aankoop tweedehandswagen

aukjemarthe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aankoop tweedehandswagen

#1 , 23 jun 2016 19:55

Beste,
Na vandaag een garage bezoek te hebben gedaan zit ik met een aantal vragen.
Ik kocht in November 2015 een jonge tweedehandswagen (-2j) bij DEX.
Nu na een aantal weken te rijden bemerkte ik dat mij voorbumper niet correct op de wagen gemonteerd zat.
Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met de betreffende garage waar ze de bumper bekeken en zeiden dit te bekijken en te verbeteren of herstellen.
Nu na de herstelling die vandaag zou gebeuren bemerkte ik dat de bumper nog overal niet correct zat en zei dit dan ook tegen de zaakvoerder.
Hij stuurde me wandelen met het feit dat alles goed gemonteerd zat en dat hij dit niet beter kon bekrijgen.
Nu vind ik dit wel niet kunnen dat een garage hen hier zo maar vanaf doet met te zeggen het kan niet beter.
de zaakvoerder zei ook dit toch niet erg je moet er maat niet naar zien en hij zei me dat er anders wagens die hij verkocht nog slechter buiten gingen.
Nu kwa verkooppraat kan dit wel tellen vind ik maar nu is de vraag kan ik hier iets aan doen ik heb van de garage zelf een garantie verkregen van 1 jaar maar vraag mezelf af of er al dan niet nog fabrieksgarantie zou zitten op de wagen die nu iets meer dan twee jaar is.

Nog een laatste raar punt ik bemerkte ook dat mijn mistlichten vooraan helemaal naar boven schijnen i.p.v. naar de weg waarop hij me vandaag vertelde dat de mistlichten omgewisseld zaten hoe dit mogelijk is begrijp ik ook niet dit ter zijde.

iemand die mij hier wat wegwijs kan in maken.
bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 23 jun 2016 20:29

Je hebt minstens 1 jaar garantie, staat het niet op de factuur dan heb je 2 jaar garantie.
Kun je bewijzen dat die bumper zo was toen je hem aankocht, zo niet zal het nu moeilijk te bewijzen zijn, een malafide verkoper.
Stel hem in gebreke met een AS, wacht even af wat hij zal antwoorden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ilkatje86
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2016 13:44

beste,
wij zitten met een soortgelijk probleem.
begin december hebben we een tweedehandswagen aangekocht.
Daar we onze vorige wagen ook via dezelfde handelaar gekocht hadden zijn we dus naar hem terug toegestapt voor een andere wagen.
Hij had een wagen staan die volgens hem volledig in orde was en ook gekeurd voor verkoop.
Bij de eerste afspraak om naar de wagen te gaan kijken hebben we toen vastgesteld dat er rook uit de uitlaat kwam ter hoogte van de plaats van de bestuurder. We hebben hem dit toen gemeld en nadien heeft hij nog wat aanpassingen gedaan zodat we de wagen de dag erop konden komen halen.
Zo afgesproken stonden we daar dus de volgende dag terug om de wagen mee naar huis te nemen.
Na vertrek bij de handelaar werd het op een aantal 100m al vrij snel duidelijk dat er wel meer mankementen aan de wagen waren daar hij een raar geluid maakte en er rook uit de ventilator kwam. We zijn toen ook direct terug gedraaid om de handelaar dit te melden en zelf ook te laten na kijken.
Hij deelde ons dat er in het begin geen enkele problemen waren voorgekomen maar dat hij toch wel een vermoeden had dat er nog iets mis was.
Volgens hem was dit een kortsluiting in de ventilator waarop hij de zekering hiervan heeft verwijderd. Dit wil dus zeggen dat de verwarming noch ontwaseming niet gebruikt kon worden.
Hierover deed hij niet echt moeilijk en zou de ventilator terug maken onder garantie.
we hebben nadien dus een afspraak gemaakt voor herstelling. Omwille van medische problemen zijn we die dag niet daar geraakt en hebben we hem daarover verwittigd.
Hierna hebben we tallige pogingen geprobeerd om hem nog te bereiken(dit zowel rechtstreeks als via kennissen) maar dit jammer genoeg steeds zonder gehoor of reactie op verstuurde berichten.
Een aantal dagen nadien is mijn partner uitgevallen door medische problemen aan zijn rug.
Sindsdien staat de wagen eigenlijk stil.
We hebben dan ook besloten omdat de wagen toch maar stil staat om deze te verkopen.
Deze week is men dan ook al naar de wagen komen kijken en kregen we toch wel vervelend nieuws te horen.
Blijkbaar zou de katalysator stuk zijn en de distributieriem aan vervanging toe, waar ons dus verteld was dat er enkel iets aan de uitlaat zou zijn.
Dit wil zeggen als we de auto gekeurd voor verkoop willen kunnen verkopen minstens heel de uitlaat moet vervangen worden om de wagen door de keuring te krijgen.

We hebben ondertussen dan ook terug contact opgenomen met de handelaar daar we toch nog een klein half jaar garantie hebben.
Het enige dat hij nog wil doen is de ventilator herstellen. Voor de rest houdt hij zich van de domme en meent hij dingen niet meer en/of foutief te herinneren en wordt gewoon door de vaststelling geirriteerd.


is dit een correcte werking van de verkoper
kunnen we dit proberen minnelijk op te lossen of zijn er stappen die ondernomen moeten worden?

mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jun 2016 16:01

Heb je dan geen proefrit gemaakt?

ilkatje86
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2016 10:34

Bij de eerste rit die ik maakte leek er niets mis op de verwarming na, dit ging hij ook voor me herstellen. Voor de rest bleek de wagen in normale staat.

Guido C.
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2016 22:25

Ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt,
Van dit soort technische zaken ken ik ook totaal niets, ik ben dan ook zelf een metser...
Daarom heb ik wat rondvraag gedaan in mijn kennissenkring, neefje vertelde dat daar Experten zijn die je kunt inhuren, je kan ze zelfs laten betalen door uw rechtsbijstand (als je dat hebt).
Hij heeft me een site gegeven, ik heb die mensen opgebeld en de volgende dag stonden ze al in de garage! Enfin heel goed geholpen, en niet moeten betalen!
Ik heb die man zijn nummer gehouden voor de toekomst, als je wil kan ik hem sturen in prive bericht.

Succes

Terug naar “Gebrekkige Producten”