Aankoop huisdier

Fizzle
Topic Starter
Berichten: 16

Aankoop huisdier

#1 , 01 mei 2016 20:10

Hallo

Midden vorig jaar kocht ik een huisdier (rasdier) in Nederland. Het dier overlijdt na amber 8 maanden na, wat blijkt bij autopsie, een aangeboren hartaandoening.
De aankoop van huisdieren zou vallen onder het consumentenrecht en dus zou - raar maar waar - er een garantieperiode zijn van 2 jaar.

Ik wens te dagvaarden gezien geen reactie van de kweker. De vraag is nu: kan/mag ik dagvaarden voor een Belgische rechtbank of moet ik naar Nederland?

Alvast dank voor de reactie(s)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 mei 2016 23:42

aangekocht in NL is NL rechtbank, waar andere regels betreffende de "garantie" kunnen tellen.

zaak starten is hopeloos, de kweker kan niet voorzien dat een dier een aangeboren hartafwijking heeft, nog denk ik dat hij daar voor verantwoordelijk kan worden gesteld.

tira00
Berichten: 929

#3 , 01 mei 2016 23:58

Misschien kunt u eens contact op nemen met Dog&Co.
Is wel Belgisch, waarschijnlijk kunnen zij u de nodige info geven voor Nederland.
Onder "consumentenrecht" vindt u al veel:
http://www.dogenco.be/over-ons/

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 mei 2016 09:20

Welke is de garantietermijn? ook voor huisdieren.
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2016 09:37

Als men een attest heeft van de autopsie dat het een aangeboren hartafwijking is dan heeft TS toch wel een punt, maar de rechts gang zal moeten in Nederland gevoerd worden, en het is niet omdat je gelijk heeft dat men daar ook gelijk zal krijgen ?
Ik heb een zeer goede vriend die een beroeps kweker is, en dit kwam al meermaals ter sprake, hij heeft nog nooit ene moeten vervangen van de rechter.
Het zijn nog steeds levende wezens waar men de dood onmogelijk kan voorspellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Gebrekkige Producten”