garantie 2de handswagen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: garantie 2de handswagen

#16 , 17 okt 2016 13:24

Als alles zo simpel was zijn er geen rechtbanken meer nodig, even wetboek opslagen het wetsartikel lezen en klaar is kees.
Ben 70 jaar en in dat opzicht heel wat ervaring opgedaan dat het niet zo simpel is.
Wie denk er 100% zeker van te zijn van zijn rechtszaak komt dikwijls met 10% thuis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#17 , 17 okt 2016 13:38

Als alles zo simpel was zijn er geen rechtbanken meer nodig, even wetboek opslagen het wetsartikel lezen en klaar is kees.
Ben 70 jaar en in dat opzicht heel wat ervaring opgedaan dat het niet zo simpel is.
Wie denk er 100% zeker van te zijn van zijn rechtszaak komt dikwijls met 10% thuis.
Tja, als u gaat argumenteren dat rechtspraak ingaat tegen de wetgeving dan stopt het voor mij.
Dan stopt ook het gehele nut van dit juridisch forum.

Ik denk dat hier dan ook alles over gezegd is. Mag slotje op.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 17 okt 2016 14:01

Is er in een rechtszaak maar 1 partij, alles hangt af welke argumenten en bewijzen de tegenpartij opwerpt.
Bij een rechtszaak worden alle argumenten aan de wet afgetoetst.
Als op een rechtszaak of dit juridisch forum geen tegenargumenten mogen geplaatst worden dan is het ........
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 17 okt 2016 14:12

sloeberken, er mogen tegenargumenten geplaatst worden, maar ik zie geen juridisch onderbouwde tegenargumenten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 17 okt 2016 14:27

Nee inderdaad zijn die hier niet JPV, ok de wetgeving die hier geplaats is door de collega ga ik niet betwisten.
Wel dit dat hij niet 100% gesteund word in vernoemde wetgeving.
Wagen is gekeurd voor tweedehands, geen enkel keuringsstation gaat een wagen goedkeuren met versleten band.
Na 3 weken laat TS de banden vervangen zonder goedkeuring van de verkoper, is toch de verkoper die moet garantie geven.
TS heeft geen enkel bewijs dat de banden versleten waren bij levering en vervanging.
Wat gaat TS nu zeggen in de rechtbank, de banden waren versleten, zonder enig bewijs en de verkoper totaal niet in de gelegenheid heeft gesteld om de garantie te geven die op zijn schouders rusten. Denk niet dat dit ooit gaat lukken, met of zonder die wetgeving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 17 okt 2016 14:33

Nee inderdaad zijn die hier niet JPV, ok de wetgeving die hier geplaats is door de collega ga ik niet betwisten.
Wel dit dat hij niet 100% gesteund word in vernoemde wetgeving.
Wagen is gekeurd voor tweedehands, geen enkel keuringsstation gaat een wagen goedkeuren met versleten band.
net zoals de meeste verkopers ook geen artikel zullen verkopen waarvan ze weten dat het defect/versleten is. Toch geldt ook NA de keuring nog een garantie. Ook voor producten onderhevig aan slijtage.
Na 3 weken laat TS de banden vervangen zonder goedkeuring van de verkoper, is toch de verkoper die moet garantie geven.
TS heeft geen enkel bewijs dat de banden versleten waren bij levering en vervanging.
Wat gaat TS nu zeggen in de rechtbank, de banden waren versleten, zonder enig bewijs en de verkoper totaal niet in de gelegenheid heeft gesteld om de garantie te geven die op zijn schouders rusten. Denk niet dat dit ooit gaat lukken, met of zonder die wetgeving.
DAAR heb je een punt. Maar dat was niet waarop je in eerste instantie reageerde (met deze argumentatie)

mjers
Berichten: 1788

#22 , 17 okt 2016 14:44

Wagen is gekeurd voor tweedehands, geen enkel keuringsstation gaat een wagen goedkeuren met versleten band.
Na 3 weken laat TS de banden vervangen zonder goedkeuring van de verkoper, is toch de verkoper die moet garantie geven.
TS heeft geen enkel bewijs dat de banden versleten waren bij levering en vervanging.
Wat gaat TS nu zeggen in de rechtbank, de banden waren versleten, zonder enig bewijs en de verkoper totaal niet in de gelegenheid heeft gesteld om de garantie te geven die op zijn schouders rusten. Denk niet dat dit ooit gaat lukken, met of zonder die wetgeving.
Net zoals JPV ga ik hiermee akkoord.
Deze stelling klopt dan ook gewoon. Daar heeft TS een grote fout gemaakt. Alhoewel ze beweert dat ze kan staven dat de originele verkoper de herstelling toeliet, wat op zich als akkoord kan gezien worden. Maar dan bevinden we ons in een heel andere wetgeving en daarover ging deze discussie inderdaad niet.

