'Vakmensen' verknoeien mijn ramen.

MoniqueV
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

'Vakmensen' verknoeien mijn ramen.

#1 , 25 jun 2017 00:21

Hallo allemaal,

Er kwam een officiele gekende firma bij mij de ramen opmeten om een offerte te maken ,met de bedoeling in mijn oude stalen ramen, nieuw dubbel glas te laten zetten.
Na mijn schriftelijke toezegging kwam dezelfde man terug om alles nog eens perfect na te meten.

De eerste dag dat de werkmannen bezig zijn zeggen zij dat ze niet alle glas kunnen plaatsen want dat er 'weeral ' verkeerd gemeten is. Ze zeggen dat dit een meer voorkomend probleem is omdat de man die komt meten niet voldoende rekening houd met de lassen die onder de oude stopverf zitten ,en als die lassen (zoals bij mij) in de hoeken zitten kunnen zij die niet wegslijpen en is het glas te groot.

Ze besluiten het oude glas te verwijderen zodat zij beter kunnen meten, het nieuwe glas dat wel past te plaatsen en voor de andere nieuw glas te bestellen. Ik ga akkoord.

Tijdens de 2e werkdag hebben ze 'goed' nieuws voor mij. Alle glasramen passen opeens. Ze hebben mijn stalen ramen die voorzien waren van grote waterleesten aangepast aan hun verkeerd gemeten glas, door mijn waterleesten eraf te slijpen. Die vervangen ze dan door een dun alu- latje dat ze horizontaal tegen het glas plakken met siliconen.
Ze hebben mijn ramen ,die volstrekt in orde en waterdicht waren, verknoeid.
Ik heb hun beleefd, onmiddellijk gezegd hiermee direct te stoppen, ze hadden dat niet ongevraagd mogen doen. Dat gaf de werkleider toe.
Ik ben dan naar hun bureel gereden en heb alles uitgelegd aan hun baas. Zij heeft mij gesust dat het vakmannen zijn ,en als zij zeggen dat dit een goede oplossing is zal dat wel zo zijn en zij kan daar niet over oordelen, maar haar mensen zullen wel gelijk hebben.
Maar ze gaf wél toe dat ze niet aan mijn ramen hadden mogen slijpen zonder mijn toestemming.

De 3e dag zijn ze niet meer verschenen, ze belden dat er andere werken moesten voorgaan, de drukte voor het bouwverlof en zieke werknemers waren de oorzaak, na het bouwverlof moest ik maar eens bellen om verder af te spreken.
Dit geeft mij wel even tijd om te bedenken en na te vragen wat ik moet doen?
Ik heb de offerte getekend ,maar geen voorschot betaald.

Kunnen jullie mij raad geven? Alvast bedankt hiervoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 25 jun 2017 10:38

Meteen AS in gebrekestelling naar het bedrijf sturen dat je alu-ramen in de oorspronkelijke staat hersteld moeten worden. Ze gaan natuurlijk antwoorden dat ze dit niet kunnen. Dan moet je antwoord zijn: dat zonder overleg deze ingreep niet mag uitgevoerd worden en dat u geen toestemming gegeven heeft dit te doen. Herhaal dat ze de alu-ramen in oorspronkelijke staat moeten herstellen en dat binnen X tijd (dat moet een aanvaardbare periode zijn: bijv. 2 weken )
In feite denk ik dat ze je complete alu-lijsten zullen moeten vervangen en dat je daar ook recht op hebt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2017 10:43

@ eylis

Het zijn oude STALEN ramen, en dit is niet zo simpel om dit te vervangen.

En niks zegt dat de vakmannen verkeerd hebben gewerkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

MoniqueV
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2017 11:09

@denlowie , mijn ramen waren rechthoeken met 4 zijden. Als zij daar de onderste zijde volledig tussenuitslijpen wordt die kader véél minder stevig.
Ik denk toch wel dat dit verkeerd is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 jun 2017 12:13

Eens het glas geplaatst heeft uw raam terug zijn stevigheid. De 3 overblijvende zijden zijn immers ook vastgemaakt aan de muren zelf.
Ik denk dat je van een mug een olifant hebt gemaakt, met als gevolg dat uw werken mogelijks maanden zullen stil liggen.
Even terzijde: stalen ramen met isolerende beglazing is absurd. Het staal is immers niet geïsoleerd en daardoor zal er voortduren condens optreden op het stalen oppervlak, met voortijdige roestvorming tot gevolg. Als ervaringsdeskundige met 40 jaar bouwervaring in het beheer en verbouwen van gebouwen, spreek ik uit ervaring.

