materiaal vs schuld

practicaljeneverke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

materiaal vs schuld

#1 , 27 nov 2018 22:04

hoi hoi

Ik heb materiaal van een vriend bij mij thuis gestockeerd en na verloop van tijd zijn er bij deze kosten opgedoken die door mij betaald zijn.
Die vriend wil zijn materiaal nu komen ophalen maar ik vrees dat ik dan achter mijn geld kan fluite, door voorgeschiedenis.

kan ik deze goederen, die meer waard zijn dan de schuld, bijhouden tot volledige schuld afgelost is?
er werd mij na een eerste melding van mijn idee meteen 'diefstal' verweten...

een officiële rekening (bank, belasting,...) word nu wel meteen betaald door persoon in kwestie, zonder woord over afbetaling van schuld aan mij

er is geen contract, enkel mondelinge afspraak en wat chat gesprekken over welk materiaal en grote van schuld.

graag raad of vragen indien bijkomende info nodig is

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 27 nov 2018 22:36

U hebt geen retentierecht. Deze zaken staan in principe los van elkaar en kunnen dus niet eenzijdig verrekend worden. In onderling akkoord kunt u natuurlijk wel iets regelen, bijvoorbeeld hem afstand laten doen van een deel van de goederen om zo zijn schuld te vereffenen.

practicaljeneverke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2018 15:15

Ik ben duzz de pineut om het zo te zegge en er kan mij dan ook diefstal verweten worde blijkbaar...

Moraal van situatie: help niemand vooruit want je schaad enkel jezelf of toon dat je in niemand vertrouwd en zet alles op papier...

Bedankt

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”