defect tijdens garantieperiode

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

defect tijdens garantieperiode

#1 , 11 nov 2016 10:40

Beste leden,
eind november vorig jaar deed een grote warenhuisketen een speciale actie met nooit eerder geziene kortingen. Ik had toen nog een regenwaterpomp die stilaan haar beste tijd gehad had en kocht tijdens deze actie een nieuwe als reserve. Die nieuwe pomp heeft nog maanden in de doos gezeten tot ik dit jaar na de vakantie begonnen ben met de vervanging van de oude pomp. Ik heb nog wat problemen gehad om de juiste aansluitstukken te vinden en moest ook nog een kleine aanpassing doen aan de bestaande leidingen maar ergens in september kon ik de pomp gebruiken. Korte tijd later zag ik onderaan de pomp waterdruppels verschijnen en, in de veronderstelling dat ik de in- en uitgang niet stevig genoeg aangesloten had, heb ik ze een paar keer af- en opnieuw aangekoppeld maar het waterverlies stopte niet. Op 18 oktober stuurde ik een mail (met een foto) rechtstreeks naar de fabrikant om te vragen of ze een idee hadden wat er fout kon zijn maar ze vroegen mij om de pomp via de verkoper op te sturen, wat ik gedaan heb. Deze week kreeg ik van de keten een mail dat de pomp helaas niet kan hersteld worden en ze nodigen mij voor de verdere afhandeling uit in de winkel.
Mijn vraag is nu : waar heb ik recht op want ik heb 2 jaar garantie?
Mijn geld terugeisen is in deze niet aangewezen want door de superkorting destijds kan ik er nooit nog een gelijkwaardige voor in de plaats kopen.
Ik loop wel al een beetje op de feiten vooruit want ik ga pas morgen naar de winkel om hun voorstel te vernemen maar ik wil graag mijn zaak zo goed mogelijk verdedigen.
Bovendien : wat moet ik van dit merk denken als een pomp die slechts enkele dagen gewerkt heeft niet meer kan hersteld worden.
Dank bij voorbaat voor reacties.
mvg/Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2016 10:52

Men kan je nooit meer geld terug geven dan je heeft betaald.

En als men ze niet kan herstellen zal men je geld terug geven, in het beste geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 nov 2016 12:38

Heb 2 jaar geleden ook iets dergelijks voorgehad.
Bij een promotieverkoop bij B.... kocht ik een regenwaterpomp omdat mijn oude pomp de geest had gegeven (promotie was zuiver toeval) Zelf geïnstalleerd en amper na 1 week hoorde ik eigenaardige geluiden in de pomp. Alsof er losliggende onderdelen meedraaien in het pomplichaam. Pomp terug gedemonteerd er ermee terug naar de winkel voor een omruiling. Dat ging niet omdat de pomp al gebruikt was. Ze konden ze enkel opsturen naar de fabrikant.
Omdat ik niet zonder regenwater kon, en de eventuele herstelling zeker 4 weken ging duren, kocht ik in een andere DHZ zaak een andere pomp. (goedkoopste, want het was maar voor een paar weken)
Uiteindelijk duurde het 3 maanden, en kreeg ik een nieuwe pomp. De andere was niet meer te herstellen.
Omdat die andere (goedkoopste pomp) zeer goed werkte, had ik die pomp dus niet meer nodig. Omdat die winkel in zijn reclame zegt "Tevreden of geld terug" vroeg ik dus mijn geld terug, maar blijkbaar geldt die slogan enkel maar tot 4 weken na aankoop. Aangetekende brief gestuurd naar de hoofdzetel van B...0 met de hele uitleg, en ik kreeg dus mijn geld integraal terug. De zeer goedkope pomp werkt nog steeds perfect. Ze was minder dan de helft van de prijs van de pomp die al na 1 week stuk was.

