garantie 2de handswagen

patje8
Topic Starter
Berichten: 11

garantie 2de handswagen

#1 , 19 feb 2017 12:39

Hallo,
Ik heb 1 week geleden een opel corsa gekocht bij een tweedehandsgarage. Op de factuur staat 1 jaar garantie op de motorblok en de versnellingsbak. Onderdelen en arbeidsloon zijn voor rekening van de verkoper.
Na 1 dag heb ik gemerkt dat de auto olie lekt. Ik heb direct de garage op de hoogte gebracht en mag mijn auto binnenbrengen voor herstelling. Ik sprak hem ook aan dat dit toch onder garantie valt. De verkoper zei dat hij eerst moest bekijken wat het probleem is.
Mijn schoonbroer heeft reeds onder de auto gekegen en hij ziet wel dat de beschermplaat ook vol olie is, dus de verkoper moet dit zeker geweten hebben.
Kan hij mij laten opdraaien voor de kosten? Zijn de werkuren voor mijn rekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 19 feb 2017 17:07

neen, u hebt recht op 1 jaar garantie. De verkoper zal moeten bewijzen dat u schuld treft aan het gebrek. Onbegonnen werk dus.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2017 18:28

Je kan hem verwijzen naar art. 1649quinquies BW. Kosteloze herstelling (of kosteloze vervanging - hier niet mogelijk m.i.). Termijn van 1 jaar indien contractueel beperkt voor tweedehandsgoederen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

patje8
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 20 feb 2017 10:31

Dus werkuren zijn ook ten koste van de verkoper?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2017 10:46

Werkuren van de koper/hersteller: klopt.
Eigen werkuren: in principe wel, maar enkel echt afdwingbaar via de rechtbank. En dat loont meestal niet de moeite.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 feb 2017 12:40

Dus werkuren zijn ook ten koste van de verkoper?
Inderdaad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”