Bpost bestolen, pakje kwijt

Fb431088
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bpost bestolen, pakje kwijt

#1 , 30 nov 2017 20:32

Ik bestelde een pakje uit de verenigde staten, prijs 600€. Alles verloopt prima tot de postbode van bpost bestolen wordt toen ze haar fiets ongesloten en onbeheerd achterliet, professionele fout vind ik persoonlijk. Gevolg ik krijg mijn duur pakje niet. Bpost verwijst mij naar verzender alhoewel zij mijn pakje verloren, verzender laat weten dat verzending niet verzekerd was, dus daar stopt voor hen. Nu mijn vraag. Ik vind het zo oneerlijk dat ik hiervan de dupe moet zijn. Wat kan ik doen om mijn geld terug te zien? Vredegerecht? Koophandel? Hoe zit dat met de verzender, internationaal recht? Ik heb er moeite mee het hierbij neer te leggen. Is gewoon niet eerlijk. Liefst geen gissen, maar concrete gerechterlijke stappen om iemand te verhalen en mijn centen terug te zien. Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 30 nov 2017 20:36

In principe moet u de verkoper dagvaarden, u hebt een overeenkomst met hem, niet met B-post. Hij moet zijn schade dan maar verhalen op B-post.

Natuurlijk niet evident om in de VS een zaak te beginnen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2017 21:42

Een zaak in de VS starten voor 600€ ???

Als dit een grote firma is die veel in Europa verkoopt zal die wel geneigd zijn je te vergoeden of een ander stuk op te sturen.

Als de verzender njet zegt zit er niet veel op, hem hier voor de vrederechter hem dagvaarden , dit kan en je gaat hoogst waarschijnlijk gelijk krijgen, maar dan heb je nog je 600€ niet, die moet je gaan halen in de VS met alle kosten van dien die u eerst gaat moeten betalen

En het Amerikaans recht is van toepassing daar de verkoper in de VS woont, ga je hem daar dagvaarden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Fb431088
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2017 10:24

Maar dat de diefstal kon gebeuren ligt toch bij de professionele fout van de postbode die haar fiets onbewaakt en onbeheerd achterlaat in de gemeenschappelijke gang van haar appartementsgebouw, Bpost moet hier toch aansprakelijk voor gemaakt kunnen zijn! En zijn hier toch voor verzekerd. Welk gerecht doe ik beroep op om hierin mijn gelijk te halen? Punt us ik bestel iets en wil toch iets ontvangen, nee?

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 01 dec 2017 10:29

Hoe heeft u betaald? kredietkaart? paypal?
Hoe is het verzonden? tracking?

Als u bewijs heeft via tracking dat het niet afgeleverd is (oorzaak of reden doet er niet toe)
kan u een claim openen dat u het niet ontvangen heeft...

gelijk hebben vs gelijk krijgen...
gelet buiten Europa zal dit niet altijd even simpel zijn.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 01 dec 2017 12:40

Maar dat de diefstal kon gebeuren ligt toch bij de professionele fout van de postbode die haar fiets onbewaakt en onbeheerd achterlaat in de gemeenschappelijke gang van haar appartementsgebouw, Bpost moet hier toch aansprakelijk voor gemaakt kunnen zijn! En zijn hier toch voor verzekerd. Welk gerecht doe ik beroep op om hierin mijn gelijk te halen? Punt us ik bestel iets en wil toch iets ontvangen, nee?
Maar u hebt niet bij B-post besteld maar bij de persoon in de VS. Uw klacht moet dan ook tegen hem gericht zijn, hij is immers verantwoordelijk dat het pakketje bij u geraakt. Of dit nu via postkoets, Bpost of Fedex gebeurt.

Fb431088
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2017 12:53

Hoe heeft u betaald? kredietkaart? paypal?
Hoe is het verzonden? tracking?

