poort in verkeerde kleur

Gert-Jans
Topic Starter
Berichten: 11

poort in verkeerde kleur

#1 , 04 mei 2016 17:26

15 maanden geleden contacteerde ik een bedrijf ivm een sectionale poort voor mijn loods, een maand later kwam er iemand meten en nog een maand later had ik de bestelbon getekend en voorschot betaald op factuur. Met als optie een kleur op maat beige-achtig, dezelfde als onze ramen en deuren, een optie van ongeveer €600.

De wachttijd ging 2 maanden zijn, maar 2 maanden later namen ze contact op om te zeggen dat ze de kleur niet begrepen, het was een sigma kleur en zij erkennen enkel RAL. Na heel wat mails te hebben gewisseld tussen sigma en dit bedrijf wilden ze nog niets horen, terwijl sigma ons garandeerde dat iedereen hun codes kon uitvoeren. De dichts bije RAL code leek er niet genoeg op.

Dit gedoe ging verder tot in december (wij zaten volop in eigenbouw dus we hadden ook wat anders te doen en het contactpersoon nam nagenoeg nooit op...)
Dus hebben we maar besloten om een volledig andere groene RAL kleur te kiezen en onze andere deuren zelf in die kleur te gaan verven. Dit was dan ok, 2 maanden later vroeg ik naar de stand van de levering en kreeg te horen dat ik nog 3 maanden moest wachten...
Nu is die poort uiteindelijk geleverd, ik teken aan de transporteur voor ontvangst en betaal hem de rest cash. Nu doe ik de verpakking af en blijkt dat die poort gewoon volledig wit is aan beide zijdes!

Geprobeerd te bellen, neemt natuurlijk niet op.

Ook blijkt dat deze poort geen sluiting of slot heeft, terwijl de persoon die was komen meten ons had verteld dat deze standaard een slot hadden, het is een buitenpoort dus zonder slot zijn wij daar niets mee, al mijn kostbaar materiaal en gereedschap ligt daar binnen.

Op de factuur, bestelbon en leverbon staat duidelijk RAL 6011 groen, terwijl er op het document dat bij de poort zit staat RAL 9010 wit ...
Dat is dus duidelijk hun fout maar mijn probleem is dat ik het helemaal niet zie zitten om nog eens 5 maanden te wachten, zelfs één maand is te lang want al onze werken liggen nu al een half jaar vast omdat we de oprit moeten betonneren maar dit kan niet zolang de poort er niet staat want de doorgang onder de poort moet ook gedaan worden en dit kan pas wanneer we de muur uitbreken en poort plaatsen. Intussen leven wij in het puin en moeten mijn klanten daar ook door lopen om aan mijn zaak te komen.

Ik ga ze via mail op de hoogte brengen want ze nemen niet op, maar intussen had ik graag geweten wat mijn mogelijkheden waren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 04 mei 2016 17:33

Begin eerst eens met ze aangetekend op de hoogte te brengen.

Gert-Jans
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 05 mei 2016 12:28

Ik heb in ieder geval al een mail gestuurd, in de algemene voorwaarden staat dat gebreken binnen de 14 dagen schriftelijk moeten worden aangewezen. Als ze daarop reageren dan heb ik volgens mij het bewijs dat ik ze op tijd op de hoogte gebracht heb. Anders moet ik het aangetekend doen.

Het probleem van de kleur is onbetwistbaar, het zal dus afwachten zijn of dat de fout is van hen of van de fabriek waar ze besteld hebben.
Wat minder duidelijk is is het probleem van het slot, hier heb ik hen vertrouwd omdat ze mij vertelden dat daar een cylinderslot op zat. logisch voor een buitenpoort, anders zet je toch geen poort. Nu zit er gewoon een handvat op waarmee iedereen die voorbij komt die gewoon langs buiten omhoog kan tillen.
Op de factuur stond niets van een slot, maar als ze je vertellen dat dat er standaard bij hoort dan vraag je er ook niet achter.
Er is nog een ander minder belangrijk detail dat niet klopt, de poort was standaard in hout relief, maar deze is in stucco relief maar daar kon ik mee leven.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 05 mei 2016 14:58

mailsmailsmals
wat is er toch mis met een ouderwetse aangetekende brief????

