2dehandswagen na 15 km defect

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: 2dehandswagen na 15 km defect

#16 , 25 jun 2018 09:43

Heidi, waarom koop je eigenlijk een wagen zonder carpass? Wist je zelf niet dat dit in principe niet mag? Eerlijk gezegd zoek je zelf een beetje de problemen op door dan toch zo'n wagen te kopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 jun 2018 09:55

Als je er zelf niks van kent hé.

Zelfde als Tom !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 25 jun 2018 11:37

Heidi, waarom koop je eigenlijk een wagen zonder carpass? Wist je zelf niet dat dit in principe niet mag? Eerlijk gezegd zoek je zelf een beetje de problemen op door dan toch zo'n wagen te kopen...
Eigenlijk niet. Ik herhaal : dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. De koper loopt dus geen risico. Vraag je geld meteen terug!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 jun 2018 11:40

Eigenlijk niet. Ik herhaal : dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. De koper loopt dus geen risico. Vraag je geld meteen terug!
Tja, de verkoper loopt het risico, maar als die malafide is, zal de TS héél erg veel stappen moeten ondernemen om haar geld terug te krijgen. Als de koper niet meewerkt, wees dan maar zeker dat ze het tot voor het gerecht zal moeten brengen. Al die miserie / tijd die ze er moet insteken... Dit had ze allemaal kunnen vermijden door gewoon een gekeurde tweedehandswagen te kopen. Zal ietsje meer gekost hebben, maar bon. Als je nu berekent wat het haar zal kosten (aan tijd, energie, etc...) om gewoon haar geld terug te krijgen... Want ik denk niet dat een verkoper die met de boordcomputer foefelt en dan zonder carpass verkoopt, het type is dat zonder veel morren terugbetaalt, hoor... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 25 jun 2018 12:23

het type is dat zonder veel morren terugbetaalt, hoor.
.
Dit denk ik ook !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 25 jun 2018 16:55

Daar is dat vermanend morele vingertje weer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 jun 2018 09:40

Daar is dat vermanend morele vingertje weer.
Dit is geen "moreel vingertje" dit is een "juridisch vingertje". Als je er een probleem mee hebt dat de mensen hier op de wetgeving gewezen wordt, kom je best niet meer op JURIDISCH forum, zou ik zo denken... :roll: :roll: :roll:

Een moreel vingertje zou zijn: "Waarom koop je een waarschijnlijk vervuilende tweedehandswagen in deze tijden van klimaatopwarming. Ga voor een nieuwe milieuvriendelijke of electrische wagen!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HeidiM
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#23 , 26 jun 2018 11:13

Het idee was een wagen met nog wat werk aan te kopen waar mijn vriend dan zelf kon aan knutselen om er zijn droomauto van te maken, de bedoeling was dat hij er ondertussen wel mee naar z'n werk zou kunnen rijden. De gebreken op het laatste keuringsverslag waren allemaal zaken die hij zelf vrij snel kon in orde maken, die kosten hadden we ook al ingecalculeerd. Dat er echter met de boordcomputer zou gerommeld zijn, wisten we niet, en dat kunnen we uiteraard zelf niet in orde brengen, dus daar stopt het verhaal.

Alvast bedankt voor de tips, het ontbreken van de carpass zou nu weleens net mijn redding kunnen zijn om mijn geld terug te kunnen vragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 jun 2018 15:13

Alvast bedankt voor de tips, het ontbreken van de carpass zou nu weleens net mijn redding kunnen zijn om mijn geld terug te kunnen vragen.
Langs de andere kant: met carpass, had je dit niet voor gehad (deze wagen was waarschijnlijk nooit door de keuring geraakt voor 2de hands verkoop). Niemand betwist hier dat je je geld kan terugvragen, natuurlijk, maar de kans is zeer groot dat je gerechtelijke stappen zal moeten nemen om aan uw geld te geraken.

Laat ons weten hoe het afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HeidiM
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 jun 2018 11:27

[/quote]Langs de andere kant: met carpass, had je dit niet voor gehad (deze wagen was waarschijnlijk nooit door de keuring geraakt voor 2de hands verkoop).[/quote]

Een carpass is een garantie voor een juiste km-stand, daarmee weet je nog altijd niets over de de staat van de motor hé. De wagen zou inderdaad niet door de keuring geraakt zijn, maar (zoals ik al eerder zei) van die gebreken waren we wel op de hoogte, en die zouden we zelf eerst in orde gebracht hebben alvorens te laten keuren, dat is ook de reden waarom we geen tweedehandkeuring hebben gevraagd aan de verkoper. Als je net een wagen wil kopen met werk aan om zelf verder op te maken, vind je echt geen enkele verkoper die voor dat ding een tweedehandskeuring gaat laten uitvoeren hoor.

