wettelijk 90%

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

wettelijk 90%

#1 , 12 okt 2016 21:51

Gemiddelde leeftijd van en gasketel voor centrale verwarming zou 15 jaar zijn ( sommigen doen er 20 jaar mee zegt men)
Mijn ketel ( van een zeer bekend merk)is slechts 8 jaar in dienst , geeft zeer warm water en de verwarming is prima.
Bij het periodiek nazicht door een erkende firma constateert men mijn de ketel maar 84 % rendement geeft.
Wettelijk zou hij minimum 90% rendement moeten halen , zegt de firma, en de ketel werd dus afgekeurd.

Weet iemand of dat juist is van die 90% en wat staat mij anders te doen dan een nieuwe ketel aan te schaffen?

Heb ondertussen documentatie gekregen van een nieuwe ketel die (in hoofdletters) bevestigt dat het een hoog rendement zal geven. Oké , maar dat stond ook zo vermeld voor wat mijn huidige ketel betreft ( ook hoog rendement in hoofdletters)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 okt 2016 08:59

Is het de gewone onderhoudsfirma die het onderhoud heeft gedaan? Er zijn ook malafide onderhoudsfirma's die er niet voor terug deinzen om uw ketel af te keuren om alzo een nieuwe te kunnen verkopen. Een ketel die 84 % rendement heeft is niet afgekeurd, en mag gerust blijven draaien, alleen zullen uw stookkosten hoger zijn. Vraag aan een andere firma een 2de keuring. (enkel keuring, geen onderhoud meer)

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 13 okt 2016 16:44

Het is een gekende firma die dagelijks reclame maakt op radio. Ik mag hier natuurlijk de naam niet vermelden.
Ik heb ook nergens op internet gevonden dat 90% het wettelijk minimum is, daarom mijn vraag.
Natuurlijk als de wet zegt dat het zo is, ben ik verplicht een nieuwe machine te kopen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 okt 2016 16:49

CV ketels op aardgas is de 90% nog niet verplicht.

Eisen verbrandingsrendement cv-ketel
Voor stookolieketels zijn er al sinds 2013 strenge eisen inzake het verbrandingsrendement van uw ketel. Sinds 1/7/2013 moet het verbrandingsrendement van uw cv-installatie minstens 90% bedragen. Bij het regelmatig onderhoud van cv-ketel wordt het verbrandingsrendement van uw installatie berekend. Indien het verbrandingsrendement te laag is, noteert de verwarmingstechnicus dit op het verbrandingsattest. Nog ruim de helft van de stookolietoestellen voldoet niet aan deze minimale eisen en dienen dus dringend vervangen te worden.
Voor installaties op aardgas moet vanaf 2018 het verbrandingsrendement minstens 90% bedragen. Voor een beperkt aandeel installaties, de zogenaamde ‘niet-premix’ toestellen, moet het rendement minstens 88% bedragen. Nog ongeveer 1 op 4 verwarmingsketels op aardgas voldoet niet aan de eisen die vanaf 2018 van kracht worden. Binnen enkele jaren zullen ook heel wat verwarmingsinstallaties op aardgas vervangen moeten worden.

Neem contact op met de firma en vraag hun de wetgeving dat een gasketel 90% moet halen, terwijl het maar vanaf 2018 in voege gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 13 okt 2016 19:56

Advies naast u neerleggen en de volgende keer een andere technieker laten komen. Liefst eentje van het merk en niet van je energieleverancier ;-).

Zelfs antieke goed afgestelde branders halen normaliter (meer dan) 90%. In welk type huis woon je en wat is uw gasverbruik (in m3 of in €)? Deze vraag om je te laten schatten wat je mogelijke besparing zou kunnen zijn.

Terug naar “Gebrekkige Producten”