Elektricien houdt zich niet aan de afspraak

pixl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Elektricien houdt zich niet aan de afspraak

#1 , 30 aug 2016 17:06

Dag allen :)

Een ruime tijd geleden zijn wij in zee gegaan met een elektricien.
Deze heeft bij ons een elektrische poort geinstalleerd en een elektrische garagepoort (enkel de systemen, poorten waren al present).
Nu zijn we hiermee in de problemen terecht gekomen, door een defect aan de garagepoort was het onmogelijk om de garage nog binnen te komen zonder de poort te forceren. Wij hebben die dag, op dat moment contact gehad met de elektricien en in het gesprek vertelde hij dat hij 'straks' zou terugbellen met meer informatie/afspraak te maken. Ik wees hem er ook op dat ik niet binnen kon, maar meneer had geen oplossing voorhanden.

Wij braaf gewacht natuurlijk op een telefoontje terug. :roll: Nooit 1 ontvangen, 35 pogingen op zijn nummer waren ook van geen avance want meneer nam niet meer op. Hierdoor waren we genoodzaakt om het hef in eigen handen te nemen en de poort te forceren. Dit heeft tot ernstige schade geleid, in onze mening door een fout van de elektricien, hij moet er namelijk voor zorgen dat men het pand kan betreden in geval van storing/defect/brand.
Wij hebben een aangetekend schrijven proberen versturen maar meneer weigert de post.

Dit is de brief die wij proberen te versturen hebben (voor meer info/context zie brief):
Geachte XXXXXXXXXXX,

Middels dit aangetekend schrijven stel ik u hierbij nogmaals op de hoogte dat wij (om dit licht uit te drukken) niet tevreden zijn van de uitgevoerde werken aan de poort van de oprit en garagepoort op ons domein.
U heeft de eerste maal werken uitgevoerd aan onze poort van de oprit, hier had u een technische fout gemaakt waardoor het systeem afbrak, dit heeft zijn sporen (roestplekken) nagelaten, u ging dit oplossen door er een laagje verf op te leggen, dit is nog steeds niet gebeurt. Verder zijn uw lasnaden van zeer slechte kwaliteit, aangezien deze volledig doorroesten, dit wil zeggen dat we ons binnen de kortste keren weer aan nieuwe kosten mogen verwachten.

Daarnaast heeft u bij ons een systeem geplaatst waardoor de garagepoort automatisch open en dicht gaat met een elektronisch bakje, hier heeft u opnieuw een blunder begaan, namelijk het volgende:
De enigste ingang van de garage is de elektronische poort, deze poort ging niet meer open door een technisch defect aan de motor, toen dit probleem voorviel heb ik u direct opgebeld en de situatie uitgelegd, maar u kon mij niet direct een oplossing bieden. Ik stel u hierbij op de hoogte dat dit gesprek volledig is opgenomen, waarin u verklaart dat u mij ging terugbellen met een passende oplossing. Na 2 uur te wachten op een telefoon van jou had ik besloten om terug contact op te nemen, de 35 geregistreerde pogingen om je te bereiken waren van geen nut, want u nam niet op.

Na deze 35 pogingen om je te proberen bereiken zat er niks anders op dan te wachten, wij hebben gewacht tot de dag nadien om het hef in eigen handen te nemen en de poort te openen. De enigste optie was om de poort te forceren, wij hebben via een kleine doorgang geprobeert om aan de koord (die zich aan de binnenkant bevindt van het elektronisch systeem) te trekken, maar deze werkte niet. Aangezien de poort dus nog steeds niet openging waren wij genoodzaakt om de poort volledig te forceren, dit heeft geleden tot grote schade aan de poort zelf, deze is volledig gebogen, alsook het elektronische systeem is onbruikbaar. Wij stellen u hiervoor verantwoordelijk, aangezien u als installateur over het hoofd heeft gezien dat, in geval van een technisch defect, het onmogelijk is om op een normale manier binnen te komen, zonder schade te berokkenen aan de poort.

Na dit voorval heb ik opnieuw geprobeert om contact met u op te nemen, helaas nam u niet op en heb ik dus een voicemail bericht ingesproken, dit voicemail bericht is ook volledig opgenomen.

In de bijlage vind u foto's terug van:
(a) schade aan de poort van de oprit
(b) schade aan de garagepoort

Verder stel ik u ook op de hoogte dat werken in onroerende staat 10 jaar garantie hebben, deze garantie heeft u duidelijk niet nageleefd, aangezien wij nu, 6-7 weken later na het gesprek waarin u ons 'ging terugbellen' nog steeds niets van u gehoord hebben.



