aangekochte wagen terug inleveren

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

aangekochte wagen terug inleveren

#1 , 27 feb 2017 18:36

ik kocht afgelopen wek een tweedehandswagen via een tweedehands autohandelaar uit Turnhout.
Toen ik vertrok en ging tanken stond ik al voor de eerste maal in panne.
Nu, eenmaal thuis weer in panne.
Blijkbaar kapotte batterij.
Verkoper zegt dat ik er een moet kopen en dat hij deze zal terugbetalen maar ik heb daar geen vertrouwen in dat ik mijn centen zal zien.
Ben zelf iemand met een beperking en kan niet zonder een wagen, wat nu wel zo is.
Ik zou liefst van deze verkoop afzien en men centen terugkrijgen.
Kan ik dat doen?
Indien ja, wat moet ik dan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 27 feb 2017 18:40

U moet niets kopen, u moet hem deze laten herstellen onder garantie.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2017 18:55

maar hij zit in Turnhout en ik in Sint Niklaas en hij is daarenboven in verlof nu??

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2017 20:06

Ontbinding kan enkel als kosteloze herstelling of kosteloze vervanging niet mogelijk zijn.
Art 1649quinquies BW.

Tenzij je bedrog, dwaling of een precontractuele fout kan inroepen - niet evident.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2017 20:57

ik heb niemand voor vervoer.
kan ik bvb met een taxi achter batterij en hem al deze kosten aanrekenen?
zo ja, hoe doe ik dat, en twee, moet hij dat betalen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2017 21:41

Je kan dat - strikt wettelijk - proberen: vrijwaring voor gebreken in de consumentenkoop kan gepaard gaan met een schadevergoeding. Probleem echter is dat schadevergoeding maar kan afgedwongen worden via de rechter - waarbij je geen garantie hebt dat ze ook toegewezen wordt. Dat kan eventueel duurder uitvallen dan je taxikosten (of openbaar vervoerkosten) en bestede tijd.

Als de handelaar zijn oplossing op schrift heeft gezet, dan kan je hierop wel terugvallen voor de terugbetaling van je aankoop en installatie onder garantie. Stel dat hij toch niet zou vergoeden (en de oplossing heb je tegen marktconforme voorwaarden laten uitvoeren), dan heb je een vrij stevig dossier voor de rechter (tenzij de handelaar tegen dan zou failliet gegaan zijn).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 05 mar 2017 09:23

Aanvaard zijn bod en laat dit op mail zetten dat hij de batterij zal betalen.
Anderzijds is hij niet verplicht om u een nieuwe te geven, maar een goede batterij.
Voor een defecte batterij kan je nooit de koop ontbinden.
Dat je zo ver van u verblijfplaats een wagen koopt wist je op voorhand, als er iets defect was in garantie dat je zo ver terug moest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”