Als u bewijs heeft via tracking dat het niet afgeleverd is (oorzaak of reden doet er niet toe)
kan u een claim openen dat u het niet ontvangen heeft...

gelijk hebben vs gelijk krijgen...
gelet buiten Europa zal dit niet altijd even simpel zijn.
Paypal. Deze piste wordt nu bekeken.

Joeri_J
Berichten: 650

#8 , 01 dec 2017 12:56

Paypal, dan heeft u al hele goede kans.

Aanhalen dat u het niet gekregen heeft.

indien u tracking heeft gekregen, aanhalen dat de tracking niet bevestigd van levering, dus mogelijk "lost"
(geen details vermelden over postbode, doet er niet toe)

indien u geen tracking heeft gekregen, aanhalen dat u geen informatie heeft over verzending buiten het woord van de verzender.

zelf al paar keer voorgehad en steeds terugbetaald geweest.
(of dat de verzender het gewoon opnieuw verzonden heeft.)

1 opmerking: sluit NOOIT de claim bij Paypal onder beloften van de verkoper.
een gesloten claim kan nooit heropend worden.

Maw laat je daar zeker niet vangen.

berenod
Berichten: 942

#9 , 02 dec 2017 09:15

Hoe heeft u betaald? kredietkaart? paypal?
Hoe is het verzonden? tracking?

Als u bewijs heeft via tracking dat het niet afgeleverd is (oorzaak of reden doet er niet toe)
kan u een claim openen dat u het niet ontvangen heeft...

gelijk hebben vs gelijk krijgen...
gelet buiten Europa zal dit niet altijd even simpel zijn.
Paypal. Deze piste wordt nu bekeken.
Inderdaad, daar heeft u een heel goede kans om uw gelijk te halen, paypal houdt ook aan het principe dat de verkoper verantwoordelijk is om u uw pakje goed te laten toekomen/
U zou al specifiek moeten akkoord gegaan zijn met een goedkopere vorm van verzending waar duidelijk gezegd is dat het dan niet verzekerd is. Indien u dit niet gedaan hebt, dan zal Paypal bemiddelen en de verkoper de optie geven om u te vergoeden, of om het item nog eens te versturen.

Indien er geen akkoord kan gevonden worden zal paypal u vergoeden en het geld bij de vekoper terughalen (of uit hun geblokkeerde reserve halen, bij elke grote verkoper houden ze een percentage van de ontvangen gelden achter net om in zulke situaties een "fonds" te hebben waaruit ze betwiste transacties kunnen terugbetalen).

En inderdaad, u hebt geen enkele relatie met Bpost, enkel de verkoper! U kan dus bijgevolg absoluut geen enkel actie tegen hen ondernemen, enkel de verkoper kan dit, het is de verkoper die een contract met Bpost heeft, en tot het pakje effectief in uw handen is en u ervoor getekend hebt, blijft het pakje de verantwoordelijkheid van de verkoper. Dus is het de verkoper die iets kwijt is en dus actie tegen Bpost moet ondernemen.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 02 dec 2017 12:31

Dan hebt u héél veel geluk dat u via Paypal betaald hebt. U zal waarschijnlijk uw geld terugkrijgen en de verkoper kan hiervoor opdraaien. Het is uiteraard wraakroepen dat bpost haar handen in onschuld wast, maar ik heb al LANG geleerd dat verantwoordelijkheidszin en bpost twee woorden zijn die niet in één en dezelfde zin passen.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 02 dec 2017 19:22

Verkoper heeft hoogstwaarschijnlijk ook geen overeenkomst met bpost zelf, maar bv. met USPS die de aflevering in België uitbesteedt aan bpost. Verkoper zal de partij moeten aanspreken aan wie hij in de VS de verzending heeft toevertrouwd en die partij kan dan weer haar schade verhalen hun onderaannemer, enzovoort.

Gelukkig allemaal niet de zorgen van de koper.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Gebrekkige Producten”