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2016 14:14

Beste leden,
eind november vorig jaar deed een grote warenhuisketen een speciale actie met nooit eerder geziene kortingen. Ik had toen nog een regenwaterpomp die stilaan haar beste tijd gehad had en kocht tijdens deze actie een nieuwe als reserve. Die nieuwe pomp heeft nog maanden in de doos gezeten tot ik dit jaar na de vakantie begonnen ben met de vervanging van de oude pomp. Ik heb nog wat problemen gehad om de juiste aansluitstukken te vinden en moest ook nog een kleine aanpassing doen aan de bestaande leidingen maar ergens in september kon ik de pomp gebruiken. Korte tijd later zag ik onderaan de pomp waterdruppels verschijnen en, in de veronderstelling dat ik de in- en uitgang niet stevig genoeg aangesloten had, heb ik ze een paar keer af- en opnieuw aangekoppeld maar het waterverlies stopte niet. Op 18 oktober stuurde ik een mail (met een foto) rechtstreeks naar de fabrikant om te vragen of ze een idee hadden wat er fout kon zijn maar ze vroegen mij om de pomp via de verkoper op te sturen, wat ik gedaan heb. Deze week kreeg ik van de keten een mail dat de pomp helaas niet kan hersteld worden en ze nodigen mij voor de verdere afhandeling uit in de winkel.
Mijn vraag is nu : waar heb ik recht op want ik heb 2 jaar garantie?
Mijn geld terugeisen is in deze niet aangewezen want door de superkorting destijds kan ik er nooit nog een gelijkwaardige voor in de plaats kopen.
Ik loop wel al een beetje op de feiten vooruit want ik ga pas morgen naar de winkel om hun voorstel te vernemen maar ik wil graag mijn zaak zo goed mogelijk verdedigen.
Bovendien : wat moet ik van dit merk denken als een pomp die slechts enkele dagen gewerkt heeft niet meer kan hersteld worden.
Dank bij voorbaat voor reacties.
mvg/Geert
Beste,

U hebt recht op een kosteloze vervanging of herstelling. Wanneer beide niet mogelijk zijn, kan je de koop ontbinden, waarbij de verkoper 1 procent van de prijs per maand dat je het toestel in bezit/gebruik hebt gehad kan aftrekken.

Mvg,

Van Camp

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 11 nov 2016 22:43


Beste,

U hebt recht op een kosteloze vervanging of herstelling. Wanneer beide niet mogelijk zijn, kan je de koop ontbinden, waarbij de verkoper 1 procent van de prijs per maand dat je het toestel in bezit/gebruik hebt gehad kan aftrekken.

Mvg,

Van Camp
Kunt u dat staven met artikels uit het wetboek?
Voor zover ik weet, en ondertussen ook gevonden heb in documenten van de FGOV, moet de verkoper het bedrag aan 100% terug vergoeden, en niet 1% per maand in mindering brengen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2016 22:50

Hof van Justitie van de Europese Unie, arrest van 17 april 2008, zaak 404/06, http://curia.europa.eu.
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2016 23:56


Beste,

U hebt recht op een kosteloze vervanging of herstelling. Wanneer beide niet mogelijk zijn, kan je de koop ontbinden, waarbij de verkoper 1 procent van de prijs per maand dat je het toestel in bezit/gebruik hebt gehad kan aftrekken.

Mvg,

Van Camp
Kunt u dat staven met artikels uit het wetboek?
Voor zover ik weet, en ondertussen ook gevonden heb in documenten van de FGOV, moet de verkoper het bedrag aan 100% terug vergoeden, en niet 1% per maand in mindering brengen.
Art. 1649quinquies, par. 3, laatste alinea BW.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 nov 2016 00:16

Hof van Justitie van de Europese Unie, arrest van 17 april 2008, zaak 404/06, http://curia.europa.eu.
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
Beste,

Bij ontbinding van de overeenkomst kan de verkoper wel een vergoeding aftrekken van de prijs voor het gebruik dat je hebt gehad van het toestel. Bij vervanging van het goed, mag de verkoper hiervoor geen vergoeding vragen.

Mvg,

Van Vamp

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#9 , 13 nov 2016 08:54

Ik ben dus gisteren naar de winkel geweest en ze hebben dit zeer fair afgehandeld want ik mocht een nieuwe pomp meenemen. Wat betreft mijn bezorgdheid over het merk wegens het niet kunnen herstellen van hun product tijdens de waarborgperiode dacht de medewerkster eerder in de richting van een economische beslissing (werkuren vs. waarde van de pomp) maar ze verzekerde mij dat dit merk wel degelijk herstellingen uitvoert.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Mvg/Geert

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2016 09:08

Dit is zeer goed voor u en voor het merk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Gebrekkige Producten”