MoniqueV
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2017 18:15

@mava105

Het zijn opengaande ramen, ze zitten dus maar met één zijde vast aan het kader. Ik hoop dat u gelijk hebt kwestie stevigheid, maar vooral qwa waterdichtheid zal de tijd het moeten uitwijzen. Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel bij.

Wat betreft de isolatie en condens hebt u ongetwijfeld gelijk ,maar het huis wordt verhuurd en dubbel glas verplicht,. Om in het hele huis nieuwe ramen te zetten is mijn budget niet toereikend.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 26 jun 2017 08:43

Dubbel glas verplicht? dat is mij onbekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jun 2017 08:52

Dubbel glas verplicht? dat is mij onbekend.
Van wie heb je dat gehoord? Mogelijks van de verkoper van dubbel glas? Verkopers doen soms rare sprongen om iets kwijt te raken, en jij hebt u blijkbaar laten vangen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 26 jun 2017 11:35

De facto is het wel zo hoor Mava.

De juiste formulering valt me niet meteen te binnen, moet ik eens terug opzoeken.

Maar ik meen me te herinneren dat dit tegen 2020 zou moeten opgelost zijn, samen met de de facto verplichte dakisolatie. Ook daar krijg je de nodige strafpunten als je huurwoning niet voldoet aan de strenger wordende voorwaarden (woonnorm), en kan je de woning niet meer verder verhuren.

Terecht als je het mij vraagt.

lucas123
Berichten: 483

#10 , 26 jun 2017 11:48

Inderdaad verplicht: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... vanaf-2020

Volledig onterecht als je het mij vraagt. Jaag de verhuurder maar weer voor de zoveelste keer op kosten. Velen zullen verkopen, waardoor het huuraanbod nog daalt en de huurprijzen zullen stijgen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 26 jun 2017 12:14

Inderdaad verplicht: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... vanaf-2020

Volledig onterecht als je het mij vraagt. Jaag de verhuurder maar weer voor de zoveelste keer op kosten. Velen zullen verkopen, waardoor het huuraanbod nog daalt en de huurprijzen zullen stijgen.
Zonder een waardeoordeel te willen uitspreken is het een zekerheid dat door alle nog bijkomende verplichtingen voor verhuurders de verhuurmarkt
zal verschralen en niet iedereen nog een "normale" huur zal kunnen betalen.
Waar de "basse classe" van het huurderscliënteel dan naartoe moet trekken is voor mij een groot vraagteken.
Voor de beleidsmakers blijkbaar niet....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 26 jun 2017 13:51

Met die 9 strafpunten gaan ze de woning niet onbewoonbaar verklaren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 26 jun 2017 14:01

Sloeberken, hieronder een copypaste van de website Vlaanderen.be , waar iets anders beweerd wordt.
Wat als mijn woning niet aan de verplichting voldoet?
Na een woningonderzoek wordt een technisch verslag met strafpunten opgemaakt. Vanaf 1 januari 2020 wordt bij afwezigheid van dubbel glas strafpunten toegekend:
3 strafpunten voor 1 raam met enkele beglazing
9 strafpunten voor meer dan 1 raam met enkele beglazing.
Vanaf 1 januari 2023 wordt het aantal strafpunten opgetrokken naar 9 respectievelijk 15 strafpunten. Vanaf 15 strafpunten kan de overheid de woning ongeschikt verklaren

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jun 2017 11:19

vanaf 2023 levert enkel glas in de woonlokalen inderdaad 15 strafpunten op bij een conformiteitsonderzoek. Een woning mag niet meer dan 14 strafpunten hebben om nog verder verhuurd te worden.

Ik vind het dus wel een goed idee van de TS om de ramen nu al aan te pakken, nu er nog premies zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 jun 2017 14:48

Maar op d e wijze waarop TS het doet is het weggesmeten geld. Binnen een paar jaar zijn de ramen roest en rot en moet ze toch nieuwe ramen plaatsen, maar krijgt ze geen subsidie meer voor het glas, want die heeft ze al gehad.

Terug naar “Gebrekkige Producten”