verborgen gebrek tweedehands auto

wannes vanthienen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verborgen gebrek tweedehands auto

#1 , 11 jun 2017 18:46

Hoi,

Ik heb een 2dehands peugeot partner gekocht bij een handelaar. De auto heeft alleen nog maar de rit naar mij thuis gedaan en na 2 dagen te staan staat de rechter achter band plat. In eerste instantie zagen de banden er zeer goed uit maar nu zie ik dat er bij de lekke band een herstelling is uitgevoerd met een stop zoals we zeggen. Het zou onwaarschijnlijk zijn volgens mij dat die band bij die handelaar thuis niet stilletjes aan afging. Ik heb het hem juist meegedeeld en de vraag gesteld hoe we dit oplossen. Ik wou me toch al eens informeren hoe dit wettelijk juist geregeld zou moeten worden.

Ik vond dit forum via Google en hoop hier al een hopelijk correct antwoord te krijgen.

Grts wannes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rico123
Berichten: 176

#2 , 13 jun 2017 13:39

Zo een herstelling met wiek kost 5 euro.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 13 jun 2017 13:45

Laat gewoon nieuwe banden steken onder uw garantie.

Reclame

buffalo9000
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2017 13:50

Eerst en vooral zal u moeten bewijzen dat die band al in slechte staat was toen u de wagen kocht en dat de band niet kapot ging na de aankoop. Het gaat immers om een minder ernstig verborgen gebrek.
Verder is de verkoper van een goed bij een verbogen gebrek niet automatisch aansprakelijk voor het herstel van de schade. De kopers hebben namelijk een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat ze geacht worden zich goed te verdiepen in de staat van het goed alvorens ze tot koop overgaan.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 13 jun 2017 16:40

Verder is de verkoper van een goed bij een verbogen gebrek niet automatisch aansprakelijk voor het herstel van de schade. De kopers hebben namelijk een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat ze geacht worden zich goed te verdiepen in de staat van het goed alvorens ze tot koop overgaan.
Dit is wel het geval bij handelaren, hier dus van toepassing.
Verkoper moet een auto afleveren, die op normale slijtage na, voldoende in orde is, en anders garantie geven.

Ontopic:
Als er een band hersteld is met een plug, en dit is conform de voorschriften van bandenherstellingen gebeurd, is er geen vuiltje aan de lucht.
In het andere geval kunt u voorstellen om de band te laten vulkaniseren.
Nieuwe banden zult u niet kunnen afdwingen, daar het ook geen nieuwe auto is en je deze altijd per 2 dient te kopen.
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 13 jun 2017 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2017 16:44

In de keuring kijkt men zeer goed naar de staat van de banden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 13 jun 2017 17:21

En als TS ergens een boordsteen heeft geraak door naar huis te rijden? of op een steentje waardoor die rubberen tap wat gelost is.

Als een lekke band ook al een verborgen gebrek is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 jun 2017 19:59

Zo een "tap" lost niet zomaar. Die is in het bestaande rubber van de band gevulkaniseerde en krijg je er niet zomaar uit. Mogelijks heeft vorige eigenaar eens een lekke band gehad en die dan laten herstellen. Keuring zoekt iet naar herstelde banden maar naar kale banden. Als je dat al als een verborgen gebrek gaat beschouwen, had je beter een NIEUWE wagen gekocht, want aan iedere wagen zijn al stukken hersteld, en dus niet meer origineel (al was het maar de oliefilter of remmen)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 13 jun 2017 22:33

En als TS ergens een boordsteen heeft geraak door naar huis te rijden? of op een steentje waardoor die rubberen tap wat gelost is.

Als een lekke band ook al een verborgen gebrek is.
Als de tap aan de zijkant gestoken is, is dit een plaats waar het niet conform is.
Enkel op het dikke gedeelte van de band (in het midden) is dit toegelaten.
Moest er daar een plug zitten, mocht die auto zelfs niet meer in het verkeer komen.
Als dit het geval is: direct terug naar verkoper en laten repareren!

Maar zoals al gezegd: op de keuring zouden ze dit moeten gezien hebben, dus de kans is reëel dat de tap conform geplaatst is.

Terug naar “Gebrekkige Producten”