Intimidatie door zaakvoerder telecombedrijf omtrent garantiebepaling

mathijsb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Intimidatie door zaakvoerder telecombedrijf omtrent garantiebepaling

#1 , 28 sep 2018 13:12

Graag wens ik advies in te winnen i.v.m. een uiterst negatieve ervaring die ik had met de zaakvoerder van een groot telecombedrijf omtrent de garantiebepaling van één van de diensten.

Een week geleden, duikt een verticale roze lijn op, op het display van de S7 Edge. Dit blijkt om een gekend technisch hardwarematig probleem te gaan, waarvoor Samsung reeds vele meldingen ontving. Ik bel naar het reparatiepunt, om af te toetsen of dit probleem binnen garantie valt, aangezien het display in 2016 daar als officieel Samsung-punt hersteld werd. Men bevestigt mij dat dit het geval is, aan de hand van een check van het serienummer en men boekt een afspraak met me in. Ik betaalde voor de reparatie van het scherm in 2016 een prijs van EUR 295. Ik zou het toestel asap moeten binnenbrengen, omdat de garantie staat te vervallen.

Omdat ik in Hasselt woon, stel ik voor mijn gsm daar af te leveren. Dit is geen probleem, ik zal een vervangtoestel krijgen en de reparatie zal binnen de week voltooid zijn. Het meenemen van de aankoopbon is niet nodig, dixit medewerker, op basis van het serienummer weet men voldoende om de garantie bij Samsung te claimen. Ik meld me diezelfde dag met het toestel, zoals afgesproken.

Na veel op en weer rijden van Hasselt naar Beringen gedurende 2 opeenvolgende werkdagen, een gemaakte afspraak voor kosteloze reparatie in het repair center in Beringen die op het laatste nippertje wordt afgezegd, bel ik zelf en word ik doorgeschakeld met een manager. Nog binnen de 30 seconden onderbreekt men mij en er wordt me feilloos een kopie van de algemene herstellingsvoorwaarden voorgelezen, waaruit zou moeten blijken dat mijn toestel buiten garantie valt.

Ik krijg verder nog de informatie dat dit telecombedrijf de grootste B2B leverancier is inzake telecom, dat mijn verhaal langs alle kanten rammelt en dat ik maar een advocaat moet inschakelen als ik vind dat ik in mijn recht ben. Van klantvriendelijkheid, noch menselijkheid geen spoor. Er wordt geen compensatie voorgesteld.

Misnoegd plaats ik reviews met een zo correct mogelijke weergave van mijn beleving als klant op de locaties van het telecombedrijf waar ik geweest ben op Google Maps, zonder vermelding van persoonsgegevens van personeelsleden met wie ik contact had.
De zaakvoerder dreigt vervolgens een klacht tegen me in te dienen bij Politie Beringen wegens commerciële derving van inkomsten. Hij noemt me onrealistisch en is van mening dat ik een chanteur ben.
Wanneer hij me een laatste keer intimideert met verzoek tot verwijderen van reviews op Google Maps en ik niet op zijn verzoek inga, schrijft hij: "Ga jij aub ergens in begeleiding. Ik denk dat jij uw ouders het erg kwalijk neemt dat Sinterklaas en Kerstman niet bestaan. De grootste Calimero ben jij wel. Echt zielig. Haal jij uw zever ervan af. Dan zal ik intern bespreken wat wij verder met die klacht doen."
Ik voel me bijzonder geschoffeerd.

Ik stel als mogelijke oplossing welgemeende excuses van het telecombedrijf voor. Dit is geen klantvriendelijkheid, anno 2018.

Ik neem vrede met het feit dat mijn toestel net buiten garantie valt. Dit zal juridisch-technisch wellicht wel kloppen, al blijft het een complex dossier. Als iemand met kennis van zaken mij van in begin duidelijk meedeelde dat mijn toestel niet onder garantie valt, was dit probleem niet ontstaan. Men heeft me eerst met klem verzekerd dat de schermreparatie onder garantie valt, dan de garantie in twijfel getrokken en vervolgens aanstoot genomen aan mijn agitatie omtrent miscommunicatie.

Een klacht tegen me van de zaakvoerder voor derving van inkomsten lijkt wal noch kant te raken.

Participatieve platformen zoals Google Maps zijn een dankbaar geschenk zowel voor handelaar als klant. Ik heb als klant geen enkel motief om een firma op willekeurige basis in een slecht daglicht te stellen. Ik breng met mijn recensies een oprecht verhaal, vanuit klantenperspectief. We leven in een democratie. Iedereen heeft het recht zelf een mening te vormen op basis van persoonsgebonden online reviews. Als deze reviews constructieve negatieve info bevatten omtrent de werking van een organisatie, kan een organisatie dit best als dankbaar geschenk beschouwen ter verbetering ervan.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met Samsung België, die gelukkig wel weten wat klanvriendelijkheid betekent. Ze bevestigden dat het toestel buiten de fabrieksgarantie valt. Correcte en snelle info.

Wat betreft de aanklacht van de zaakvoerder mbt commerciële derving van inkomsten wegens het op eigen naam publiceren van authentieke kritische reviews op Google Maps in de winkels waar ik schandalig en respectloos werd behandeld.
Kan ik een verhoor weigeren als Politie beslist me per post uit te nodigen voor een gesprek? Kan ik lasterlijke aangifte inroepen?
Het lijkt een Belgische gewoonte om te pas en ten onpas strafklachten neer te leggen. Te weinig wordt benadrukt dat een aangifte ook risico's inhoudt. Wanneer de tenlasteleggingen niet hard kunnen gemaakt worden, kan de persoon tegen wie klacht werd neergelegd hierna tegen de klager zelf een strafklacht neerleggen wegens lasterlijke aangifte.

De lasterlijke aangifte bestaat uit een kwaadwillige aantijging van een feit, dat van aard is nadeel te kunnen veroorzaken aan degene die er het slachtoffer van is, en waarvan de valsheid door de bevoegde overheid wordt vastgesteld (K.I. Luik 21 september 1988, J.L.M.B. 1989, 389).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 01 okt 2018 07:02

De politie komt niet tussen bij handelsgeschillen. Enkel als er sprake is van oplichting of fraude. Aan de hand van uw verhaal is er geen van beide aan de hand. De zaakvoerder kan dan ook geen klacht neerleggen bij de politie.U zal niet worden uitgenodigd voor een verhoor.

Als de politie moet tussenkomen voor elke negatieve review op google maps ....

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”