garantie grasmaaier via x/y ??

marcvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

garantie grasmaaier via x/y ??

#1 , 10 jun 2016 11:17

Ik kocht eind 2014 een benzine grasmaaier (+400 EUR) via de webshop x Achterliggend kocht ik blijkbaar bij y
Een Nederlandse webshop; ik neem aan dat daarom de Nederlandse garantievoorwaarden van toepassing zijn.

Begin dit jaar (na in totaal amper 30u gebruik !) werd vastgesteld dat 2 van de 3 bouten waarmee vliegwiel/starter/ontsteking, bovenaan de maaier, op het motorblok zijn vastgeschroefd, zijn afgebroken (mogelijk te hard aangedraaid af-fabriek; of al één bout doorgebroken en door gebruik/trillingen nadien de andere ?). Het lijkt me alleszins een defect dat m.i. niet mag voorkomen en dat zeker niet door normaal gebruik wordt veroorzaakt (bouten zijn moeilijk bereikbaar en dienen/werden tijdens het gebruik van de maaier niet aangeraakt/gewijzigd).

Na contact met y stellen zij als oplossing voor om kostenloos reserve onderdelen te bestellen (de catalogus werd meegestuurd).
Herstelling is voor mij echter geen optie vermits dit een zeer complexe herstelling is (motor dient vervangen want afgebroken bouten zitten vast in motorblok --> maaier dient volledig uit elkaar gehaald) en ik niet over de kennis, tools (torque sleutel, etc.) en repair manual beschik.
Deze herstelling kan dus niet door mezelf of een kennis worden uitgevoerd. Een professional zoeken die bereid is dit te doen zal wellicht in een hoog kostenplaatje resulteren (complexe herstelling > veel tijd & hogere uurprijs > €€€)
Daarnaast vind ik het niet acceptabel dat een dergelijke panne zich (zo snel) voordoet, en door de eindgebruiker zou moeten hersteld worden.

Nederland heeft blijkbaar de Europese richtlijn (standaard 2 jaar garantie) niet gevolgd, en kent een andere regeling (via het concept 'deugdelijk produkt' en geschillencommissies) ...

Hoe moet het nu verder met dit probleem ?
Een logische stap lijkt me de bevoegde geschillencommissie te contacteren; iemand enig idee wat ik daarvan mag verwachten ?
Is een gerechtelijke procedure een (haalbare) mogelijkheid ?
Kan ik me alsnog beroepen op het Belgisch consumentenrecht ? (y inmiddels ook een Belgische webwinkel waar dezelfde grasmaaier nog steeds te koop staat, nu aan 'Belgische/Europese' garantievoorwaarden - 2 jaar garantie)

Iemand zinvolle feedback en/of tips ?

Alvast bedankt voor de reactive,

Marc VdV

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jun 2016 11:30

Een tip: naam van bedrijven mogen hier niet vermeld worden. Vandaar de namen aangepast.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 10 jun 2016 11:59

Nederland heeft inderdaad het recht op een deugdelijk product.

Van een grasmaaier mag aangenomen worden dat die na 2 jaar nog perfect werkt.
U hebt dus recht op een kosteloze herstelling. Het is niet acceptabel om de consument zelf de herstelling te laten uitvoeren.

Laat hen weten dat u niet akkoord bent met de voorgestelde oplossing en dat u een kosteloze herstelling verwacht.
Gaan ze hier niet op in (wat ik moeilijk kan geloven) dan kunt u hen op de plichten wijzen en eventueel dreigen met juridische stappen...

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 jun 2016 12:18

Nederland heeft blijkbaar de Europese richtlijn (standaard 2 jaar garantie) niet gevolgd, en kent een andere regeling (via het concept 'deugdelijk produkt' en geschillencommissies) ...
Dat is in Nederland eveneens 2 jaar verplichte garantie vanaf 13/06/2014.

http://www.justitia.nl/consumentenrecht.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 10 jun 2016 12:51

Met de term 'deugdelijk product' bedoelt men dat er garantie is zolang het product normaal gezien zou moeten werken, wat resulteert in juist een langere periode dan 2 jaar.
Op dat vlak is het bij de bovenburen alvast iets beter geregeld dan hier, waar je na 6 maanden al geen garantie meer hebt tenzij je kunt bewijzen dat het een constructiefout is.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 10 jun 2016 13:03

Met de term 'deugdelijk product' bedoelt men dat er garantie is zolang het product normaal gezien zou moeten werken, wat resulteert in juist een langere periode dan 2 jaar.
Op dat vlak is het bij de bovenburen alvast iets beter geregeld dan hier, waar je na 6 maanden al geen garantie meer hebt tenzij je kunt bewijzen dat het een constructiefout is.
Maar de term "deugdelijk product" is voor interpretatie vatbaar. Over het algemeen vind ik dit een zwakke bescherming.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 10 jun 2016 13:07

Nederland heeft blijkbaar de Europese richtlijn (standaard 2 jaar garantie) niet gevolgd, en kent een andere regeling (via het concept 'deugdelijk produkt' en geschillencommissies) ...
Dat is in Nederland eveneens 2 jaar verplichte garantie vanaf 13/06/2014.

http://www.justitia.nl/consumentenrecht.html
Die wet heeft niets te maken met die 2 jaar garantie.
Als ik mij goed herinner gaat dit over de bedenktijd na aankoop.
Maar het recht op een deugdelijk product is ook vandaag nog steeds van toepassing in nederland.

marcvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2016 13:41

Bedankt voor de verschillende reacties !

Inmiddels een update:

Webshop x blijkt aangesloten te zijn bij een 'overkoepelende organisatie' (keten van webshops) z, die een eigen klachtenprocedure en -portal heeft.
Een nieuwe klacht daar heeft gisteren een nieuwe, helemaal andere reactie van webshop x opgeleverd: een transportbedrijf zal me contacteren voor het ophalen van de grasmaaier zodat een volledig omruiling kan uitgevoerd worden.

Dit schijnt relatief goed te gaan aflopen ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 14 jun 2016 16:33

Zeker laten tekenen voor ontvangst door de chauffeur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”