Ik raad u aan om met mij contact op te nemen, dit kan via de volgende wegen gebeuren:
Per brief, naar het adres op pagina 1
Telefonisch, door te bellen naar XXXXXXXX
Per email, door een e-mail te sturen naar XXXXXXXXXXXXXX
Wat zijn de opties vanaf dit punt? Een bezoekje plegen lijkt me ook geen verstandige keuze. :lol: Wie-o-wie heeft advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2016 19:35

Ik vraag me af waar je u 10 jaar garantie haalt ???
Meestal 5 jaar garantie op de Motor, veren, loopwielen & lastkabels en 2 jaar garantie Zenders & codeklavieren

Tenzij er 10 jaar op je factuur vermeld staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 aug 2016 20:14

Uw probleem met de poort geeft u nog niet het recht de boel af te breken. Je had later een schadevergoeding kunnen eisen voor het niet kunnen betreden/verlaten van de garage.

Reclame

pixl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2016 21:42

Ik vraag me af waar je u 10 jaar garantie haalt ???
Meestal 5 jaar garantie op de Motor, veren, loopwielen & lastkabels en 2 jaar garantie Zenders & codeklavieren

Tenzij er 10 jaar op je factuur vermeld staat !
Werken in onroerende staat zijn 10 jaar.
Kan ook 2 jaar zijn aangezien het elektrisch is.

In beide gevallen is het in ieder geval nog binnen garantie.
Laatst gewijzigd door pixl op 30 aug 2016 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

pixl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2016 21:42

Uw probleem met de poort geeft u nog niet het recht de boel af te breken. Je had later een schadevergoeding kunnen eisen voor het niet kunnen betreden/verlaten van de garage.
Ik heb meneer al 7 weken niet kunnen bereiken, moet ik 7 weken wachten om mijn auto uit de garage te halen? :roll:

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 aug 2016 07:40

[quote="pixl"]

.
Deze heeft bij ons een elektrische poort geinstalleerd en een elektrische garagepoort (enkel de systemen, poorten waren al present).

Je verward hier twee zaken. als ik uw post goed heb gelezen waren de poorten al geplaatst door een andere firma (poortfirma) en heeft uw elektricien enkel maar die installatie van stroom voorzien.
Was het een industriële garagepoort of een gewone doordeweekse garagepoort van normale afmetingen?
Bij een gewone poort wordt die aansluiting gewoonlijk uitgevoerd via een doorgewoon stopcontact.
Had je dan best niet een andere elektrieker kunnen vragen eens te komen kijken, of de poortfirma zelf? Aan een elektrische aansluiting kan niet veel stuk gaan, buiten een zekering springen.

Schuppenzot
Berichten: 99

#7 , 31 aug 2016 10:07

Je verwart ook 10-jarige aansprakelijkheid en garantie. Uw architect en aannemer staan garant dat uw huis 10 jaar niet inzakt. Maar op een elektrische garagepoortopener is niet per definitie 10 jaar garantie.

Het lijkt me ook logisch dat een elektricien uw poort niet vanop afstand kan herstellen.
Daarnaast moet hij wel iets van zich laten horen: enkele weken wachten om een niet open te krijgen garagepoort is nogal lang...

Hoe kreeg je trouwens vroeger de garagepoort open voordat de elektricien ze heeft aangesloten?

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 31 aug 2016 10:09

normaal gezien heeft toch elke poort die elektrisch bedienbaar is, een ontgrendeling zodat je de poort ook zonder elektriciteit kan openen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2016 10:12

normaal gezien heeft toch elke poort die elektrisch bedienbaar is, een ontgrendeling zodat je de poort ook zonder elektriciteit kan openen?
Ik denk dat dit zelfs verplicht is voor de veiligheid.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 aug 2016 11:18

TS vergeet wellicht dat het pas 4 weken bouwverlof is geweest en lag de elektrieker ergens aan een zwembad.
Dat van die ontgrendeling is zelf wettelijk verplicht geloof ik. Heb een paar jaar geleden ook een poort gezet, en kreeg hiervoor een premie in het kader van inbraakpreventie. Bij de controle door de politie vroegen deze speciaal naar de ontgrendeling. Is nodig om in geval van nood (brand) en de stroom is uitgevallen, toch nog buiten te raken.

