Defecte lift

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

Defecte lift

#1 , 17 mei 2016 17:13

Mijn echtgenote en ik huurden een vakantieappartement via een immobiliënkantoor/verhuuragentschap aan zee in Wenduine. Het appartement lag op de 4de verdieping en er was een lift voorzien. Toen wij op een avond op het gelijkvloers de lift namen om naar de 4de verdieping te gaan, bleef de lift ongeveer 20 cm onder de deur van het 4de verdiep steken. De deur kon niet open en we zaten vast. Aan de binnenzijde van de liftdeur bleek een soort van "rasterwerk" van infrarood licht te zitten, dat de lift deed stoppen indien het werd onderbroken. Uit de uitleg, die binnen in de lift werd opgehangen, bleek dat je in dat geval gewoon opnieuw op de knop van het gevraagde verdiep diende te drukken en dan zou de lift verder omhoog (of omlaag) gaan. We deden dit, evenwel zonder resultaat. De lift bleef gewoon hangen, eender op welke knop we drukten.
Aangezien niets scheen te helpen, drukten we ten langen laatste op de knop van de noodtelefoon in de lift (er was enkel die knop, dus geen "echte" telefoon). De noodtelefoon bleek echter niet te werken. We hoorden wel een signaal dat leek alsof we op een modem belden. Onze eigen GSM's hadden in de liftkooi geen bereik. Ten einde raad, en lichtelijk in paniek, bonsden we op de liftdeur om de aandacht van iemand te trekken en na een paar minuten kwam een medebewoner zijn hulp aanbieden. Hij belde naar de liftfirma (het nummer was binnen en buiten de lift aangebracht) en meldde het probleem. Blijkbaar kreeg hij als antwoord dat het nog een tijdje kon duren omdat men eerst ging "proberen" een technieker te bereiken en indien dat te lang zou duren, de liftfirma de brandweer wel zou bellen.
Wij zagen het echter niet zitten om hierop te wachten - het was echt een kleine liftkooi en de situatie begon serieus claustrofobisch te worden - en aangezien mijn echtgenote blijkbaar toch noodnummers kon bellen met haar GSM, belden we zelf naar het noodnummer 100 waar men ons bevestigde dat men onmiddellijk de brandweer zou sturen om ons te ontzetten. Na een klein half uurtje kwam de brandweer ons bevrijden, dus al bij al hadden we een klein uur vastgezeten.
De dag nadien belde ik zelf naar de liftfirma om hen er nogmaals op te wijzen dat de noodtelefoon stuk was. Ik kreeg als antwoord dat ze dat wisten want een "aantal dagen geleden (sic)" had iemand met de handgreep van een buggy de noodknop ingedrukt gehouden voor langere tijd, zodat het systeem ontregeld was. Ook liet hij mij weten dat het ten slotte onze eigen fout was dat we hadden vastgezeten omdat we de infrarode stralen zouden hebben onderbroken.
Toen ik na de huurperiode de sleutel van het appartement terugbracht naar het verhuuragentschap, zei de verantwoordelijke mij dat hij op de hoogte was van het gebeurde. De brandweer heeft een factuur van 115 Euro voor de interventie en zal die naar de syndicus van het gebouw sturen. Deze syndicus weigert echter die kosten te betalen en beweert dat de kosten via het verhuuragentschap aan ons moeten gefactureerd worden...
Kan dat zo maar ? Ik bedoel, WIJ zijn toch de benadeelde partij ? Als ik een appartement huur verwacht ik dat alles wettelijk in orde zal zijn, inclusief de lift. De liftfirma bevestigde mij zelfs telefonisch dat ze op de hoogte waren dat de noodtelefoon niet werkte. Wij deden niet meer dan op een knop drukken, maar hun apparatuur weigerde dienst. Daar kan je ons toch niet verantwoordelijk voor houden ?
Mijn vraag is, indien we effectief een factuur zouden krijgen voor de interventie van de brandweer, wat we dan moeten doen. Ik ga ze in alle geval protesteren, maar dan ?
Als puntje bij paaltje komt, zou ik de herstelling van een lift moeten betalen - waarvan de liftfirma WIST dat er één en ander aan mankeerde - omdat de syndicus van het gebouw de factuur weigert. Trouwens, er zijn 24 appartement in het gebouw, dus 24 eigenaars. De gedeelde kost per eigenaar is dus 4.79 Euro per eigenaar. Worden deze kosten dan niet voorzien door een syndicus of wordt er door het geheel der eigenaars hiervoor geen soort van "kas" bijgehouden ?
Waar staan wij, wettelijk gezien ? Kan er ons iets ten laste worden gelegd ?
Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 17 mei 2016 18:44

Er is een contract met de onderhoudsfirma waar interventies inbegrepen zijn (tot een bepaald plafond). Dat jij niet kon wachten op de technieker van de liftfirma is jouw eigen keus geweest.
De interventie van de brandweer was in jouw opdracht. De factuur zal dus door jou betaald moeten worden.
Je bent inderdaad niet verantwoordelijk voor het feit dat de noodtelefoon niet werkt, maar, de onderhoudsfirma werd via een bewoner op de hoogte gebracht. Zij zouden ofwel een technieker sturen, ofwel de brandweer. Indien de onderhoudsfirma de brandweer zou gestuurd hebben zou dit in hun opdracht geweest zijn, en viel dit onder het onderhoudscontract.

P.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”