Nieuwe auto met gebreken

Macfreak
Topic Starter
Berichten: 9

Nieuwe auto met gebreken

#1 , 02 sep 2016 13:57

Hallo,

Ik had graag een inlichting gehad, wij hebben een nieuwe auto gekocht, nu deze is nu 9maand oud, +/- 13.000km en is al vier keer in pannen gevallen. De laatste keer is deze dan ook getakeld naar de garage. Er is een waslijst aan stukken vervangen, en zitten serieus wat uurtjes werk in. Totaal is deze bijna 2 weken weggeweest. We hadden wel goed vervangend vervoer gekregen van VAB, maar de gevraagde compensatie van +2jaar extra garantie + schadevergoeding werd terug gebracht op 1 jaar extra garantie. Tevens werd de auto ook zeer smerig afgeleverd, vol met vlekken op het beige lederen interieur valt dit natuurlijk dubbel op.

We willen deze schade dan ook verder aanvechten, wat zijn de gebruikelijke normen van schade in z'n geval?

We vrezen voor een maandag ochtend auto. Service krijgen van het luxemerk is zeer moeilijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Macfreak
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 15 sep 2016 15:11

Ondertussen hebben wij er een advocaat en een expertise bureau opgezet. Zij hebben een externe firma aanbevolen om de wagen volledig uit te meten en alle problemen te onderzoeken. Hieruit zal blijken of A, de auto conform is geleverd. B, er gebreken zijn die moeten hersteld worden. C, of er van gebrekige onderdelen kan gesproken worden, zoja wat de totale schade-claim zal bedragen.

Ondertussen werkt de dealer en hoofd consessie wel goed mee. We rijden ondertussen terug met een vervangwagen, zelfde merk en type als de onze.

Macfreak
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 17 okt 2016 16:13

voorlopig zijn alle onderzoeken/testen nog aan de gang, vermoedelijk al zeker tot volgende maand.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 17 okt 2016 16:18

Waarom eis je geen ontbinding of vervanging? Ook al krijg je een schadevergoeding van pakweg 10 % van de waarde. Uiteindelijk zit je nog altijd met die "maandag-ochtend" auto...

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... ATeFYVOIjY

Macfreak
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 20 okt 2016 12:24

Hallo,

Ik vondt dit in eerste plaats een overdreven eis, het gaat niet over motorisch problemen, maar over de algemene software van de auto.
GPS, sleuteltoegang, WIFI enz. Deze systemen, werken niet naar behoren, of sloten ons volledig buiten, waardoor we niet in de auto konden.
Nu deze systemen, zijn allemaal vervangen, er moeten nog twee testen gebeuren, op de veiligheidssytemen. Onze advocaat, wacht voorlopig omdat de dealer en invoerder nu goed meewerken in samenspraak met de expert die we aangesteld hebben. Uiteraard hebben we een goed sterk dossier, waar alle gebreken vermeld staan. We willen in eerste plaats een werkende betrouwbare auto, 2de plaats een degelijke compensatie versterkt met extra garantie en gratis onderhoud bv. IS 10 % een standaard? welke wettekst?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2016 15:02

Voor zover ik weet, moet je de leverancier steeds de mogelijkheid geven om de gebreken binnen een aanvaardbare periode op te lossen. Dat een wagen 4 keer in panne valt tijdens de eerste 9 maand wijst niet op een bijzonder goede kwaliteit, maar als die pannes telkens binnen een redelijke termijn opgelost waren, is er in theorie weinig aan de hand. Maar een rechter zou natuurlijk wel kunnen oordelen dat 4 pannes in 9 maanden voor een nieuwe wagen, niet normaal is en dat je recht hebt op een schadevergoeding. Maar ik denk niet dat er wetteksten zijn die bepalen hoe hoog die schadevergoeding dan wel mag zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#7 , 20 okt 2016 15:38

inderdaad geen wetteksten over de schadevergoeding. Die 10 % was gewoon een voorbeeld van mij. De schadevergoeding zal bepaald worden door de rechter.

Macfreak
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 20 okt 2016 16:05

we proberen eerst een minnelijke schikking via advocaat, mijn voorstel werd niet volledig beantwoord.

Advodirect
Berichten: 9

#9 , 21 okt 2016 23:18

Procedure binnen korte termijn starten. Zie wet verborgen gebreken

Terug naar “Gebrekkige Producten”