Nieuwe wagen met gebreken

sdg561
Topic Starter
Berichten: 19

Nieuwe wagen met gebreken

#1 , 03 aug 2016 10:21

Wij hebben in februari een nieuwe wagen gekocht, is een directiewagen die de verdeler zo diende in te schrijven maar waar nog nooit mee gereden was (dus 0 km). Nu heeft mijn echtgenoot op 6 maand tijd reeds 2 keer panne met de wagen, telkens met hetzelfde probleem, de batterij. De garage weigert deze te vervangen en laad deze telkens gewoon weer op waardoor het probleem zich blijft herhalen. Ik vind dit niet kunnen voor een wagen van 6 maand oud. Mijn echtgenoot heeft hen nu na een nieuwe panne gisteren laten weten dat hij enkel nog genoegen neemt met een nieuwe batterij maar de verdeler liet al weten dit niet van plan te zijn en dat hij deze gewoonopnieuw zal opladen.

Mag dit dat de verdeler blijft weigeren om de batterij te vervangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 aug 2016 10:34

Zeker dat het de batterij is? Als dit met opladen opgelost wordt, lijkt mij dit dan eerder de alternator te zijn.

Maar goed:
1x je batterij opladen, akkoord.
2x... eventueel
Maar nu een derde maal, dan lijkt mij dit inderdaad iets te zijn waarbij er verder zal moeten gezocht worden.

Ik zou nog een contact opnemen met de verkoper, en dit zo stellen.
Blijft deze voet bij stuk houden, dan dien je hem aangetekend in gebreke te stellen dat je eist dat er een permanente oplossing gezocht wordt, en je indien nodig uw rechten omtrent garantie zult laten gelden.

sdg561
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 03 aug 2016 10:42

Ik ben zelf geen kenner van de technische zaken van wagens en moet verder gaan op wat de man die ons is komen depanneren zei dat dit de batterij was en in de garage was dit ook hun uitleg.

Mijn ouders zijn reeds 20 jaar klant bij deze verdeler, ikzelf ben ook al aan mijn derde wagen van hen toe en nu mijn echtgenoot aan de eerste van hen, ik heb hen al laten verstaan dat ze op deze manier niet 1 maar 3 klanten verliezen en dat ofwel wat kapot is vervangen word ofwel ik daar nooit meer kom.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2016 11:09

Het zijn 3 mogelijkheden.
1/ het is een slechte batterij, wat zeer zelden is
2/Het is de alternator, dit kan je zelf of een vriend controleren op 5 seconden met een gewoon multimeter
3/ er is een stroomverbruiker dat stroom verbruikt terwijl hij stil staat !

Maar de garagist moet zoals men schreef dit onderzoeken, gewoon de batterij opladen is geen oplossing.
Wil hij dit niet doen dan stel je hem aangetekend ingebreke.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 aug 2016 11:32

Batterij opladen is een lapmiddel, de oorzaak waarom de batterij leeg geraakt moet opgelost worden.
Dit kan allerlei oorzaken hebben, gebeurd dit op vaste tijdstippen, of als het geregend heeft, of als hij langere tijd stilgestaan heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sdg561
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 03 aug 2016 11:41

Er zit altijd een 2 maand tussen ongeveer en eigenlijk langer dan een nacht misschien staat de auto niet stil, in de garage zeiden ze de eerste keer dat hij niet genoeg kilometers deed, hij heeft met zijn nieuwe auto al 3 keer zoveel kilometers dan ik met de mijne van 1 jaar oud

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 03 aug 2016 11:53

Ook een flutuitleg (al moet ik toegeven dat ik er ook mee in m'n hoofd zat).

Als je nu zou spreken dat je een dieselwagen uit het jaar 2000 gekocht had, zou ik zeggen dat de garagist gelijk heeft.
Maar met een moderne wagen... Het mag zelfs nog een diesel zijn...

Optie 3 wat denlowie zei, kan ook nog, maar dit zou mij verbazen, tenzij je zelf gefoefeld hebt aan de bekabeling.
Zo goed als elke recente wagen heeft een beveiliging dat er geen elektriciteit meer gebruikt wordt als de motor uit staat.
Enkel als je weet waar je moet zijn, kun je nog stroom aftappen (heb ik gedaan zodat m'n dashcams blijven filmen als ik weg ben, was toch even zoeken om dit goed te doen).

Maar inderdaad: haal eens een multimeter (of zoek iemand die er 1 heeft) en meet eens de spanning over de batterij.
Start daarna de wagen (startkabels), en meet nogmaals de spanning over de batterij als de motor draait.
Rij een ritje, en doe dit dan nogmaals, en nogmaals als de motor uit staat.

Normaal zou je (ongeveer) 12V in rust moeten meten, en 14V als de motor draait.
Bij terugrijden, zou je evenveel moeten meten als bij vertrek, en bij het uitzetten van de motor zou je meer moeten meten dan bij vertrek.

Anyway, qua juridisch advies blijft hetgeen ik zei in m'n post van kracht: stuur een aangetekende ingebrekestelling naar de garage, want in feite moeten zij dit uitzoeken voor jou (én oplossen).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 aug 2016 12:49

Waarom vervangen ze die batterij niet, daar is toch waarborg op, datum zou op de batterij moeten staan.
Een goede batterij mag niet leeg komen na enkele dagen stilstaan of weinig kilometers.
Welk merk en type is u wagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sdg561
Topic Starter
Berichten: 19

#9 , 03 aug 2016 13:47

het is een ford focus (benzine)

katwezel
Berichten: 375

#10 , 03 aug 2016 14:26

Heeft de garage een meeting uitgevoerd met een batterij tester ??
je kunt zelf snel nazien of je alternator
1 motor uit contac ,

katwezel
Berichten: 375

#11 , 03 aug 2016 14:32

Heeft de garage een meeting uitgevoerd met een batterij tester ??
je kunt zelf snel nazien of je alternator ok is
1 motor uit contact aan en lichten aan
2 kijk naar de lichtsterkte
3 start motor en geef gas , als de lichtsterkte toeneemt is de alternator zeker in orde

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 03 aug 2016 14:49

Dan moet op een bepaald ogenblik de alternator uitvallen, misschien iets mis met de boordcomputer of iets dergelijks.
Branden er dan waarschuwingslampje op dasbord. Wanneer gebeurd die panne, als je wil vertrekken of onderweg als je aan rijden bent.
Zou me verwonderen als de garage weet dat het door de batterij komt, dat ze deze niet zouden vervangen, kostprijs +- €80.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 aug 2016 15:54

Als de panne maar om de twee maand voorkomt kan het nooit aan de alternator liggen want je gaat geen twee maanden elke dag starten en met licht rijden het zou wel een super batterij moeten zijn !

De garage heeft voldoende apparatuur om dit uit te testen en te herstellen, daar dient een garantie toch voor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rico123
Berichten: 176

#14 , 14 aug 2016 14:43

Ga naar een garage die een Midtronic accutester heeft.
Leg uw prob uit en geef die gast 7 euro drinkgeld.
Met deze Midtronic tester heb je een verslag (bewijs) afgeprint dat uw accu defect is.
Kan best zijn dat deze af en toe in kortsluiting of open kring komt te liggen.Meermaals meegemaakt toen ik nog pechverhelper was bij V@B :idea:

Bij zo een dealer bleef ik daarna weg.

Terug naar “Gebrekkige Producten”