Schadevergoeding vorderen

Nassira
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding vorderen

#1 , 02 aug 2017 23:21

Hallo,

Ik zit met een probleem. Een schrijnwerker had slecht werk geleverd bij ons en na verschillende keren de schrijnwerker aan te manen om het werk in orde te brengen was dit echter niet gebeurt.

De rechtbank heeft in april 2017 beslist dat de schrijnwerker mij een schadevergoeding moet betalen. Tot op heden nog geen betaling ontvangen. Mijn advocaat zegt nu dat ik dit weer via een procedure kan vorderen maar daar zitten weer advocaatkosten aan vast. Op welke manier kan ik het bedrag op een goedkopere manier vorderen?

Alvast bedankt voor de tips!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 aug 2017 23:44

Het vonnis zal nog moeten worden betekend. Daarvoor heb je een deurwaarder nodig, geen advocaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Nassira
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2017 00:39

Ok, dus ik moet nu gewoon contact opnemen met een deurwaarder om het vonnis te laten betekenen. Of moet dat dan via de advocaat. Want hier heeft de advocaat niks over gezegd. En als dat gebeurd is en hij weigert nog te betalen?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 03 aug 2017 04:58

Twee mogelijkheden: a) u neemt contact op met de advocaat van de tegenpartij en vraagt deze of hij zinnens is hoger beroep in te stellen. Indien het antwoord neen is zendt u een afrekening, conform het vonnis, en verzoekt prompt over te gaan tot betaling van de kosten. Dat vermijdt kosten van betekening die u moet voorschieten. Uw advocaat kan dit ook doen maar zoals u weet moeten advocaten ook leven, dus daar hangt een prijskaartje aan vast. Wordt niet tijdig betaald, ga naar punt b)

of b) u gaat naar de griffie van de rechtbank en vraagt daar een 'expeditie' van het vonnis (verlies deze niet, u kan niet eenvoudig een nieuw exemplaar vragen). Daarna gaat u naar de deurwaarder voor de betekening en vraagt deze het nodige te doen voor de inning. De betekening laat de termijn om uiterlijk hoger beroep in te stellen (1 maand) lopen. Opgelet: indien u laat uitvoeren vooraleer de termijn om beroep in te stellen verlopen is en de tegenpartij stelt alsnog beroep in en wint dan veroorzaakt dat kosten voor u, maar de GDW zal dat uitleggen.

Optie a) is gebruikelijk onder advocaten maar niets let u om onmiddellijk naar een GDW te stappen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2017 08:49

Wat heeft de rechtbank juist beslist?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 aug 2017 09:53

Waarom doet u advocaat dit niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 aug 2017 11:42

Waarom doet u advocaat dit niet.
Om kosten te vermijden. Soms is betekenen niet nodig omdat de veroordeelde spontaan betaalt na het vonnis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 aug 2017 15:52

Betekenen kan ik inkomen om dit zelf te doen, maar de vraag aan zijn confrater of zij cliènt berust in het vonnis en bereid is te betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”