help! In het zak gezet bij aankoop 2de hands wagen

Ginaa1990
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

help! In het zak gezet bij aankoop 2de hands wagen

#1 , 13 apr 2016 12:56

Goedemiddag iedereen,

Mijn vriend heeft enige tijd geleden een wagen gekocht, mits inruiling van zijn vorige wagen. Hij heeft een BMW 318D gekocht. Deze wagen bleek in orde voor ons, zelfs meer dan in orde. De wagen heeft hele mooie motorsport BMW velgen, die op zich al een klein fortuin waard zijn ...

De sleutel werkte echter niet. De mannen zeiden dat het lag aan het feit dat ze een kabel moesten vervangen, maar doordat mijn vriend de wagen "vroeger" wou komen halen, hadden ze dit niet klaar gekregen. de originele overeenkomst stond voor afhaling op vrijdag, wij kwamen hem maandag halen, dus echt vroeger was dit niet ... In ieder geval, ze maakten een aantekening op het blad, en we mochten ten allen tijde terug komen om dit door hen te laten repareren.

een tweetal weken later krijgt mijn vriend een foutmelding op het scherm van de bandendruk. We gaan naar een BMW - dealer zodat ze kunnen kijken wat hier mis is. we hadden een spijker in de band, de vriendelijke mensen daar repareren dit. Mijn vriend vraagt wat het zou kosten om bij hen de sleutel te laten repareren. De man vraagt of hij de sleutel mag inlezen om te kijken wat er juist mis is ... Ze komen na een tijdje terug met de mededeling dat er veel foutmeldingen in de computer zitten, maar niets om ons zorgen over te maken. ze laten ons het scherm zien. Wij zien op het scherm: 179 000 km in 2014, 188 000 km in 2015, laatste nazicht in augustus 2015 212 000 km en wij hebben de wagen gekocht op 143 000 km. De sleutel van de wagen geeft dus aan dat de wagen bij een vorige eigenaar, die gelokaliseerd werd in München, 212 000 km had. Op onze car pass staat echt dat het maar gaat om een 138 000 km.

ik contacteer de autoverkoper met deze gegevens en vraag hen wat we hier aan kunnen doen. De mannen daar beweerden dat ze het zelf niet wisten maar stelden een financiële compensatie voor. Mijn vriend en ik vonden dit een eerlijke deal. de wagen minderde voor ons in waarde, dus het was niet meer dan eerlijk dat we een deel van het geld terugkregen. We wouden de wagen graag houden, zeker aangezien mijn vriend bij de BMW - garage een volledig onderhoud had ingepland. Ik moest bij de garage komen en teken een nieuwe overeenkomst (in naam van mijn vriend die mij volmacht had gegeven) die op datum staat van de oude overeenkomst, met een nieuw bedrag van 7450 euro en ik ontvang 1500 euro cash terug.

Wij doen de wagen binnen bij de BMW - garage, en nu blijkt ons vliegwiel bijna versleten te zijn. ze raden ons aan om de wagen zo snel mogelijk te verkopen zodat het iemand anders zijn probleem wordt. Dit lijkt me ook een beetje gemeen, en ik krijg zoiets niet over mijn hart. Ik wou de autoverkoper aanspreken maar hij beweert nu dat hij de wagen particulier heeft verkocht. Ik heb wel een verkoopsovereenkomst met RT-automotive, maar ik heb geen factuur ontvangen.

kan ik überhaupt iets doen? dit is toch gewoon mensen in het zak zetten? dit is toch fraude? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 13 apr 2016 13:49

Wat telt is de verkoopsovereenkomst. U hebt een overeenkomst tussen u en het bedrijf. U hebt dan ook recht op 1 jaar garantie. Is er geen garantie beschreven, dan hebt u recht op de wettelijke garantie die standaard altijd van toepassing is. Dit is 2 jaar.

De factuur is overbodig omdat art 25 van W.kh. geen deel uitmaakt van het burgerlijk bewijsrecht.

Hebt u een wettelijke verkoopsovereenkomst dan staat u sterk in uw schoenen. U contacteert best een advocaat en bespreekt de zaak.


P.S. Eigenlijk had u een ontbinding van verkoop moeten eisen op het moment dat de km's niet overeenkwamen... Maar door het aanvaarden van de nieuwe prijs hebt u de auto aanvaard inclusief dit "gebrek"

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 apr 2016 14:14

En welke km staan er op de carpass. Een vliegwiel versleten daar heb ik nog nooit van gehoord.
Hebt u een rechtsbijstand verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Masty
Berichten: 88

#4 , 21 apr 2016 12:01

Op de carpass staan de kilometers die op de auto stonden als hij hier voor de eerste keer gekeurd is, eenmaal Duitsland verlaten is er geen echt bewijs meer van kilometers behalve navraag of diagnose bij een garage.
De kilometers van deze wagen zijn hoogstwaarschijnlijk teruggedraaid vlak na binnenkomst in België, voor de eerste keuring hier en er een carpass werd aangemaakt.
De persoon die deze wagen geïmporteerd heeft is hoogstwaarschijnlijk hiervoor verantwoordelijk.
Ik zou aan uw verzekering vragen wat u hiertegen kan ondernemen.
Twee-massa vliegwielen gaan al eens kapot, dure reparatie.

Terug naar “Gebrekkige Producten”