auto gekocht op veilingsite

charno
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

auto gekocht op veilingsite

#1 , 26 okt 2016 16:25

Geachte

Ik heb een tijd geleden een serieuze miskoop gedaan op een veilingsite (x).
De auto stond met foto's en beschrijving als een Mercedes SL 500 (heb printscreen van de site)

'Oldtimer ; Daimler Chrysler 500SL eerste inschrijving 01/07/1987 2200cc benzine wagen gebouwd door de samenwerking tussen mercedes en chrysler ten gevolge van de fussie zeldzaam exemplaar , Chassisnr. 1C3BJ55E7HG186800 alle doc aanwezig ' = officiële beschrijving.

Heb deze dus gekocht voor +- 2.500 euro (btw en veilingskosten inbegrepen),
toen deze geleverd werd, bleek het echter om een Daimler Chrysler Lebaron te gaan, die met een kit werd omgebouwd.
( = amateuristisch laswerk en auto is in feite klaar voor het stort)

Mijn vraag is nu of ik hier maatregelen kan nemen om alsnog mijn geld terug te krijgen?
(Er was een kijkdag voorzien, daar ben ik wegens tijdgebrek en afstand niet naartoe geweest.)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 26 okt 2016 20:30

Ze hebben zich goed ingedekt :
5. Alle goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden met alle eventuele zichtbare of verborgen gebreken. De bieders/kopers worden geacht de loten grondig te hebben geïnspecteerd. Alle goederen worden verkocht zonder waarborg ook indien de staat, de aard, de hoeveelheid of benaming niet conform is met de beschrijving. Eventuele km-standen of draaiuren van voertuigen, bouwjaren, eerste inschrijvingsdata of andere technische of commerciële specificaties worden louter indicatief meegedeeld zonder enige garantie of verantwoordelijkheid van Auctions Online N.V. of de opdrachtgever. Bij een eventuele foutieve vermelding, geeft dit geen aanleiding tot koopvernietiging of koop-ontbinding. Iedere bieder/koper erkent op de hoogte te zijn dat er geen verhaalrecht mogelijk is. Koper en verkoper zijn het er uitdrukkelijk over eens dat wegens de aard van de activiteit van Auctions Online NV, nl. verkoop bij opbod van goederen uit falingen of uit gerechtelijke reorganisatie, de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming niet van toepassing is, zoals art. 65 van de Wet Marktpraktijken en Consumenten-bescherming bepaalt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 28 okt 2016 20:29

Ze zijn een veilinghuis maw ze verkopen goederen die niet hun eigendom zijn maar die van een ander in opdracht van eender wie. Die eender wie hoeft zelfs niet eens de eigenaar te zijn bvb curator van een failliet bedrijf) Deze veilinghuizen werken al jaren zeg eerder decennia al op die manier die volledig legaal is en er eigenlijk geen sprake is van "indekken".
Hun voorwaarden zijn nooit verdoken en je moet er mee akkoord gaan vooraleer je kan bieden.

Neem je eigen verantwoordelijkheid op ipv die proberen af te schuiven naar een partij die daar niks mee te zien heeft
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 okt 2016 22:41

Check of de veilingsite aan de voorwaarden voldoet... https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... ZAaI7ydccw

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 29 okt 2016 15:04

Heb het chassisnummer eens door google gedraaid en je vindt m verschillende keren terug : eenmaal zelfs met de vermelding "dit is geen mercedes SL". Trouwens bij mercedes geeft het cijfer (bv 500) bijna altijd de cylinderinhoud van de motor mee.

Je hebt gewoon door onervarenheid te snel te enthousiast gekocht. Laat dit een (dure) les zijn sie je geen tweede keer mag tegenkomen. Je kan hier niets tegen beginnen. Koop in t vervolg ook geen onbekeken wagens meer.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 04 nov 2016 15:45

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rambler
Berichten: 1

#7 , 27 apr 2017 12:16

Ik herinnerde mij ook heel goed de veilingen waar het heel duidelijk was dat het om een Chrysler ging (links van sloeberken hierboven)

http://www.vlavem.com/lot/lot-details/1015889/oldtimer is echter minder duidelijk toch voor niet kenners. Het is mogelijk dat de 2 veilingen van de links hierboven pogingen zijn van de topicstarter om de wagen weer te verkopen maar dat de reserve niet werd gehaald en de wagen werd gekocht op de veling in 2015.

Terug naar “Gebrekkige Producten”