Verkoper komt terug op herstelling binnen garantie.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Verkoper komt terug op herstelling binnen garantie.

#1 , 04 mar 2017 20:48

De situatie is als volgt;
Mijn vader heeft eind 2015 een nieuwe scootmobiel aangekocht.Door omstandigheden (operaties en ziekenhuisopnames) heeft hij deze nog niet kunnen gebruiken.Op een gegeven moment hebben wij deze verplaatst naar mijn huis daar mijn vader een tijd bij ons kwam logeren.Tijdens het plaatsen op onze aanhangwagen viel ons oog op schade aan de onderkant.
Dit werd gemeld aan de verkoper.Waarop deze meermaals heeft aangeven via mail dat we de scootmobiel mochten terug brengen en dat hij hersteld ging worden.Dit was ca. 8 maanden na aankoop.
Om een lang verhaal kort te maken:na 4,5 maand heeft mijn vader een aangetekend schrijven gestuurd waarin hij ontbinding vroeg van de aankoop en eiste om teruggave van het aankoopbedrag.Dit omdat de verkoper niets van zich liet horen en een redelijke termijn tot herstelling overschreden was.
Daags nadat de verkoper de aangetekende zending ontvangen had,kregen we plots het bericht dat de scootmobiel hersteld zou zijn met de vraag wanneer we deze kwamen ophalen.
Ondertussen waren de verzekeringsmakelaar en rechtsbijstand van de situatie op de hoogte.We werden aangeraden om voorlopig zelf niet te reageren.
De verkoper heeft nooit gereageerd op de aangetekende zending.
Echter heeft hij,nog voor het verstrijken van de door mijn vader gestelde termijn tot terugbetaling,zelf aan mijn vader een aangetekende zending verstuurd waarin hij meld de schade niet te willen herstellen omdat de scootmobiel verplaatst werd.

Mijn vraag is dus;kan dit zomaar?
Staat mijn vader in deze situatie sterk mocht hij dit voor de rechtbank laten komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 mar 2017 09:36

Na 6 maand zal u moeten bewijzen dat de schade reeds bestond bij aankoop.
Door deze zelf te vervoeren op een aanhangwagen staat je zwak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 05 mar 2017 09:54

Na 6 maand zal u moeten bewijzen dat de schade reeds bestond bij aankoop.
Door deze zelf te vervoeren op een aanhangwagen staat je zwak.
Het feit dat de verkoper schriftelijk gezegd heeft dat hij de schade wilt herstellen, wilt zeggen dat de verkoper de schade erkent me dunkt.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 mar 2017 10:07

Is niet omdat verkoper de schade wil herstellen, dat hij erkent dat de schade reeds bestond bij aankoop.
Tevens heeft de vader van TS zelf met een AS de koop ontbonden, waardoor alles op de lange baan is beland.
Kan me moeilijk voorstellen dat er niet is gepraat, tussen de tijd van aflevering en de 4,5 maand later.
Zonder beide partijen hun standpunt en bewijzen te kennen, is het koffiedik kijken welke richting dit zal uitgaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2017 23:58

De verkoper heeft op geen enkel moment vermeld dat de schade door ons toedoen ontstaan zou zijn noch dat hij bewijzen hiervoor eiste toen we de scootmobiel terug brachten.
Enkele weken na het terug brengen,heeft mijn vader telefoon van de verkoper gekregen met de melding dat de scootmobiel terug zou gaan naar de fabrikant.
In tussentijd is er natuurlijk wel contact geweest met de verkoper met de vraag wanneer de scootmobiel gemaakt zou zijn.Hierop kreeg mijn vader geen duidelijk antwoord.Daarom is hij na 4,5 maand overgegaan tot de eis van ontbinding aankoop.
Het frappante hierbij is dus dat de verkoper na ontvangst van de aangetekende zending meedeelt dat de scootmobiel terug is van de fabrikant en gemaakt werd en daarna een week later weer zegt dat hij niet gemaakt werd (en niet gemaakt zal worden).
Hij heeft mijn vader dus duidelijk aan het lijntje gehouden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 mar 2017 09:05

Mogelijks heeft de fabrikant bij het ontvangen, en nazicht van de scootmobiel, opgemerkt dat deze schade niet kon bestaan bij de levering van het toestel. En daarom, de herstelling onder waarborg, geweigerd

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2017 09:34

De verkoper had eerder al een bericht gestuurd dat hij wel gemaakt was en terug bij hem was gearriveerd.
En via telefoon had hij maanden eerder gemeld dat de fabrikant de scootmobiel zou laten herspuiten.
De schade is van die aard dat het duidelijk is dat ze aanwezig was bij afhaling scootmobiel.Enkele delen zonder lak,deukjes waar lak overheen is,slijpschade.
Natuurlijk verwacht je dit niet bij een nieuw product en denk je er ook niet aan om eronder te kijken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 06 mar 2017 11:15

Bij geen akkoord zal de rechtbank moeten beslissen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”