Maar goed, als de gebreken niet beperkt zijn tot diegene die vermeld staan op het laatste keuringsverslag en ze dan ook nog eens met de boordcomputer gaan rommelen... dan ben je gezien natuurlijk :? ...

We hebben zelf enkele maanden geleden een wagentje van 25 jaar oud verkocht (mèt carpass! :mrgreen: ), de koper vond een tweedehandskeuring toen ook niet nodig, maar mocht die mens al van de eerste dag niet meer kunnen rijden met die auto, dan had ik hem van eerlijke schaamte toch ook direct teruggenomen...

Maar blijkbaar is niet iedereen zo, helaas. We hebben geprobeerd om met de verkoper te praten, maar die neemt z'n telefoon gewoon niet meer op. Aangetekend schrijven is ondertussen al verstuurd, ik zal niet nalaten om verdere stappen te ondernemen als dat nodig zou zijn.

Ik ben lang braaf en goed, maar eens ik in mijn wiek geschoten ben...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 jun 2018 11:58

Dit is juist een carpas is enkel en alleen bedoeld voor de juiste km stand te weten, een ervaren bestuurder ziet dit ook met de blote oog of de km juist zijn of geknoei..
En de autokeuring is in Belgie ook en alleen een veiligheidskeuring dan weet je ook niet of de motor of de koppeling niet versleten is, of veel olie verbruikt.
De keuring kijkt naar de lichten de remen, de ophanging en de staat van olieleidingen en de chassis.
Wat de motor betreft niks, enkel de uitlaat en daar is ook mee te foefelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38590

#27 , 28 jun 2018 12:18

U kan altijd eens contact opnemen met de economische inspectie en daar aangifte doen.
Verkoper dan daarna in kennis stellen en gels terugvragen in een aangetekend schrijven.

https://economie.fgov.be/nl/search?sear ... xt=carpass

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... acFXqWgwTl

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 03 jul 2018 12:52

Er is volgens de TS met de boordcomputer "gerommeld" ivm de LPG installatie. Ze zegt nergens dat er met de kilometerstand geknoeid is. Ook geen idee of de economische inspectie hier in gaat tussenkomen. Als dit een particulier was die de wagen in voor onderdelen / herstelling in de staat zoals hij was verkocht heeft, en de TS heeft niet naar een carpass of keuringsverslag 2e handsverkoop gevraagd, denk ik dat de economische inspectie de TS naar de rechtbank zal doorverwijzen om het daar met de verkoper uit te vechten.

Anyway, benieuwd hoe dit afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ovi
Berichten: 104

#29 , 25 jul 2018 12:28

Als autotechnieker en ook voor mijn hobby met het sleutelen aan oldtimers koop ik regelmatig al eens een auto met problemen om zelf inorde te zetten en dan nog jaren van te kunnen genieten.
Op het factuur mag de verkoper gerust schrijven dat het om een verkoop zonder carpass of enige garatie gaat.
Soms koop in zelfs 2 auto's om de onderdelen te gebruiken.

Als ik dan de andere auto verkoop zet ik er in de factuur wel enkele dingen bij:

In de staat waarin hij zich bevind en gekend door de koper
De koper zal de wagen gebruiken voor onderdelen of zal de wagen zelf inorde zetten om hem ter keuring aan te bieden.

Misschien ook nog bijplaatsen dat er geen aansprakelijkheid mogelijk is op problemen die zich na de koop voordoen?


Mijn vader verkocht zijn perfecte auto aan een vriend en één week later had deze de motor al opgeblazen? Bleek achteraf dat deze kerel al 6 motoren van zijn vorige auto's naar de vaantjes had geholpen omdat hij volgens we vernomen vd buren alle dagen s'morgens de auto start en meteen met piepende banden en loeiende KOUDE motor vertrekt!
Kan toch niet zijn dat je als particulier voor zo'n dingen aansprakelijk gesteld kan worden?

Ik lees hier ook dat men de TS aanraad om een nieuwe "niet vervuilende" wagen te kopen terwijl het hier om een wagen op LPG gaat die veel milieuvriendelijker is dan de benzine of diesel!
Niet iedereen kan of wil veel geld uitgeven aan een auto of wil net zoals ik graag een auto met wat werk.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#30 , 25 jul 2018 12:47

De wetgeving omtrent de carpass (Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen) is van dwingend recht. U kan dit niet omzeilen door van allerlei opmerkingen op de factuur te zetten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”