Oude auto terug eisen?

patje8
Topic Starter
Berichten: 11

Oude auto terug eisen?

#1 , 07 apr 2017 02:32

2 maand geleden kocht ik een tweedehandswagen bij een erkende garagist. Mijn auto auto heeft hij overgenomen. Na 1 week stelde ik reeds een olielek vast. Dit heeft hij hersteld onder garantie. Zou een dichtingsprobleem geweest zijn, waar of niet waar?
Nu 2 maand later heb ik problemen met de temperatuur, deze loopt steeds op. Naar mijn garagist geweest en deze stelde vast dat John de culasse stuk is.
Ik heb gebeld naar de garage waar ik deze auto heb aangekocht en ze willen er naar kijken om dit te herstellen.
Nu ik wil echter mijn oude auto en mijn geld terug. Heb ik dit recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2017 08:13

Neen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2017 10:00

Enkel als kosteloze herstelling of kosteloze vervanging geen soelaas brengen (art. 1649quinquies BW).

Tenzij je een wilsgebrek zou kunnen aantonen (dwaling, bedrog, geweld (, evt, benadeling)). Lijkt me hier een onmogelijke zaak.

Je hebt wel recht op 2 jaar garantie (1 jaar als dit contractueel beperkt werd).
Als euvels zich blijven voordoen en telkens opnieuw moeten "opgelapt" worden, dan zou je wel kunnen beginnen argumenteren dat kosteloze herstelling geen soelaas brengt. Maar evenmin evident.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2017 10:16

De garagist moet ook geen 2 maanden wachten om je oude wagen te verkopen die was onmiddellijk vrij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 apr 2017 10:57

U oude wagen is op een wettelijke manier overgelaten, die kan je niet meer terug eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2017 11:07

Als men het goed leest gaat het hier al over 4 maanden, hoe zou die garagist die wagen nog ooit kunnen terug geven , want dit was de vraag van TS.

De garantie dit is een andere zaak die moet de garagist eerbiedigen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patje8
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 07 apr 2017 11:35

Heb ondertussen contact gehad met de garagist en mijn oude wagen is nog beschikbaar.
De auto die ik aangekocht had zou MISSCHIEN hersteld kunnen worden volgens hem.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 08 apr 2017 11:58

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2017 19:16

Heb ondertussen contact gehad met de garagist en mijn oude wagen is nog beschikbaar.
De auto die ik aangekocht had zou MISSCHIEN hersteld kunnen worden volgens hem.
Als hij niet hersteld kan worden, dan kan je wel ontbinding van de overeenkomst vragen (art. 1649quinquies BW.
Teruggave betaling tegen teruggave van de zaak.
Plus eventuele schadevergoeding.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Gebrekkige Producten”