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#11 , 31 aug 2016 18:03

De plaatser van de motor heeft nagelaten om op te merken dat de poort de enige toegang tot de garage is. Bij defect kan je in de garage aan een koord trekken om de poort mechanisch van de motor los te koppelen. Let wel, als de veren stuk zijn zal dit geen soelaas brengen. De plaatser heeft nagelaten een systeem te voorzien met een sleutel, om de poort langs buiten te kunnen ontkoppelen van de motor.
Ik merk nogmaals op dat dit enkel soelaas biedt in geval van motor of stroompanne en niet bij veer -of kabelbreuk.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

pixl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 aug 2016 18:16



Je verward hier twee zaken. als ik uw post goed heb gelezen waren de poorten al geplaatst door een andere firma (poortfirma) en heeft uw elektricien enkel maar die installatie van stroom voorzien.
Was het een industriële garagepoort of een gewone doordeweekse garagepoort van normale afmetingen?
Bij een gewone poort wordt die aansluiting gewoonlijk uitgevoerd via een doorgewoon stopcontact.
Had je dan best niet een andere elektrieker kunnen vragen eens te komen kijken, of de poortfirma zelf? Aan een elektrische aansluiting kan niet veel stuk gaan, buiten een zekering springen.
Het systeem voor het automatisch openen is volledig geinstalleerd door de elektricien.
Je verwart ook 10-jarige aansprakelijkheid en garantie. Uw architect en aannemer staan garant dat uw huis 10 jaar niet inzakt. Maar op een elektrische garagepoortopener is niet per definitie 10 jaar garantie.

Het lijkt me ook logisch dat een elektricien uw poort niet vanop afstand kan herstellen.
Daarnaast moet hij wel iets van zich laten horen: enkele weken wachten om een niet open te krijgen garagepoort is nogal lang...

Hoe kreeg je trouwens vroeger de garagepoort open voordat de elektricien ze heeft aangesloten?
Dat van de garantie kan het inderdaad kloppen dat ik niet helemaal juist ben, echter is het nog maar 1 jaar geleden en is het dus in alle geval binnen garantie. Vroeger kon er gebruik gemaakt worden van een sleutel, maar de elektricien heeft dit systeem onklaar gemaakt door de stangen te verwijderen waaraan dit syteem bevestigt was.
De plaatser van de motor heeft nagelaten om op te merken dat de poort de enige toegang tot de garage is. Bij defect kan je in de garage aan een koord trekken om de poort mechanisch van de motor los te koppelen. Let wel, als de veren stuk zijn zal dit geen soelaas brengen. De plaatser heeft nagelaten een systeem te voorzien met een sleutel, om de poort langs buiten te kunnen ontkoppelen van de motor.
Ik merk nogmaals op dat dit enkel soelaas biedt in geval van motor of stroompanne en niet bij veer -of kabelbreuk.
Veer of kabelbreuk was het niet, de elektrische motor die de garagepoort omhogen sleept/trekt werkte niet meer en blokkeerde alle ingang.
normaal gezien heeft toch elke poort die elektrisch bedienbaar is, een ontgrendeling zodat je de poort ook zonder elektriciteit kan openen?
Ik denk dat dit zelfs verplicht is voor de veiligheid.
[/quote]
Ik kom tot de conclusie van enkelen dat hij over het hoofd heeft gezien om een apart systeem / aparte manier van binnen komen te voorzien, wat zijn mijn opties vanaf hier? Naar de vrederechter stappen?
Persoonlijk ben ik ook van mening dat als je 35 telefoons niet oppakt en brieven weigert het overkomt alsof hij heel goed weet wat er mis is.

Afbeelding
Volledig kromgebogen poort - het sleutel en draaimechanisme wat je op de foto ziet is volledig onklaar gemaakt door de elektricien. (ijzers verwijdert langs binnenzijde)
Afbeelding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2016 18:50

dit ziet er echt niet fraai uit !

Er zal niks anders opzitten dan de vrederechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 31 aug 2016 19:56

Werd de poort ook recent geplaatst of is het al een oudere poort?

pixl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 sep 2016 02:30

Ik ben daarnet nog even wat aan het zoeken geweest en meneer heeft blijkbaar enkel een NACE code voor het volgende:

Elektrotechnische installatiewerken, uitgezonderd aan gebouwen

Dus bij deze heeft hij een onwettige factuur opgesteld/ onwettige werken verricht.

Ik bekijk binnekort hoe ik dit verder het best aanpak, maar dit blijkt toch al een goede stap.

Terug naar “Gebrekkige Producten”