De garantie is onafhankelijk van de keuring. Het is niet omdat de auto door de keuring raakt dat de garantie vervalt. Menselijke (inschattings-)fouten zijn altijd mogelijk, maar daar mag de consument nooit voor opdraaien.

Ik vind het trouwens heel jammer dat veel topics op deze manier verzuurd raken. Ik kan me heel goed inbeelden dat TS met al deze informatie niet meer weet van welk hout pijlen te maken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 17 okt 2016 15:03

Toch is het bericht van een collega met 70 jaar ervaring verwijderd!!!! Als alle berichten puur uit wetgeving moeten bestaan, dan zullen er weinig overblijven. een van de beste collega's op dit forum de heer Rutten heb ik nog nooit horen zeggen ben 100% zeker, altijd onder voorbehoud.
Er heeft hier nog niemand vermeld ook TS niet wat de profiel diepte was bij afhaling en vervanging. Wat voor de ene versleten lijkt kan voor iemand anders nog goed zijn voor enkele duizenden km.
Heb meer dan 40 jaar voor een transport bedrijf gewerkt en dikwijls met bandencentrales en bandenfabrikanten gediscuteerd.

De wettelijk minimale profieldiepte
De wettelijk minimale profieldiepte van een band mag niet minder zijn dan 1,6 mm. Bij een profieldiepte van minder dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te vervangen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#24 , 17 okt 2016 15:12

Probeer nu gewoon eens na te denken. Uiteraard kunnen niet alle rechtszaken perfect voorspeld worden. Zelfs niet door de beste advocaat. Veel assisenzaken zijn daar een perfect voorbeeld van.

Maar hier hebben we het over het vredegerecht waar de wet heel vaak tot op de letter wordt toegepast.

Daarbij kan een vonnis nooit, maar dan ook echt nooit, tegen een wetgeving ingaan. Een rechter kan wel billijkheid toepassen en een vonnis uitspreken naar zijn eigen interpretatie van een wetgeving.
Maar hij kan de wetgeving nooit tegenspreken. Daarom leven we ook in een rechtsstaat.
Als ik morgen het eigendom van uw woonst opeis zonder enige juridische basis, dan kan ik 100% zeker zeggen dat ik de zaak niet ga winnen... Simpel als wat.

Als er in de wetgeving staat dat de de verkoper recht heeft op garantie in deze situatie. ( en dat staat er wel degelijk in, de situatie van TS is onredelijk)Dan kan de rechter niet oordelen dat zij geen recht heeft op garantie.
Laatst gewijzigd door mjers op 17 okt 2016 15:41, 4 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#25 , 17 okt 2016 15:13

De wettelijk minimale profieldiepte
De wettelijk minimale profieldiepte van een band mag niet minder zijn dan 1,6 mm. Bij een profieldiepte van minder dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te vervangen.
Dit is technische kennis en behoort niet tot de informatieplicht van de consument. Waarom u dit post is mij dan ook een raadsel.

dimitriosm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 okt 2016 19:26

Hartelijk dank voor jullie advies. Ik heb hem gisteren een aangetekend brief verstuurd. Hij heeft geantwoord en doet alsof zijn neus bloeit. Hij zegt is slijtage, waterpomp is oude lek, geen recente. enz.

Pfff

mjers
Berichten: 1788

#27 , 19 okt 2016 19:37

Hartelijk dank voor jullie advies. Ik heb hem gisteren een aangetekend brief verstuurd. Hij heeft geantwoord en doet alsof zijn neus bloeit. Hij zegt is slijtage, waterpomp is oude lek, geen recente. enz.

Pfff
Daarmee geeft hij toe dat de waterpomp lek was bij verkoop. Want het is een oud lek....

Terug naar “Gebrekkige Producten”