Tweedehands auto 3x panne in 4,5 maanden

Debby Pauwels
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehands auto 3x panne in 4,5 maanden

#1 , 19 jul 2018 15:03

Ik heb een tweedehandse mini cooper gekocht in februari dit jaar bij een grote, erkende (citroen)garage die een grote afdeling tweedhandsauto's heeft. Ik heb een jaar garantie.
Na een paar weken waren er al verschillende zaken opgedoken: mijn ramen aan de passagierszijde die continu naar beneden zaken - mijn verwarming dat veel lawaai maakt als je het opzet- en op een bepaald moment geraakte ik een tunnel amper door (trok niet op) en er begon een oranje lampje te branden.
Direct naar garage geweest - 4 bougies vervangen onder garantie.
Een maand later toen ik op mijn werk aankwam maakte mijn auto enorm veel lawaai te maken bij het remmen. Ik durfde geen meter verder rijden - door depannage meegenomen. De depanneur zei direct dat het mijn remschijven waren - hij kon dat op het blote oog zien. Inderdaad - remschijven vervangen - en de garage deed de 'geste' om deze nog onder garantie te laten vervangen.
Drie weken geleden ongeveer stond ik in de file; +/- een uur. Het was toen erg warm. Op een bepaald moment is het lampje vh waterpeil beginnen branden en ging snel van oranje naar rood en kwam er rook uit de motor.Ik ben toen direct aan de kant gaan staan en heb de depannage alweer gebeld.
Ik rijd nog steeds met een (goede) vervangwagen rond op hun kosten - maar heb toch eens gebeld. Ze hebben hem nog niet volledig gemaakt - maar het zou sowieso mijne joint de culasse zijn. Ergens volgende week zou die gemaakt zijn - maar heb hen al een paar keer duidelijk gemaakt dat ik die auto absoluut niet vertrouw. Ik heb de auto nu bijna 6 maanden. Nu komen mijn vragen; a) kan ik hen dwingen om de auto terug over te nemen na 3 pannes? Heb daar al bij hen voor geinformeerd bij de 2e panne maar de commercielen daar zijn telkens 'weg' en kunnen mij daarop geen antwoord geven b) kunnen ze die kosten van mijn joint de culasse op mij verhalen? (meneer aan de telefoon liet al weten dat ik die waarschijnlijk te lang heb laten warm lopen dus ze moeten de oorzaak nog kunnen vastleggen om de kosten te kunnen bepalen). Ik heb geen rechtsbijstand, enkel verzekering +BA. Wat zijn mijn rechten en/of waar kan ik hiervoor terecht?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding