Al bij aankoop wagen met problemen (lang verhaal)

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Al bij aankoop wagen met problemen (lang verhaal)

#1 , 24 jul 2017 15:19

• Op 18 nov aankoop en afhaling wagen bij de verkoper km stand 46.468.
• Op 5 jan sms verstuurd naar de verkoper dat we een probleem hadden aan de wagen, dat ik al op 4 dagen tijd het potje van de remolie twee keer heb moeten bijvullen. Ook opgemerkt dat de week ervoor (week 52) met het plaatsen van de winterbanden met velgen de remblokken (heb zelf nieuwe gekocht) voor op zijn, en gezegd zou het kunnen dat er ergens een remolie lek is.
• Op 5 jan wagen binnen gebracht bij de verkoper voor de olie lek, zelf gevraagd om de remblokken die ik zelf heb gekocht gelijk te plaatsen ( geen probleem).
• Op 7 jan melding van de verkoper dat ze alle remblokken hebben vervangen maar geen olielek hebben gevonden, testrit gedaan.
• Op 11 jan melding van de verkoper olie in het potje zakt niet, alles in orde, mogen de wagen afhalen.
• Op 23 jan gemeld aan de verkoper dat het lampje in de wagen van de remolie is aan gegaan en het niveau in het potje op minimum staat (terug bijgevuld)
• Op 30 jan wagen terug binnen bij de verkoper (normaal was het 6 feb) gelijk gezegd dat het olie circuit (olie rempotje) een dubbele functie heeft zowel voor de remmen als de koppeling.
• Op 3 feb melding dat de wagen klaar was en gaan afhalen, verkoper wist mij te vertellen dat er in de ruimte waar de koppelingsplaat zit en lek was aan het hydrolische systeem (dubbele circuit koppeling/remmen) en dat hij gelijk de koppeling vervangen had omdat deze al lichtjes blauw aan het worden was? ( voor een wagen met 46.468 km ???).
• Op 13 maart de wagen binnen gebracht bij Garage Donkers om de ophanging/vering te laten testen, deze bleek in orde te zijn (zie bijgevoegd test resultaat), hebben de verkoper van de wagen diezelfde dag nog op de hoogte gebracht en het test resultaat door gemaild. Verder nog gesproken met techniekers bij Garage Donkers en de andere mogelijkheid was de cardan aandrijving.
• Op 22 maart volgende mail verstuurd;
Na ons telefonisch contact van 13/3 waar ik u het probleem heb gemeld van de wagen Ford Focus van mijn zoon.
Daar waar ik eerst dacht dat het de voorste schokdempers waren en deze heb laten testen en u het resultaat heb doorgemaild (met de schokdempers was niks mis mee), heb ik een vermoeden dat het de cardan(s)aandrijving is die gebreken vertoont.
Had ik graag een gepaste oplossing voor het probleem, ik heb verstaan van u dat u het superdruk hebt maar dat ik tot op heden nog niets heb gehoord van u.
Dus even dit mailtje als geheugensteuntje dat het probleem niet vergeten wordt en de schade aan de wagen meer wordt.
Wachtend op een telefoontje.
• Het geluid aan de wagen schokdempers/cardans?, ophanging?, remmen?, enz?…..? is er nog altijd
• Op 22 april nog altijd niks gehoord van de verkoper?
• Op 22 mei nog altijd niks gehoord van de verkoper?
• Op 22 juni rijdend op de autostrade linkse rijvak, motor houd plots in en een hele grote witte rookwolk achter de wagen, direkt naar pechstrook gesukkeld, motor start niet meer en temperatuur meter duid max aan, potje van de koelvloeistof is volledig leeg?
• Op 23 juni de verkoper op de hoogte gebracht van de situatie, en ging waarschijnlijk de wagen 26 juni komen halen en vervangwagen meebrengen.
• Op 26 juni om 14u nog sms gestuurd naar de verkoper “vergeet de wagen niet” antwoordt; nee we zijn het aan het regelen.
• Op 27 juni verkoper opgebeld met de vraag; weet je al wanneer je de wagen komt halen, antwoordt; ik ben een aanhangwagen aan het regelen en heb geen vervangwagen ter beschikking, heeft belooft dat hij de wagen deze week komt ophalen.
• Op 30 juni verkoper opgebeld daar ik tot nu niks heb gehoord van hem, heeft belooft hem dit week-end te komen op halen.
• Op 1 juli heeft de verkoper mij opgebeld om de wagen te komen halen voor herstelling, wagen is opgehaald. KM stand 61.790
• Op 8 juli verkoper sms gestuurd met de vraag of er al meer nieuws was van de wagen, antwoordt;”ze zijn hem aan het demonteren en de oorzaak aan het zoeken, begin volgende week weten we meer. Volgens mij zijn ze nog niet eens aan de wagen begonnen te demonteren!!!!!
• Op 12 juli verkoper opgebeld met de vraag stand van zaken met de wagen, wagen staat bij een collega garagist die mechanische werken/herstellingen doet, hij zou vanavond iets meer weten.
• Op 13 juli verkoper terug opgebeld (heeft gisteren niks laten weten) wist te vertellen dat ze de motor aan het testen waren om zo de oorzaak van de panne te localiseren. Heb gevraagd naar een datum wanneer de wagen gerepareerd is, maar kan hij niet zeggen aangezien de garagist veel werk heeft en als ik hem niet geloof hij mij de tel nummer wil geven zo dat ik zelf kan informeren (heb gezegd dat het niet aan mij is om die persoon op te bellen). Heb gezegd dat hij mij 14 juli moet opbellen met een definitieve datum dat ik de wagen hersteld kan ophalen in juli! Want de verkoper gaat in augustus in verlof. Tot nu nog altijd geen vervangwagen ter beschikking, op 30 juni zelf wagen gaan huren.
• Op 15 juli verkoper gemaild, zie bijgevoegde mail.

op 18 juli heeft de verkoper van de wagen mij opgebeld.
De oorzaak van de panne aan de wagen kunnen ze niet vinden of het moest dieper in de motor zijn.
Hij insinueerde ook “hoe werd er met de wagen gereden op het ogenblik van de panne, linkse rijvak van de autostrade?”, denk niet dat die wagen gekocht is om rondjes rond de kerk te rijden.
Hij zegde ook dat het geen herstelling is in garantie omdat de eerste zes maanden al voorbij zijn, dan stel ik mij de vraag wat houd 1 jaar garantie dan in? (NIKS)
Op mijn factuur staat 1 jaar en volgens mij zijn dit nog altijd verborgen gebreken of de verkoper moest het geweten hebben van de gebreken aan de wagen en mij niet gemeld hebben.

Op de achterkant factuur staat zelfs (kleine letters) helemaal niets.

Hij vertelde mij dat hij zelfs de vorige herstellingen niet had moeten doen remblokken vervangen en koppelingsplaat en nog een vervangwagen gegeven had, volgens mij wist hij toen al van de toestand van de wagen (vorige twee eigenaars).
Dan stel ik mij de volgende vraag op de verkoopsite staat vermeld “ 100% ongeval vrij “ (zie bijlage), waarom verkoopt een carrosserie hersteller jonge tweedehands wagens?

Wat kan ik hier mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2017 15:54

Federauto schrijft het volgende over garantie tweede hands wagen.

De garantieduur bedraagt minstens 1 jaar en bestaat uit 2 periodes:

Tijdens de eerste 6 maanden van de totale garantieperiode:

Elk gebrek waarvan de koper niet op de hoogte gebracht werd en dat tijdens deze periode opduikt, wordt verondersteld al bestaan te hebben op het ogenblik van de levering (behoudens de verkoper het tegendeel kan bewijzen) en de verkoper zal dit op zich moeten nemen

In de praktijk zullen alle gebreken, behalve gebreken te wijten aan slijtage of ouderdom, door de verkoper ten laste genomen moeten worden als deze niet bewijst dat het gebrek te wijten is aan iets anders dan de staat van het voertuig (ongeval, externe oorzaak, slecht gebruik, ...)


Na de eerste 6 maanden:


De verkoper is enkel verplicht de defecte elementen of onderdelen van het voertuig te herstellen

ALS de koper bewijst dat de defecten die tijdens deze periode opduiken al bestonden op het ogenblik van de levering of het gevolg zijn van de staat van het voertuig op dat ogenblik.


De tussenkomsten onder garantie moeten in de werkplaats van de verkoper uitgevoerd worden of in een door hem erkende werkplaats. Mits voorafgaand akkoord van de verkoper kan de koper de herstelling in een andere werkplaats laten uitvoeren.

De herstellingen mogen met behulp van tweedehandse onderdelen uitgevoerd worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jul 2017 16:36

Hersteltermijnen schorten de garantieperiode op.
En naast kosteloze herstelling of kosteloze vervanging, kan je ook nog schadevergoeding eisen (voor bewezen schade).

Als het(zelfde) probleem zich al voordeed binnen de 6 maanden, dan kan de verkoper zich na 6 maanden bezwaarlijk achter de omkering van de bewijslast verbergen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2017 14:36

Federauto schrijft het volgende over garantie tweede hands wagen.

De garantieduur bedraagt minstens 1 jaar en bestaat uit 2 periodes:

Tijdens de eerste 6 maanden van de totale garantieperiode:

Elk gebrek waarvan de koper niet op de hoogte gebracht werd en dat tijdens deze periode opduikt, wordt verondersteld al bestaan te hebben op het ogenblik van de levering (behoudens de verkoper het tegendeel kan bewijzen) en de verkoper zal dit op zich moeten nemen

In de praktijk zullen alle gebreken, behalve gebreken te wijten aan slijtage of ouderdom, door de verkoper ten laste genomen moeten worden als deze niet bewijst dat het gebrek te wijten is aan iets anders dan de staat van het voertuig (ongeval, externe oorzaak, slecht gebruik, ...)


Na de eerste 6 maanden:


De verkoper is enkel verplicht de defecte elementen of onderdelen van het voertuig te herstellen

ALS de koper bewijst dat de defecten die tijdens deze periode opduiken al bestonden op het ogenblik van de levering of het gevolg zijn van de staat van het voertuig op dat ogenblik.


De tussenkomsten onder garantie moeten in de werkplaats van de verkoper uitgevoerd worden of in een door hem erkende werkplaats. Mits voorafgaand akkoord van de verkoper kan de koper de herstelling in een andere werkplaats laten uitvoeren.

De herstellingen mogen met behulp van tweedehandse onderdelen uitgevoerd worden.

Wat wordt er verstaan onder een erkende garage, een merkverdeler of anders.......

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2017 15:30

Erkende garage dit is een garage waar de verkoper je een akkoord geeft dat je er mag gaan, voor merkverdeler als de verkoper een merkverdeler is dat hij je toestaat om naar een ander merkverdeler te gaan, maar voor ieder onderhoud moet je tijdens de garantie bij je verkoper gaan, wil je nog genieten van je garantie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2017 08:58

Erkende garage dit is een garage waar de verkoper je een akkoord geeft dat je er mag gaan, voor merkverdeler als de verkoper een merkverdeler is dat hij je toestaat om naar een ander merkverdeler te gaan, maar voor ieder onderhoud moet je tijdens de garantie bij je verkoper gaan, wil je nog genieten van je garantie.

Ja versta ik , maar de verkoper is carrosserie hersteller en heeft de wagen zelf naar een collega garagist gedaan om dat hij geen mechanische herstelling doet.
Moet hij de wagen naar een merkverdeler doen on eender welke garage.

Volgende doet zich ook voor heb deze zaak aan mijn rechtsbijstand gegeven (Euromex) en weigeren deze zaak te behandelen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2017 09:35

Erkende garage dit is een garage waar de verkoper je een akkoord geeft dat je er mag gaan, voor merkverdeler als de verkoper een merkverdeler is dat hij je toestaat om naar een ander merkverdeler te gaan, maar voor ieder onderhoud moet je tijdens de garantie bij je verkoper gaan, wil je nog genieten van je garantie.

Ja versta ik , maar de verkoper is carrosserie hersteller en heeft de wagen zelf naar een collega garagist gedaan om dat hij geen mechanische herstelling doet.
Moet hij de wagen naar een merkverdeler doen on eender welke garage.

Volgende doet zich ook voor heb deze zaak aan mijn rechtsbijstand gegeven (Euromex) en weigeren deze zaak te behandelen?
(1) Garantie wordt gegeven door verkoper dus als hij een garage aanwijst dan is dat zijn verantwoordelijkheid.
(2) Welke contractuele reden geeft de verzekering voor de weigering?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2017 09:39

Dat de rechts verzekering niet wil tussen komen is totaal juist!

Het probleem is dat je u wagen niet bij een garagist heeft gekocht, maar bij een carrosserie, die in feite je geen waarborg kan geven !!

Ten zij hij wel een verkoper in tweede hand-wagens is. dan zal de verzekering toch moeten tussen komen.

In de autohandel die een erkende vergunningsplichtige beroep is bestaat uit 3 soorten vergunningen volgens de vestiging-wet

1/ garagist-hersteller

2/carrosserie-hersteller

3/ handelaar in tweede handwagens

deze worden begin 2018 hoogst waarschijnlijk afgeschaft.

Je kan dit raadplegen op het KBO als hij erkend is tot handelaar in tweede hands wagens.

Als hij niet erkend is tot handelaar in tweede hands wagens, mocht hij u deze wagen niet verkopen, ten zij privé en dan heb je niks van garantie!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2017 10:02

Als hij niet erkend is tot handelaar in tweede hands wagens, mocht hij u deze wagen niet verkopen, ten zij privé en dan heb je niks van garantie!
Hoe rijm je dit met Cass. 21 januari 2010, C.08.0482.N - https://lex.be/nl/doc/be/rechtspraak-be ... 1001213_nl, dat (samengevat) stelt:
Onder verkoper in de zin van artikel 1649bis BW dient te worden begrepen iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economische activiteit ontplooit, met uitsluiting van de persoon die niet beroepshalve handelt (1)
Maw een onderneming die haar bedrijfswagen verkoopt, moet hierbij 2 jaar (of tweedehands contractueel beperkte 1 jaar) garantie bieden.
Zie ook http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... /recentArt:
Bij verkoop aan een particulier? In dat geval riskeert u inderdaad dat de Wet consumentenkoop van toepassing is. Het Hof van Cassatie oordeelde immers dat die wet geldt voor iedere verkoper die op een professionele manier verkoopt (Cass., 21.01.2010) . Het feit dat u normaal gezien andere zaken verkoopt en geen auto’s, speelt daarbij dus eigenlijk geen rol. U bent dus principieel verplicht om bij de verkoop van de auto van uw zaak, een garantie te geven aan de koper.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2017 10:14

Dat de rechts verzekering niet wil tussen komen is totaal juist!

Het probleem is dat je u wagen niet bij een garagist heeft gekocht, maar bij een carrosserie, die in feite je geen waarborg kan geven !!

Ten zij hij wel een verkoper in tweede hand-wagens is. dan zal de verzekering toch moeten tussen komen.

In de autohandel die een erkende vergunningsplichtige beroep is bestaat uit 3 soorten vergunningen volgens de vestiging-wet

1/ garagist-hersteller

2/carrosserie-hersteller

3/ handelaar in tweede handwagens

deze worden begin 2018 hoogst waarschijnlijk afgeschaft.

Je kan dit raadplegen op het KBO als hij erkend is tot handelaar in tweede hands wagens.

Als hij niet erkend is tot handelaar in tweede hands wagens, mocht hij u deze wagen niet verkopen, ten zij privé en dan heb je niks van garantie!

Ik heb net de verkoper nagekeken op de site KBO en hij mag tweedehands wagens verkopen, de reden dat de rechtsbijstand geeft is omdat het een aankoop is van een tweedehandswagen en geen nieuwe.

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2017 10:24

Dat de rechts verzekering niet wil tussen komen is totaal juist!

Het probleem is dat je u wagen niet bij een garagist heeft gekocht, maar bij een carrosserie, die in feite je geen waarborg kan geven !!

Ten zij hij wel een verkoper in tweede hand-wagens is. dan zal de verzekering toch moeten tussen komen.

In de autohandel die een erkende vergunningsplichtige beroep is bestaat uit 3 soorten vergunningen volgens de vestiging-wet

1/ garagist-hersteller

2/carrosserie-hersteller

3/ handelaar in tweede handwagens

deze worden begin 2018 hoogst waarschijnlijk afgeschaft.

Je kan dit raadplegen op het KBO als hij erkend is tot handelaar in tweede hands wagens.

Als hij niet erkend is tot handelaar in tweede hands wagens, mocht hij u deze wagen niet verkopen, ten zij privé en dan heb je niks van garantie!

Ik heb net de verkoper nagekeken op de site KBO en hij mag tweedehands wagens verkopen, de reden dat de rechtsbijstand geeft is omdat het een aankoop is van een tweedehandswagen en geen nieuwe.

Het stukje uit de polis waar ze naar verwijzen. "bij de geschillen met betrekking tot de zichtbare staat, de mechaniek en de
conformiteit (met de bestelbon of de factuur) van een in België aangekocht voertuig
in nieuwe staat (eerste in verkeerstelling)"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2017 10:34

Fijn om te horen dat een deurwaarder die zijn wagen verkoop, die hij voor zijn ambt gebruikte gebonden is aan het geven van garantie !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jul 2017 11:32

Fijn om te horen dat een deurwaarder die zijn wagen verkoop, die hij voor zijn ambt gebruikte gebonden is aan het geven van garantie !!
Bovenstaand bericht begrijp ik niet helemaal?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jul 2017 11:42

Fijn om te horen dat een deurwaarder die zijn wagen verkoop, die hij voor zijn ambt gebruikte gebonden is aan het geven van garantie !!
Bovenstaand bericht begrijp ik niet helemaal?
Wel ik ook niet hier boven haalt men een beslissing van cassatie aan uit de honden wereld, en in de brochures van FEDERAUTO, TRAXCO en VAB spreekt men enkel dat professionele verkopers, dus garagisten en van tweedehandswagens garantie moeten geven !
Als een groothandelaar in vlees zijn wagen die van de zaak is verkoopt en er ook garantie zou moeten geven? dit is wel ver gezocht om toch maar iets te kunnen vinden.

Zo kan je altijd naar de rechtbank gaan.

Maar Rudi u heeft bij een professionele verkoper gekocht en dus u heeft recht op garantie, zonder verder commentaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rudi Dielen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jul 2017 12:07

Fijn om te horen dat een deurwaarder die zijn wagen verkoop, die hij voor zijn ambt gebruikte gebonden is aan het geven van garantie !!
Bovenstaand bericht begrijp ik niet helemaal?
Wel ik ook niet hier boven haalt men een beslissing van cassatie aan uit de honden wereld, en in de brochures van FEDERAUTO, TRAXCO en VAB spreekt men enkel dat professionele verkopers, dus garagisten en van tweedehandswagens garantie moeten geven !
Als een groothandelaar in vlees zijn wagen die van de zaak is verkoopt en er ook garantie zou moeten geven? dit is wel ver gezocht om toch maar iets te kunnen vinden.

Zo kan je altijd naar de rechtbank gaan.

Maar Rudi u heeft bij een professionele verkoper gekocht en dus u heeft recht op garantie, zonder verder commentaar.

Klopt helemaal wat u zegt en vindt ik ook, maar verkoper steekt zich weg achter zijn eerste zes maanden zolang ik niet kan aantonen dat er iets mis was met de motor de eerste zes maanden, koppeling vervangen op 46D km vindt ik al niet normaal en hij weet waarschijnlijk ook dat de wagen bij de eerste of tweede eigenaar is mechanisch is afgereden maar geeft dit niet toe,

Besluit verkoper plooit niet, rechtsbijstand moet ge niets van verwachten en uiteindelijk zal ik er zelf nieuwe motor moeten in steken van mijn eigen geld.
Arm ik arm Belgie.

Terug naar “Gebrekkige Producten”