Aankoop tweedehands auto van particulier met verborgen verbreken

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

Aankoop tweedehands auto van particulier met verborgen verbreken

#1 , 06 okt 2017 13:14

Beste,

Ik kocht mij enkeke dagen geleden een occasie wagen. In het contract staat NIET 'in de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de kopers'

In de advertentie stond (heb ik afgeprint) dat er een nieuwe motor in zit (+/- 10.000 km gereden nu)
Ik had auto bezichtigd, ook motor bekeken en alles leek ok.

Nu blijkt dat er een groot olielek is (vermoedelijk had verkoper de motor schoongemaakt toen ik de wagen bezichtigde).
Daarom contacteerde ik de firma die de 'nieuwe' motor installeerde en nu blijkt dat het een occasie motor is.

Kunnen jullie mij advies geven omtrent de mogelijkheden die ik heb, aub?

Alvast hartelijk dank
Sieggy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2017 15:21

Een particulier moet je geen garantie geven, je heeft deze wagen gekocht in de staat zoals je hem gezien heeft en de mogelijkheid gehad heeft om deze te testen !

En daarvoor hoeft niks in het contract of verkoopovereenkomst te staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 06 okt 2017 19:45

hm.

Als TS kan aantonen dat in de advertentie stond dat er een nieuwe motor geplaatst was, en er zit een doodversleten exemplaar is, heeft hij m.i. toch een kans. Hij heeft tenslotte niet gekregen wat aangeboden werd...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2017 21:43

Ja het is aan TS om te procederen en er geld tegen aan te smijten met een kleine kans op slagen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2017 22:35

Art. 1641 BW (vrijwaring voor verborgen gebreken) blijft onverkort van toepassing tussen particulieren, tenzij exoneratie.
Die is er hier blijkbaar niet.
Koper kan hier ontbinding (beiden geven terug wat ze gegeven hebben - voor zover niet disproportioneel) of passende prijsvermindering eisen.
Weliswaar ... via de rechtbank (tenzij hij met de verkoper tot een overeenkomst komt).
Prijsvermindering moet door een expert gebeuren (art. 1644 BW) wat de totale procedure er niet goedkoper bij maakt ... voor de niet-onvermogende verliezende partij.

Kans van slagen is een ander paar mouwen - geldt voor élk geding.
Maar feit is hier dat de koper wel het recht aan zijn kant heeft.
Kunst is dan nog gelijk kríjgen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 okt 2017 10:47

Staat dit vermeld op de carpas of keuringsbewijs van de nieuwe motor.
Hoeveel km had die wagen en wat is de ouderdom, eventueel aankoopprijs.
Heb je verkoper al in gebreke gesteld met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”