Problemen lederen salon

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

Problemen lederen salon

#1 , 26 jul 2017 17:37

Hallo,

Ik koop in juli 2014 een wit lederen salon bij een bekende keten (die helaas een slechte naam heeft, vandaag ontdekt).
Levering vond plaats na 6 (!) maanden terwijl er op de bestelbon een levertijd stond van 3/4 maanden.

Nu zijn we 2.5 jaar verder en op de naden is het leder gewoon aan het scheuren/afpellen.

Ik heb bij de bestelling een extra verzekering genomen van 5 jaar (kostte 300 euro). Dus bel ik hen op.
Vanmorgen komt meneer en zegt dat dit niet onder verzekering valt omdat dit slijtage is.

Wij misbruiken zeker ons salon niet, maar een salon dat er na 2.5 jaar zo uit ziet vind ik niet normaal.

Heb de winkel (in Brugge) al in gebreke gesteld.

Wat kan ik nog meer doen zodat ze iets doen aan mijn kapot salon (herstellen, vervangen of weghalen en mijn geld teruggeven)?
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 26 jul 2017 18:36

is het wel een lederen salon?

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 27 jul 2017 08:41

Wij vrezen ervoor. Maar destijds wel gekocht voor echt leer.
We hebben 3490 euro betaald voor het salon en nog eens 300 euro voor de verzekering.
Vriendelijke groeten,

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 27 jul 2017 08:45

De wettelijke garantie (2j) is verlopen, dus blijft enkel de contractuele overeenkomst, die extra verzekering dus. En dus hangt het af van wat er exact in die overeenkomst staat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 27 jul 2017 09:58

Als het om namaak leder gaat heeft TS wel recht van spreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 27 jul 2017 11:13

staat er" leder" op het factuur?
kan je er een deskundige bijhalen die kan vaststellen dat het wel degelijk leder is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2017 11:23

Er zijn vele soorten leder en ook zeer veel kwaliteiten !

je heeft koeleder, schapenleder, konijnenleder, slangenleer, krokodillen leer, varkensleer enz.. en de kwaliteit van de vellen is zeer belangrijk bij het maken van leder, je moet al een expert zijn om de kwaliteiten te herkennen.
En neen je ruikt dit niet, het zijn de stoffen voor het looien dat men ruikt, het leder op zich ruikt niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jul 2017 14:13

Echt leder pelt normaal gezien niet af. De afwerkingslaag zou kunnen loskomen, dat wel, maar als je het over echt "afpellen" hebt, denk ik eerder aan namaakleder. Deze tips zijn misschien handig: https://www.lederacademie.be/hoe-herken-ik-echt-leder/

Als je voor een echt lederen salon betaald hebt (en je kan dit bewijzen), en het blijkt nep-leder te zijn, heb je wel een sterke zaak, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 28 jul 2017 12:07

Waarschijnlijk splitleer. Dat is uiteraard ook echt leer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3293

#10 , 28 jul 2017 12:29

Er is enorm veel kwaliteitsverschil in leder.
Koevellen zijn dik. Van de bovenlaag maakt men de beste kwaliteit. Op de onderlaag doet men een coating en dat is ook leder, uiteraard van mindere kwaliteit. Resten worden vermalen, met lijm samengeperst en ook van een coating voorzien. En dat wordt ook als 'leder' verkocht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 28 jul 2017 12:44

In betrouwbare zaken is er een certificaat bij een ledere salon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2017 13:03

In betrouwbare zaken is er een certificaat bij een ledere salon.
Ja is een certificaat bij die ze zelf maken !

Je kan op sommige websites zelfs paspoorten en rijbewijzen kopen, waarom geen leder certificaten, zulke certificaten legde men vroeger op den boerenbuiten op de WC !

En betrouwbare zaken ??? wie is wie ??
Ik steek voor niemand meer mijn handen in het vuur, want als men de kranten leest dan sta je elke dag stil, wie wat doet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Gebrekkige Producten”