijk. Maar ik denk dat de vraag van de TS wel beantwoord is. Heeft ze recht op een nieuw toestel? Neen, als de verkoper het eerste binnen een redelijke termijn kan (laten) herstellen. Wat is een redelijke termijn? Da's voor discussie vatbaar

.
TS heeft inderdaad recht op een toestel dat werkt.

Laat TS hopen dat men dit vet door de vingers ziet !

Want men kan dit vet wel degelijk eruit krijgen ook als de elektroden niet werken bij dit merk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10818
Juridisch actief: Nee

#12 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:12)

Laat TS hopen dat men dit vet door de vingers ziet !
Hoe bedoel je? Dit toestel moet blijkbaar ook met dit vet kunnen werken, dus het feit dat de TS dit gebruikt heeft en er nu nog in zit, is geen enkel excuus voor de verkoper om zijn garantieplicht niet te moeten naleven. Als de handleiding nu expliciet zou vermelden dat er in dit toestel geen ossewit mocht gebruikt worden, was het een andere zaak, natuurlijk, maar voor zover ik lees was dit geen issue.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 3502

#13 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:14)

Ik denk dat een redelijke termijn hier ook enigszins bepaald wordt door wat TS aangeeft, nl nog voor de feesten. Kijk maar eens naar de publiciteit die de komende dagen zal gaan losbarsten, vooral voor dergelijke producten.
Is het geen optie voor u om gewoon het geld terug te vragen?

Gebruiker21
Berichten: 10818
Juridisch actief: Nee

#14 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:19)

Ik denk dat een redelijke termijn hier ook enigszins bepaald wordt door wat TS aangeeft, nl nog voor de feesten. Kijk maar eens naar de publiciteit die de komende dagen zal gaan losbarsten, vooral voor dergelijke producten.
Da's zeker waar. Mij lijkt het ook dat zoiets hooguit twee weken mag duren om te herstellen, maar als de winkel voet bij stuk houdt, zal de TS dan via gerechtelijke weg moeten gaan, en of dit de moeite / tijd waard is voor een friteuse?
Is het geen optie voor u om gewoon het geld terug te vragen?
Vragen staat vrij, maar als de winkel al geen nieuw toestel wil geven, vrees ik dat een terugbetaling al helemaal niet tot de mogelijkheden zal behoren. Maar de TS kan het altijd vragen, natuurlijk. Maar de winkel is daar zeker niet toe verplicht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 12318
Juridisch actief: Nee

#15 , 2 maand 2 weken geleden (10 dec 2018 16:20)

Laat TS hopen dat men dit vet door de vingers ziet !
Hoe bedoel je? Dit toestel moet blijkbaar ook met dit vet kunnen werken, dus het feit dat de TS dit gebruikt heeft en er nu nog in zit, is geen enkel excuus voor de verkoper om zijn garantieplicht niet te moeten naleven. Als de handleiding nu expliciet zou vermelden dat er in dit toestel geen ossewit mocht gebruikt worden, was het een andere zaak, natuurlijk, maar voor zover ik lees was dit geen issue

.
Luister Tom dit is een juridisch forum !

Als je persoonlijk dit wil weten, kan ik je dit wel eens in je PB posten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Gebrekkige Producten”