Sperwer87
Berichten: 133

#5 , 05 mei 2016 15:32

Anders moet ik het aangetekend doen.
Doe het dan ook aangetekend!

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#6 , 05 mei 2016 15:48

Er is ook een alternatief dat het beste van de twee werelden combineert: www.trusto.eu

Via die website kan je goedkoper dan een aangetekende zending mails sturen, waarvan de bewijskracht groter is dan die van een aangetekende zending. Bij een aangetekende zending kan je namelijk enkel bewijzen dat je "iets" verzonden hebt op een bepaalde datum, maar niet welke boodschap. Via trusto.eu kan dat wel.

Ik gebruik het zelf fequent en ben er zeer tevreden van.

Gert-Jans
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 05 mei 2016 22:41

Ik houd het eerst liefst informeel zolang ze het probleem erkennen en voor een oplossing zoeken. Als ze gewoonweg op mijn mail antwoorden dan heb ik alvast het bewijs dat ze op tijd op de hoogte waren van de gebreken.
Zoals Lasto aangeeft kan je nooit bewijzen wat er in de aangetekende brief stond, zij kunnen evengoed beweren dat er een wit blad in stak.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 mei 2016 06:54

Vandaar dat de beste manier om een aangetekende zending te versturen is om de brief af te drukken, in 3 te plooien en op de achterkant van je brief het adres te schrijven en de postzegel (met alles voor de aangetekende zending) te plakken.

Op die manier is de enveloppe, hét bewijs van ontvangst, tegelijk de brief.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 06 mei 2016 08:12

Het punt is niet de datum van verzenden die wettelijk is, maar de datum van ontvangst. Dus een probleem met een email.

Art. 2281.B.W. <W 2000-10-20/40, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001> Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.

De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.

Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 08 mei 2016 17:23

Als ik de datum van mijn pc verzet is ook de datum van verzenden email vervalst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gert-Jans
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 09 mei 2016 15:09

Steeds geen reactie na meerdere pogingen tot bellen over het weekend en vandaag nog enkele keren, nu doe ik mijn onderzoek op de naam van de "gedelegeerde" het eerste wat opvalt in google is dat er staat dat de resultaten gefilterd zijn. Hij heeft dus info laten wegnemen van google die waarschijnlijk niet positief waren. Hij is lid van de PTB extreem linkse partij in Wallonië, heeft minstens 4 bedrijven aangemaakt in Verenigd Koninkrijk die steeds na een jaar of twee failliet gingen. In de Belgische monitor is in maart 2016 één van zijn bedrijven failliet verklaard door stopping van betalingen. Het is niet hetzelfde BTW nummer als het bedrijf waar ik gekocht heb, dat laatste is volgens VIES nog actief...

Op de website van dat bedrijf staat hij als contactpersoon, er waren 2 mensen langs geweest, één voor het meten en nog één als vertegenwoordiger voor materiaal. Deze waren andere personen. Ik weet niet of het verstandig is om de naam van het bedrijf te posten hier zodat anderen misschien meer kunnen vinden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 mei 2016 15:16

Alle respect voor uw situatie, sowieso is het posten van namen van bedrijven niet toegelaten. Gewoon omdat wij onmogelijk kunnen weten of wat u vertelt waar is (en u bvb niet gewoon een concurrent bent die iemand een slechte naam wil geven). Het is namelijk juridischforum.be die aansprakelijk zou kunnen gesteld worden voor wat gebruikers schrijven.

Gert-Jans
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 09 mei 2016 16:51

Alle respect voor uw situatie, sowieso is het posten van namen van bedrijven niet toegelaten. Gewoon omdat wij onmogelijk kunnen weten of wat u vertelt waar is (en u bvb niet gewoon een concurrent bent die iemand een slechte naam wil geven). Het is namelijk juridischforum.be die aansprakelijk zou kunnen gesteld worden voor wat gebruikers schrijven.
Dat dacht ik wel en ik begrijp het volkomen, ondertussen heb ik een mail gestuurd naar de curator van zijn faillissement om te weten of dat faillissement een effect heeft op het ander bedrijf, en vooral ook te weten of die mij meer kan vertellen, kortweg of het om een vorm van oplichting gaat.

Ik had dit bedrijf aangesproken op een belangrijke beurs in 2015, en dit jaar stonden ze er nog dus ik maakte mij geen zorgen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”