Aankoop 2dehandswagen

anoniem001anoniem
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Aankoop 2dehandswagen

#1 , 03 aug 2017 18:43

Beste,

Ik heb een vraagje,

We hebben een 3tal weken geleden een tweedehandswagen aangekocht.
De dag dat mijn platen aangekomen waren en ik begon te rijden dook er al een probleem op, ik ging naar een garage en blijkbaar is er vastgesteld dat de koppeling helemaal naar de vaantjes is.
Ik contacteerde de verkoper en hij zou de kosten vergoeden maar krabbelt nu terug? De verkoper is een autohandelaar maar op de overeenkomst staat particulier naar particulier ? Kan ik hieraan iets doen? Ik dacht dat ik garantie had op de wagen maar omdat er op de overeenkomst staat particulier naar particulier weet ik niet of de verkoper dit moet vergoeden? Ik zit met mijn handen in het haar de kosten lopen op tot 900€? Kan ik hieraan iets doen?
Groetjes anoniempje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 aug 2017 18:58

Autohandelaar kwam mogelijk enkel tussen in de verkoop? Of heeft de garagist zijn privévoertuig verkocht? Hoe dan ook, een particulier moet u geen garantie geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2017 19:04

Er zijn auto verkoper die voor hun klanten hun oude wagen proberen te verkopen maar wel op naam van hun klant, en daar kan je niks tegen doen want dit staat op de verkoop overeenkomst, dit zijn geen origine papieren van een garage, en is zeker nooit een factuur.

Het klink misschien raar maar je heeft de wagen gekocht in de staat dat hij zich bevindt, en Noppens garantie, dit wist je bij je aankoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 03 aug 2017 19:38

Wie heeft de factuur/verkoopdocument opgemaakt, misschien is dat een begin van bewijs.
In feite is het fraude maar je zal het moeten bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2017 19:48


In feite is het fraude maar je zal het moeten bewijzen.
Je heeft gelijk maar, je kan niemand verbieden om bemiddeling te doen tussen 2 particulieren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 03 aug 2017 19:50

uiteraard fraude
je koopt een 2dehands voertuigen bij een garage maar de papieren worden opgemaakt van oude eigenaar naar u
ga naar de garage/verkoper en laat maar de woorden fraude/FOD financien vallen en ze zullen wel inschikkelijker worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2017 20:04

Hoe dan ook, een particulier moet u geen garantie geven.
Enige nuancering: vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW) is ook van toepassing tussen particulieren.
Alleen wordt er quasi steeds op schrift gezet dat verkocht wordt in de staat waarin de zaak zich bevindt.
En indien niet, dan moet jij alsnog aantonen dat het gebrek bestond of in de kiem aanwezig was op het ogenblik van de verkoop. Waarvoor je vaak een (gerechtelijk) expert nodig hebt, met risico van dito kosten (als de expert jouw visie niet volgt).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

anoniem001anoniem
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2017 22:23

Hoi iedereen
Dank voor jullie reactie.
De verkoopovereenkomst staat op de naam van de zaakvoerder maar niet op de naam van zijn garage? Kan dit iets uitmaken?
Groetjes

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 03 aug 2017 22:47

Dan is dit ofwel zijn persoonlijke wagen, ofwel fraudeert hij. Dreigen met een klacht bij de fiscus zal uitsluitsel geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 03 aug 2017 22:58

Alles zal afhangen op wie die wagen ingeschreven was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anoniem001anoniem
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2017 23:03

Het inschrijvingsbewijs van de wagen stond niet op zijn naam? Weet niet of dit ook iets uitmaakt? Want de verkoopovereenkomst staat wel degelijk zijn naam?

anoniem001anoniem
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 aug 2017 23:40

En er staat niet in de overeenkomst dat hij de wagen voor een klant verkoopt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 aug 2017 06:35

Als de verkoopsvoorwaarden niet op naam van de garage staat maar zijn naam, het kan zijn dat hij als verkoper dit persoonlijk doet en niet uit naam van de vennootschap waar hij werkt, en als de klant hem gevraagd heeft om deze auto privé te proberen te verkopen wat is daar mis aan??
Als hij geen papier van de garage gebruikt heeft, wie gaat het zegen, is hij werknemer ??? of een gemandateerde voor een particulier ?

En het is niet omdat zijn naam niet op het inschrijvings-bewijs staat, dat hij geen eigenaar is etc...

Als dit voor een vrederechter komt dan komen de trukken van de foor boven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 aug 2017 10:21

Beste,

Ik heb een vraagje,

We hebben een 3tal weken geleden een tweedehandswagen aangekocht.
De dag dat mijn platen aangekomen waren en ik begon te rijden dook er al een probleem op, ik ging naar een garage en blijkbaar is er vastgesteld dat de koppeling helemaal naar de vaantjes is.
Ik contacteerde de verkoper en hij zou de kosten vergoeden maar krabbelt nu terug? De verkoper is een autohandelaar maar op de overeenkomst staat particulier naar particulier ? Kan ik hieraan iets doen? Ik dacht dat ik garantie had op de wagen maar omdat er op de overeenkomst staat particulier naar particulier weet ik niet of de verkoper dit moet vergoeden? Ik zit met mijn handen in het haar de kosten lopen op tot 900€? Kan ik hieraan iets doen?
Groetjes anoniempje
Beste,

Mijns inziens is hier sprake van misleidende handelspraktijk overeenkomstig art. VI. 100, 22° van het Wetboek Economisch Recht.

Misleidende handelspraktijk (art. VI. 100, 22° WER)

Op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de onderneming niet optreddt ten behoeve van haar beroepsactiviteit, of zich op bedrieglijke wijze voordoen als consument.

Mvg,

Van Camp

anoniem001anoniem
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 aug 2017 10:45

De verkoper die autohandelaar is heeft me zelf gezegd dat hij de wagen goedkoop heeft gekocht van een Renault garage en deze dan zo aan mij heeft verkocht. Hij verkocht de wagen niet voor een klant maar voor zichzelf. Hij zou de kosten vergoeden maar is ineens van gedacht verandert en zegt dat ik de koppeling stuk heb gedaan? Ik heb nog geen 50km met de wagen gereden? :\

Terug naar “Gebrekkige Producten”